Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ach tuurlijk, die as kan natuurlijk ook gewoon de andere kant langs er uit…
En ik was idd van plan om de hele kleppenboel er even uit te plukken nu ik toch bezig ben. Klepseals zullen de hele wereld ook wel niet kosten. ‘k Moet dan nog wel ff ergens een klepveerspanner op de kop tikken en uitzoeken hoe dat precies zit met die klepspieën… anders krijg ik de boel niet los.
Nog vraagtekens genoeg dus, maar wel leuk om ‘t zo allemaal wat uit te vogelen. Des te leuker als ‘t straks allemaal weer werkt!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
‘t Is al weer eventjes stil rond dit project maar morgen (of eigenlijk al vandaag) haal ik de bestelde onderdeeltjes op bij citro-power in Coevorden. Daarna kan ik weer fijn verder knutselen aan Draakje.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vandaag weer een fijn dagje aan het knutselen geweest met Draakje d’r motortje.
Zwartgekoekte zuigertjes en een ranzig blok:
Na het schoonmaken een half uurtje geklooid om de zuigers weer in de cilindertjes te krijgen zonder de zuigerveren te beschadigen en dan kijk je eens goed…
[homer-modus] D’oh !! [/homer-modus] Omgekeerd gemonteerd!
Zo dan…
De tweede keer ging het wel al een stuk sneller trouwens.
Retourpijpjes met de nieuwe O-ringetjes er weer in:
HD-pomp gedemonteerd:
Exploded view van de pomp:
En met de nieuwe T-mof gemonteerd:
Pompje weer op het blokje:
Nieuwe carterontluchting van een stukje benzineslang gefabriekt:
Oh ja, die moeten ook nog…
We komen er wel…
Morgen kijken of ik de koelbeplating er zo eigenlijk wel op kan krijgen…
Daarna nog even een momentsleutel en voelermaatjes ergens vandaan zien te bietsen om de kopmoeren op de goede spanning aan te trekken en de klepjes te stellen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik zie dat je de koelbeplating wat onder de cilinder komt vergeten bent te monteren.
Die monteer je voordat de kop erop komt…..
Die kunnen er nu weer af..
Voor de rest gaat het heel mooi.
Ziet er goed uit
alleen die bruine vegen aan de zuiger he??
zijn dat geen sporen van versleten zuigerveren?
(of is dat alleen bij 2Takt??)
Anyway,
ziet er goed uit, en ben wel beetje jaloers hoor(A) lekker sleutelen en toch nog een GS/A kunnen rijden ondertussen.
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
@ citro-power: Dat van die koelbeplating bedacht ik me pas toen de boel tot zo ver in elkaar zat. Die kon ik er bij het demonteren pas tussenuit krijgen toen ik de koppen er af had. Het kwartje is wat laat gevallen maar het viel wel uit zichelf…
Gelukkig gaat alles veel sneller als je de dingen een tweede keer doet. Dus kopjes er af en er weer op + distributieriemen is nu een kwestie van een uurtje. Prima oefening.
@Jasper08: Het blok heeft volgens mij lange tijd ontzéttend rijk gelopen. Ik vermoed dat daar al die roetbende door is ontstaan, in combinatie met warmlopen vanwege de kaduuke ventilator en vast ook wel wat doorslaan van de zuigerveren maar die dingen staan nog best strak.
Hopelijk heeft schoonmaken het gewenste effect. En als later toch nog blijkt dat er dingen vervangen moeten worden, dan gaat de boel gewoon weer uit elkaar.
De cilinders bouwen nu trouwens genoeg druk op om de propjes papier uit de bougiegaten te schieten en da’s alvast een goed teken.
En ik ben idd erg blij met Geeskje. Vrijdag probleemloos Coevorden op en neer getuft. Op de heenweg zelfs nog een stukje 150 gereden. Dat vond ik hard genoeg voor Geesk’ maar ze hád nog wel iets over.
Ik was aan de late kant ivm file bij Heerenveen (Guus Meeuwis concert) en wegwerkzaamheden tussen H’veen en Meppel, vandaar…
Ik vind het wel mooi om nu echt te weten hoe de techniek onder de kap in elkaar steekt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Het blok heeft volgens mij lange tijd ontzéttend rijk gelopen. Ik vermoed dat daar al die roetbende door is ontstaan, in combinatie met warmlopen vanwege de kaduuke ventilator en vast ook wel wat doorslaan van de zuigerveren maar die dingen staan nog best strak.
Rijklopen beinvloed alleen je kop , dus dat die zwart is is niet zo gek, alleen je zuiger achter de veren zo zwart is baard mij wat zorgen,..
niet nu je hem toch uit elkaar hebt even nieuwe zuigerveertjes?
150 ,.. ik stop toch echt na de 140:P, als je nou nog ff rustig aanbouwd, over 2 weken ofzo heb ik vakantie,. wil je eventueel nog wel handje helpen bij de verbouwing van draakje,
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
T-mof met tie-wraps? Vertrouw je dat?
zie het nu ook:P,.. zou op zn minst kiezen voor slang klemmetjes ops:
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Maar goed, je doet het in ieder geval sneller dan ik Heb je de kleppen er trouwens nog uitgehaald?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De klepjes heb ik voorlopig laten zitten.
De T-mof zit behoorlijk stevig door de opstaande randen op de pomp. En er komt niet zo heel veel druk op de mof te staan, die zit in het aanzuigcircuit.
Het enige wat er kan gebeuren is vroegtijdige poreusheid van de tie-wraps. Misschien dat ik er daarom nog slangenklemmen omheen ga zetten.
@jasper: als ik zo wat doorknutsel dan ben ik over 2 weken toe aan het vervangen van de ashoezen. Daarna kan het blokje er weer in. Een paar extra handen is altijd handig.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Midfriesland schreef:De klepjes heb ik voorlopig laten zitten.
De T-mof zit behoorlijk stevig door de opstaande randen op de pomp. En er komt niet zo heel veel druk op de mof te staan, die zit in het aanzuigcircuit.
Het enige wat er kan gebeuren is vroegtijdige poreusheid van de tie-wraps. Misschien dat ik er daarom nog slangenklemmen omheen ga zetten.
M’n zorg was inderdaad niet zozeer de vastheid van de verbinding, maar de levensduur van de tie-wraps.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dan zet ik er binnenkort nog even slangenklemmetjes omheen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die T-mof hoort met mooie rvs ligarex vast te zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Binnenkort moet ik toch naar de onderdelenboer voor o.a. bougies en benzineslangen. Als ligarex daar lastig te krijgen is dan worden ‘t slangenklemmen. Als het maar duurzaam is.
Vanmiddag overigens weer druk aan de knutsel geweest met ‘t blokje.
De koelbeplating is een ranzige bende:
Vette drek, ventilatorrestanten en karton:
Na twee uren drek scheppen en poetsen ziet het er zo uit:
De onderkant van ‘t blokje moet ook nog even:
Dat gele streepje op de riemen snap ik trouwens niet. Ik heb voor de positie van het pomp-tandwiel de tanden voor de zekerheid nog even geteld en dat klopte.
Zooo…
Tadaa!
En nu is de carburateur aan de beurt…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30