automaat nadert einde?
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 05 juni 2009 02:00 AM

Hallo zwevers,
M’n xm naar de dealer gebracht voor een apk en wat kleine klachten.
Toen ik haar weer ophaalde werd ik toch wat minder vrolijk. Het iets zweten van olie bleek een lekke koppakking. 37k km. en 28 maanden geleden noch door de gasboer vervangen. Wel wat snel lijkt me of niet?
Verder vind ik haar wat moeizaam optrekken, terwijl een tct dat juist goed zou moeten doen. Ze hebben de motor uitgelezen en niets gevonden. Wel maakten ze de opmerking dat een aantal jaren terug iemand de zelfde klacht had en dat uiteindelijk de automaat versleten rembanden had en deze gereviseerd moest worden. De auto heeft bijna 240k gelopen. Wat vinden jullie van het een en ander? Alvast bedankt. Groeten Manus.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2009 02:03 AM
  [ # 1 ]

ik heb hier een automaatbak liggen met 330k op de teller en die loopt echt prima. Je moet er beetje geluk mee hebben wat voor leven die heeft gehad denk ik.

Koppaking er weer uit; zou kunnen. NIet goed vervangen (bijv. de kop niet gevlakt) of de oorzaak van het probleem niet verholpen (defect in het koelsysteem, of een verkeerd afgestelde gas installatie)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 05 juni 2009 02:22 AM
  [ # 2 ]

Ze hebben de motor uitgelezen en niets gevonden.

Kunst… het uitleessysteem van een XM is eigenlijk zo primitief dat je er niet van kunt uitgaan dat alles met de motor in orde is als er geen foutcodes zijn.

de klacht “wat moeizaam optrekken” is nogal vaag. Zo’n automaat is volgens mij vrij helder: ofwel doet ie ‘t goed, ofwel issie stuk en kun je niet meer rijden. Met goed onderhoud (iedere beurt ATF verversen) kun je het leven van zo’n bak best lang rekken, maar je weet niet hoe de vorige eigenaren dat hebben gedaan.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juni 2009 03:22 AM
  [ # 3 ]

Als de automaatbakolie (ATF is dat toch?) nooit vervangen is -> vervangen. Heel vaak denken mensen dat olie in versnellingsbakken/automaten oneindig lang mee gaat en als de versnellingsbak of automaat raar doet is die zogenaamd stuk.

Overigens, het kan ook zijn dat zelfs met verse olie je bak het nog steeds niet fijn doet, dan was die verse olie zonde, maar als je het geen kans geeft en gelijk je bak er onder uit laat trekken is dat ook gelijk weer zo duur. Dus wie niet waagt ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 05 juni 2009 10:48 AM
  [ # 4 ]

Ik wil ook bij mijn volgende beurt de automaatbakolie verversen.
Zijn er ook nog tips en trics voor het vervangen van de automaatbakolie?
Is het niet zo dat je bij het verversen van de olie maar een gedeelte van de olie ververst en dat de rest blijft zitten.
Moet er bijvoorbeeld ook iets ontlucht worden?

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 juni 2009 11:34 AM
  [ # 5 ]

Ongeveer de helft wordt vervangen, daarom is het ook van belang het regelmatig te doen. Bij mij was het heel lang niet gedaan, dus ik heb het 2 keer kort na elkaar laten doen.
Ontluchten is volgens mij niet nodig, wel van belang dat je de goede hoeveelheid weer bijvult. Goed peilen bij het vullen dus.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 juni 2009 11:44 AM
  [ # 6 ]

Het is nog minder dan de helft zelfs. Je vervangt hooguit 3,5 liter op de 9 liter totaal. Vervang de olie als die warm is. Maak ook het filter schoon en het magneetje in het dekseltje.
Ik heb toen ik de auto gekocht heb 3x kort achter elkaar de olie vervangen.
Er valt niets te ontluchten.
Zorg wel voor een exact goed oliepeil. Niet te laag maar absoluut niet te hoog. En peilen bij warme olie, en dat betekent goed warm!

