Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ha! Toch even een vraag wat me al een tijdje bezig houdt: weet iemand een mooie techniek om z’n bx op assteunen te krijgen?
Ik heb ‘t wel eens gedaan in de hoogste stand, met draaiende motor. Klein beetje verder omhoog krikken en dan assteunen eronder aan de voorkant. Motor uit. In laten zakken. En dan verschrikt toekijken hoe de achterkant zakt en bidden dat je assteunen blijven staan.
Sindsdien doe ik ‘m helemaal laag. Er is geen goeie krik die daar onder past, dus ik heb een “kinderkrik”, een simpel ding. Hij kraakt en piept terwijl ik ‘m een paar centimeter opkrik en dan snel de garagekrik eronder zet. Ik krik dan op per kant, dus daarna de andere kant en terwijl hij omhoog gekrikt wordt, zie ik de assteun aan de andere kant weer bewegen… weer eng.
Ik heb het idee dat het makkelijker kan…
2CV 1985
ik zet haar in de hoogste stand en zet er dan aan twee kanten een potkrik onder, die originele. en dan staat ze redelijk instabiel dus met draaiende motor een kant omhoog krikken en de asteun eronder en dan de andere kant, krikken er onderuit en de auto in de laagste stand, schuift wel een beetje maar het gaat wel goed.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het beste krik je de auto gewoon op in de hoogste stand, en dan met een krik en een plankje onder het subframe of de dorpels optillen. Assteunen eronder en de krik laten zakken tot de auto op de steunen rust. Als je de auto in de lage stand moet zetten heb je te lage assteunen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik zet de BX altijd op 4 bokken/assteunen.
Hij staat dan echt als een huis, en ik vindt het wel makkelijk werken.
Zoiets dus;
En soms nog een wiel + een paar balken hout. (voor het geval er toch iets met die bokken gebeurt. )
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik doet het net zoals basisbx, bokken zet ik dan onder het subframe aangezien ik de kriksteunen niet zo vertrouw.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Bedankt voor de tips! Het subframe kun je dus ook je assteunen onder zetten, dat wist ik nog niet… En ik wil hout! Zoals Coen
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Dit is direct achter de bumper, je kunt de voorraadbol zien. Dit is ook de enige plek waar de krik centraal (in het midden) onder past. Kun je op dat plaatje metaal opkrikken?
En het stuk metaal achter de wielen, daar kun je dus ook een assteun onder zetten??
Wederom dank voor het antwoord
2CV 1985
Dat voorste stuk waar de radiateur opstaat zou ik maar niet gaan opkrikken. Je moet hem echt op het subframe pakken met een balk houd erop zodat de druk verdeelt wordt. Dat is het beste.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Autofan schreef:Dat voorste stuk waar de radiateur opstaat zou ik maar niet gaan opkrikken. Je moet hem echt op het subframe pakken met een balk houd erop zodat de druk verdeelt wordt. Dat is het beste.
Dat van dat radiateurstuk dacht ik al.. dus je kan niet mooi in het midden opkrikken jammer hoor..
Met 2 assteunen vind ik dat laten zakken altijd zo vervelend.. alles knarst en piept.. ik gal lekker hout zoeken
die 2e foto, dat is wel het subframe, achter de wielen??
2CV 1985
Ja dat is het subframe, hier krik ik hem ook altijd op.
Maar waar zit een goed punt om de bx aan de achterkant op te krikken? ik doe het tot nu toe bij de kriksteunen, maar dan kun je er geen assteunen meer onderzetten.
robinrossie schreef:Ja dat is het subframe, hier krik ik hem ook altijd op.
Maar waar zit een goed punt om de bx aan de achterkant op te krikken? ik doe het tot nu toe bij de kriksteunen, maar dan kun je er geen assteunen meer onderzetten.
Je krikt hem met de krik op bij het middenpunt, en dan kun je op de achterste punt een assteun zetten.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 19-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.4i berline Image
Ik moet zeggen dat ik ook nooit de auto geheel op ass steunen heb gezet, wel een keer alleen de voorkant, om het stuurhuis te evrvangen. Dit was bij mijn vorige auto.
Kan je nu het beste eerst de gehele linker zijkant op asssteunen zetten en dan de rechter, of eerst de gehele voorkant en dan de achterkant?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Mijn eigen Bx krik ik altijd langs een zijkant op, dan assteunen op de voorziene plaatsen aan de dorpels. En dan de krik ik de andere kant op en weeral assteunen op de voorziene plaatsen. Het opkrikken zelf doe ik altijd met de Bx op hoogste stand met de motor uit. Ik plaats de krik op het krikpunt in het midden van de dorpel (die 2 haakjes)
De 16v krik ik op aan de zijkant op de voorziene plaats, maar ik plaats dan de assteunen op de subframes omdat je de voorziene plaatsen aan de dorpels niet kan gebruiken door de sideskirts.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.