





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zodra de DS weer uit de stalling is en thuis voor de deur staat wil ik de complete set ruiten vervangen door getint glas.
1. Is het dan verstandig meteen maar alle rubbers mee te vervangen, of zijn die herbruikbaar?
2. De dakrand voor is in vrij beroerde staat. Ik heb daar nu geen last van, geen lekkages o.i.d. maar ik ben bang dat dat weleens kan veranderen door de voorruit te wisselen. Terecht, of hoef ik daar niet bang voor te zijn?
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1 deur rubbers zijn ok. laten zitten.
2 Dat is terecht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
1. Rubbers rondom voorruit en achterruit wel vervangen dus. De rubbers in de deuren en langs de A-B-C-stijlen allemaal laten zitten? Mijn linker voorruit sluit niet mooi aan op het rubber op de A-stijl. Ligt dat aan het rubber? De deur is wel netjes afgehangen.
2. Niet aan beginnen dus, tenzij ik de daklijst meteen laat vervangen? Of gokje wagen, met het risico op vervangen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als het raam er toch uit gaat, zou ik van de gelegenheid gebruik maken om die brakke dakrand te vervangen…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
graddus schreef:Als het raam er toch uit gaat, zou ik van de gelegenheid gebruik maken om die brakke dakrand te vervangen…
Raam vervangen durf ik denk ik zelf wel aan, maar die dakrand vervangen ga ik denk ik dan maar laten doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je weet het pas als je de ruit eruit haalt. Het rubber gaat dan ook los…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
als je de dakrand moet lassen, houd er dan rekening mee, dat je waarschijnlijk ook het rubber/kitrand van je dak beschadigd, door de hitte van het lassen…
mocht je de dakrand gelast willen hebben, kan ik je helpen, ik ben lasser van beroep, en heb er al een aantal gedaan….






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
sloopkogel schreef:
mocht je de dakrand gelast willen hebben, kan ik je helpen, ik ben lasser van beroep, en heb er al een aantal gedaan….
Bedankt voor het aanbod, ik houd het in mijn achterhoofd. En Elim is nog redelijk in de buurt van Deventer. (kwam ik achter na het opgezocht te hebben ops: )
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Daar hoef je niet voor te schamen…. als je een keer niest ben je er door heen, en ik ontmoet nagenoeg nooit iemand die"wel weet waar het ligt..















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Over de voorruit : Vanaf de derde neus hebben ze een grijze rubber toegepast voor de zijkanten en boven-langs. Dit is in feite een zwarte rubber met kleurstof, die de kwaliteit van de rubber negatief beïnvloed.
Als je nu een grijze rubber hebt, is het wellicht (zeker) beter deze te vervangen door een zwarte. Dit is bij mijn auto ook gebeurd via Carglass zo’n 6 jaar terug.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, is een bekende tip: met een heel vuile was (overals?) meerdraaien. Een stug rubber (kan ook gelden voor new old stock) zou hiermee weer soepel worden. Zelf nooit geprobeerd, een ‘nieuw’ rubber voor de achterruit van de break ligt ongebruikt op zolder. De ruit is met het oude rubber in een andere klep gezet





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hans van de Wiel schreef:Ik heb laatst ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat het grijze rubber van de voorruit nog goed bruikbaar is, als je het in de wasmachine wast bij 60 graden. Hierna zou het rubber weer soepel zijn. Kan iemand dit bevestigen of klopt dit niet?
Mij is geadviseerd 40 graden in bio-tex















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik hoor m’n vrouw nu alweer. Wat gaan die mannen toch gekke dingen doen met zo’n oude auto….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Mannen goedenavond,
Ik wil ook mijn voorruit gaan vervangen. Nu is mijn vraag eigenlijk of je dan beter het voorruitrubber in de sponning kan laten zitten alvorens de nieuwe ruit te plaatsen ?
Ik heb ook nog het originele grijze rubber geplaatst zitten en die kan ik dus beter door een nieuw zwart exemplaar gaan vervangen. kent iemand de kwaliteit van de reproductie voorruitrubbers ?
C’est une voiture du ministre !














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er hoort geen zwart rubber in een Ds
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hehe, lak is ook zwart dus eigenlijk… Maar ik wil eigenlijk ook niet van het originele rubber af als het niet hoeft. Hij heeft nog nooit gelekt op dat rubber maar ja als je er aan gaat zitten porren dan kan dat weleens gaan veranderen…
Ga gelijk de vliegroest aan de onderste strip verwijderen als het er toch uit is en hopelijk bestaat het dakrandje nog ; )
C’est une voiture du ministre !