Hallo, ik ben hier nieuw, en heb meteen een vraag.
We hebben een Maserati Merak, die technisch veel van de SM in zich heeft.
Als hij een paar dagen heeft stil gestaan en hij wordt gestart en ik rijd weg, dan geeft hij bij de eerste keer remmen een harde klap, en lijken de remmen eerst niets te doen en grijpen vervolgens hard aan. Daarna werkt het geheel feilloos. De wagen is al een paar keer bij een Maserati specialist onder handen geweest, en die heeft de bollen gevuld, het systeem ontlucht, en nu laatst de remdrukverdeler vervangen maar het mag allemaal niet baten. Is er iemand hier die dat probleem kent?
Groeten,
Lucas.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Lijkt toch op lucht/stikstof in het systeem. Zou kunnen dat een membraan lek is van een van de bollen. Met een klein lekje maifesteert zich dat pas na een redelijke tijd.
Bollen? Een Merak heeft volgens mij maar een bol.
Ik zou bij dit soort gedrag ook als eerste aan lucht in het systeem denken, maar Lucas_P geeft juist aan dat dit gecontroleerd is…hmmm.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zoiets gehoord heb, dus kan ik alleen maar wat dingen opnoemen die mij te binnen schieten:
Zijn de blokken nieuw, is de remcilinder geheel gangbaar is er geen corrosie op de remklauw? hoe staat het met de schijven, geen opstaande randjes of zo? Zitten de schijven er goed op? Hoe staat het met de rest van de ophanging, geen speling of half vergane rubber/bussen?
Hoe staat het met de handrem? Ik neem aan dat die met z’n eigen ronde miniblokjes werkt op de achter remmen? Levert dit ook problemen op?
Wel vreemd dat het over is na een paar keer remmen…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Voor zover ik het me kan herinneren zit er er een accumulator en een remaccumulator op, dus idd bollen.
Zijn de blokken nieuw, is de remcilinder geheel gangbaar is er geen corrosie op de remklauw? hoe staat het met de schijven, geen opstaande randjes of zo? Zitten de schijven er goed op? Hoe staat het met de rest van de ophanging, geen speling of half vergane rubber/bussen?
Hoe staat het met de handrem? Ik neem aan dat die met z’n eigen ronde miniblokjes werkt op de achter remmen? Levert dit ook problemen op?
Lijkt me niet dat dit alleen in het begin een paar keer problemen kan opleveren. + als je het systeem ontlucht wil dat nog niet zeggen dat er geen minimale hoeveelheid stikstof door een membraan kan lekken.
PS TS bij welke maserati expert ben je geweest?
Edit:
The brake spheres, pressure regulator and hydraulic pump can all be successfully rebuilt by a good Citroen shop. The main sphere is available new. The piston rams and switches are more or less unique to Maserati and can be rebuilt by a few sources that specialize in hydraulics. Any hydraulic shop can build new flexible hydraulic lines for you. Just be sure they are compatible with mineral oil, not brake fluid. The brake calipers are easily rebuilt with the proper seal kit. The brake button can also be simply rebuilt, as it only needs a new rubber boot and an o-ring. To take it apart, remove the rubber boot and then the circlip. Pull out the piston. Then remove the large nut on the other end and remove the piston from that side. Clean it all out with brake cleaner and then reassemble and replace the o-ring and rubber boot. The last thing that needs to be done is to clean out the oil can reservoir and its filter. The filter simply pulls out the top where the LHM oil feed line was connected. Reassembly is straightforward. Just reinstall everything in the order opposite as they were removed. This is where good notes and diagrams will help.
Ah, wat een aandacht..!
Hij is bij Italauto Kees van Stokkum geweest in Achterveld, daar is hij in onderhoud.
Er zitten twee bollen in. Het voelt en klinkt als een hydropneumatisch probleem, geen remcylinders of schijven of zo. Als je de rem intrapt voel je even niks en dan komt er een klap en dan sta je dus stil. Daarna doet ie alsof er niks aan de hand is. Het treedt meestal echt pas op na langere tijd stilstaan, meer dan 2 dagen, en komt dan dus 1 keer voor, dus het is best lastig zoeken.
De handrem is mechanisch. Ze hebben alleen de voetremmen en de koppeling via het hydropneumatische gebeuren laten lopen. Hij heeft ook geen stuurbekrachtiging of zo.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Lucas_P schreef:Ah, wat een aandacht..!
Steek ons de ogen eens uit en plaats wat fotootjes!
Zou Chyparse in Soesterberg iets kunnen betekenen? Ook al zijn het Citroenboeren…
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is zeker lucht / stikstof in het systeem… Ik heb hetzelfde bij de SM.. treedt alleen op na een tijdje staan….( dagen tot weken)
Ik heb het gevoel dat het in de hoofdremcylinder zit.
Die zit bij de SM op zo’n kut plek dat ik die nog niet vervangen heb.
Rijdt anders een langs bij Van der Laan in abbenes. SM/maserati specialist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik krijg met mijn ds deze problemen als ik een lekke remcylinder heb.. ( achter )
Bedankt voor jullie reakties. We hebben deze thread afgedrukt en de auto met het papiertje er in weer bij Italauto voor de deur geparkeerd.
Ik krijg langzaam aan tabak van die storing…
Ik laat nog wel weten wat er uit is gekomen.
Ciao,
Lucas
PS zoals beloofd een plaatje van de Merak. Niet slaan, ik weet dat het een Citroën forum is…
Lucas_P schreef:PS zoals beloofd een plaatje van de Merak. Niet slaan, ik weet dat het een Citroën forum is…
Zolang het maar geen opel is.. ops:
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
geen enkel probleem hoor een merak foto.. het is een beauty !
mijn eerste bouwpakketje was een bora
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
‘n stijlvolle exoot, mooi!
erik wijngaarden schreef:geen enkel probleem hoor een merak foto.. het is een beauty !
mijn eerste bouwpakketje was een bora
Dat bouwpakketje heb ik ook gehad, geloof ik!
Laat maar komen die masers.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
erik wijngaarden schreef:geen enkel probleem hoor een merak foto.. het is een beauty !
mijn eerste bouwpakketje was een bora
Ik geloof dat ik dat bouwpakketje ook heb gehad, blijkbaar populair model geweest.
Enne, schitterende Merak :6 :6 , die is hier van harte welkom hoor. ‘t Is eigenlijk stiekum toch een beetje een citroen…