Profiel  
 
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 05 juni 2009 12:31 PM
  [ # 7 ]

Een automaat moet je normaal toch peilen met een draaiende motor? Aangezien de koppelomvormer een groot deel van de olie tot zich neemt?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 juni 2009 02:14 PM
  [ # 8 ]
den willem schreef:

Een automaat moet je normaal toch peilen met een draaiende motor? Aangezien de koppelomvormer een groot deel van de olie tot zich neemt?

Yep, klopt! Idd peilen met draaiende motor.

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 05 juni 2009 06:25 PM
  [ # 9 ]

De xm is sinds 2004 in mijn bezit. Ze had toen 150k. gelopen. Voor die tijd zat ze in de lease. Zelf vervang ik iedere 20k. de atf. Ik vroeg mij af of er nog iets aan zo’n 4hp18 af/bij te stellen is? Het minder door willen trekken zou je inderdaad kunnen vertalen in “ik zou wel in een lagere versnelling met meer toeren willen rijden, maar het wil niet”. Ze schakelt alleen terug als je het gas helemaal intrapt. Ik heb op dit forum ook wel de gaskleppotmeter en de stappenmotor “voorbij zien komen”, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat de indicaties daarvan zijn. Misschien dat er nog ervaringsdeskundigen zijn?
Met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 juni 2009 07:16 PM
  [ # 10 ]

die hebben in ieder geval niet met je automaat te maken Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 juni 2009 08:18 PM
  [ # 11 ]
manus schreef:

De xm is sinds 2004 in mijn bezit. Ze had toen 150k. gelopen. Voor die tijd zat ze in de lease. Zelf vervang ik iedere 20k. de atf. Ik vroeg mij af of er nog iets aan zo’n 4hp18 af/bij te stellen is? Het minder door willen trekken zou je inderdaad kunnen vertalen in “ik zou wel in een lagere versnelling met meer toeren willen rijden, maar het wil niet”. Ze schakelt alleen terug als je het gas helemaal intrapt. Ik heb op dit forum ook wel de gaskleppotmeter en de stappenmotor “voorbij zien komen”, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat de indicaties daarvan zijn. Misschien dat er nog ervaringsdeskundigen zijn?
Met vriendelijke groet, Manus.

Mss is het de afstelling van de kick-down kabel…

Profiel  
 
pieter v6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 06 juni 2009 12:22 AM
  [ # 12 ]

Mss is het de afstelling van de kick-down kabel…

afstellen Kickdown kabel, waar kan ik die vinden en hoe stel ik die af, mijn automaat heeft nogal moeite met de kickdown van de 4 naar de 3.

gr pieter

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 juni 2009 01:35 PM
  [ # 13 ]

Je TCT trekt niet? Ga het dan vooral niet in je automaat zoeken, maar bij je turbo. Het lijkt alsof je waste-gate stangetjes is losgeschoten. Hierdoor worden je uitlaatgassen direct de uitlaat ingestuurd en doet je turbo bijna niks en bouwt in je inlaattraject geen druk op. Dit valt niet uit te lezen.

Ik heb het ook eens gehad, haalde langzaam de 100 en trok voor geen meter…...

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 07 juni 2009 11:39 PM
  [ # 14 ]

Willem, bedankt voor je bijdrage. Ik ben er gelijk onder gedoken, maar het waste-gate-stangetje zat nog gewoon vast. Eerst de lekke koppakking maar eens wegwerken en dan nog eens kijken. Trouwens, ik zag in de vraagbaak dat zowel de kickdownkabel als de rembanden van de automaat bij te stellen zijn. Moet maar eens een rustig moment opzoeken. Zeg Willem, je zou toch wat moderners kopen?
Met vriendelijke groeten, Manus.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook