Weinig trekkracht onder 3000 toeren
paulxl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-07-2006

Gepost: 16 augustus 2006 02:40 AM

Onder de 3000 toeren geen weinig trekkracht (Ik heb een 2.0 HDi handgeschakeld en ben niet de enige met dit probleem). Tenzij… je een cruisecontrol hebt. Als je die als het ware als een gaspedaal gebruikt, dan heb je die power wel! Alleen werkt die pas vanaf de vierde versnelling. Als ik die power nodig heb bij optrekken, dan heb ik pech en moet ik net zolang wachten totdat na een hele tijd de 3000 toeren is gehaald. Caravan trekken in de bergen is voor mij daardoor ff niet aan de orde, terwijl hij toch power zat moet hebben.

Ik vraag nu ook op dit forum het volgende; wat is het verschil van gasgeven; via de cruisecontrol en anderzijds het gaspedaal? Gebeurt dit electronisch en kan bijv. een potmeter versleten zijn vd gaspedaal? Of heeft dit alles toch weer met die halfwerkende egr klep te maken; maar doordat deze een signaal ontvangt via de cruisecontrol, toch wel goed werkt??

Ik hoop dat een kenner hierover wat zinnigs kan zeggen. Zomaar wat onderdelen vervangen en hopen dat het opgelost is ben ik op tegen…

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 16 augustus 2006 04:40 PM
  [ # 1 ]

Overigens heb ik een bak vermogen met name in het lage toerentalbereik, dus de geschetste problematiek herken ik niet.

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 20 december 2007 01:07 PM
  [ # 2 ]

Voor degenen die geïnteresseerd zijn;
ik had hetzelfde probleem, geen vermogen met het gaspedaal maar met de CC gelijk vol gas naar de ingestelde snelheid.
Dit probleem is opgelost door de dealer, eenvoudig de LMM vervangen. De cruise control stuurt direct het MMS aan terwijl het gaspedaal via de LMM werkt.
In ieder geval laat ik bij een verkeerslicht nu weer iedereen ver achter me.  Smile

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 december 2007 12:46 AM
  [ # 3 ]

lmm, mms?????????????????? Is het de “oude” 2.0 HDI of de nieuwe? Dus 110 versus 136 / 138 pk (de laatste heb ik, want nog zonder roetfilter, die snoept blijkbaar 2 pk…;-))

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 21 januari 2008 06:58 PM
  [ # 4 ]

Het is de oude 110 pk versie.

Afkortingen:

CC = Cruise Control
LMM = Lucht Massa Meter (Airflow sensor)
MMS = Motor Management Systeem

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
paulxl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-07-2006

Gepost: 21 januari 2008 10:41 PM
  [ # 5 ]

weet iemand iets over de kosten van het vervangen van de LMM?

gr. Paul

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 01 april 2009 09:47 PM
  [ # 6 ]

Heb vandaag mijn LMM (eigenlijk is het een MAF sensor) moeten laten vervangen.
Had al enkele dagen last van de melding “Storing uitlaatgassen” op mijn display, verder was er weinig te merken aan de auto. Behalve dat hij bij koude motor de eerste paar minuten niet echt veel vermogen had.
Op een gegeven moment ging de motor echter in noodloop, dus nog maar 2500 toeren en dan niks meer. Dat is toch nog 120 kmh in zijn vijf.  Confused
Bij de dealer de computer laten uitlezen, deze gaf foutcode P0101 (Mass Air Flow (MAF) Circuit Range/Performance Problem).
De LMM moest dus vervangen worden en dat terwijl deze in december 2007 ook al vervangen was.

Op de vraag hoe het mogelijk was dat dit twee keer binnen anderhalf jaar gebeuren kon had de dealer geen antwoord. Het is echter een probleem dat bij de C5 vaker voorkomt en de reden waarom bij de vroege modellen een gaatje in het luchtfilterhuis moest worden geboord om eventueel binnengezogen water af te voeren.

De LMM was inderdaad behoorlijk gecorrodeerd, met de nieuwe rijdt de dame weer als een zonnetje.  Very Happy

Ps. de kosten voor zo’n klein dingetje zijn rond de € 150,-. Is makkelijk zelf te vervangen. dit “stukje regenpijp” bevindt zich tussen het luchtfilterhuis en het inlaat spruitstuk. Twee schroefjes en een stekkertje en het is gepiept.

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
paulxl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-07-2006

Gepost: 07 juni 2009 03:57 PM
  [ # 7 ]

Ik zag dat het draadje nog open was.
Vermogensprobleem is inmiddels opgelost.
Een nieuwe lmm laten installeren en een bak vermogen komt vrij!
De huidige lmm was van binnen gecorrodeerd.

grt. Paul

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook