7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
Wiebe’s BXprogress, RIP
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 07 juni 2009 12:36 PM
  [ # 91 ]

Goed kennelijk de weg kwijt.  Rolling Eyes

Heb nog nooit een XU zonder ontstekingsmoduul en verdelerkap gezien in mijn leven namelijk…. dus ja routine antwoord.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 juni 2009 01:01 PM
  [ # 92 ]

Hij heeft wel een verdelerkap, en ook een bobine met module. Alleen heeft de verdeler verder geen inhoud. De ontsteking word geregeld door het ECU. Meestal een geval van bdp sensor brak..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 07 juni 2009 02:01 PM
  [ # 93 ]

Verdeler geen inhoud? Bedoel je dat er niks in de verdelerkap zit? Volgens mij zit er een rotor in Wink

Ik neem dat je bedoelt dat er geen HAL sensor zit op het rotorhuisje.

Het klopt idd dat de ECU dmv signalen van oa de BDP sensor de ontstekingsmoduul aanstuurt welk weer de bobine aanstuurt, via de verdelerkap verdeelt de rotor de vonkjes aan juist bougies.

BDP dood = motor dood normaal.

Maar laat onze TS maar eens onder de kap duiken, kijken of de massa kabel naar het blok (versnellingsbak) goed is, dan beginnen met rotor en verdelerkap te checken en eventueel licht opschuren, is dat geen verbetering dan zal die toch bobine en dan onstekingsmoduul moeten vervangen als poging tot.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Wnijland
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 07 juni 2009 07:43 PM
  [ # 94 ]

het internet is hier ook niet overal voor mij beschikbaar, maar ik heb de bx die ook na een paar pogingen aanduwen echt niet wilde starten naar de garage in het volgende dorp gesleept. Ik had van iemand in het dorpje een sleepstang kunnen lenen en dat ging verassend goed. Af en toe even de motor mee laten lopen in zijn 4, om vering en remmen te houden.

In de garage was een aardige en kundige man ( eerder deze week had hij al een lekke koelwaterslang vervangen binnen een uur).
Die heeft het verhaal (in mijn beste frans) aangehoord en chekte achtereenvolgens:
- vonk (losse bougie op het blok leggen) OK
- brandstofaanvoer (twee slangen los, emmer eronder,starten) Prima
- luchtaanvoer los, starten met primer-spray in hetmonopoint huis> loopt prima.
- Geen zichtbare verstuiving van brandstof, conclusie probleem met de injector

komt u om drie uur vanmiddag maar terug.

tot zover alles voorspoedig! dat leek allemaal te gaan lukken.  maar toen iets voor vijf weer bij de garage was (het is wat lastig plannen als je in heuvelachtig gebied alles met de fiets moet doen) was alles gesloten.  Volgens het bord zou hij tot 1830 open zijn, maar niets dus. Ik heb stad en land afgelopen om de garagehouder te vinden, maar dat is niet gelukt. Ik wilde afgelopen zaterdag doorreizen naarde alpen (nabij Gap), maar dat is dus niet gelukt.

Ik zit nog even vast hier tot maandag 0800 als de garage (als het goed is ) weer open gaat. Ik verwacht dat de wagen dan gerepareerd klaarstaat. laat de afloop nog wel horen.

bedankt voor de tips iig.

Profiel  
 
Wnijland
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 08 juni 2009 12:03 PM
  [ # 95 ]

het probleem is niet opgelost. Vanochtend van de garagist gehoord dat het een probleem met de computer en het monohuis is. dat schijnt veel geld te kosten om te repareren.

volgens hem is mijn versie niet in Frankrijk geleverd (1.6 TGI progress) (1.6 magneti marelli systeem). en kan hij dus niet makelijk aan 2e hands vervangingsonderdelen komen.  De auto staat dus voorlopig stil en het schijnt een fortuin te kosten om het te repareren.

Ik heb mijn verzekering maar eens ingeschakeld om vervangend vervoer te krijgen enzo, maar ik wil natuurlijk ook graag dat de wagen wordt gerepareerd. Ik heb zo’n vermoeden dat de verzekering niet voor me een paar 2e hands onderdelen gaat regelen, maar misschien kan ik dat zelf nog wel doen.

Heeft iemand een inschatting voor mij wat een nieuwe computer en monopint huis kosten als je die nog ergens vandaan kunt halen (kan dat?)

ik zou het nl. doodzonde vinden als hij hier in frankrijk achter moet blijven om gesloopt te worden…  Sad  Crying or Very sad

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 juni 2009 12:13 PM
  [ # 96 ]

Het klopt dat de TGi in deze setup nooit in FR is geleverd. Ben je ANWB-lid? Zo ja: roep hulp van de alarmcentrale in Lyon in: zij kunnen gerbuikte onderdelen uit NL halen binnen 24 uur en die auto opweg helpen, of afslepen naar NL.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 juni 2009 01:09 AM
  [ # 97 ]

Geen zichtbare verstuiving van brandstof, conclusie probleem met de injector

Gaskleppositie sensor? Of idd de BDP sensor. Als de comp geen waardes heeft hiervan zal die ook niks doen.

BDP kun je gewoon met multi meter doormeten. ergens tussen 500 en 700 ohm meende ik.

Kan er geen ander inlaat op uit een sloper aldaar?

Edit verhaal doorgelezen eens goed nog, ik gok bijna zeker de gaskleppositie sensor. Die is vrij universeel en zou de garagist ook moeten kunnen bestellen.

De klachten komen zeer overeen met de 205GTI alhier, die na het vervangen van die sensor weer tot leven kwam…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 juni 2009 01:26 AM
  [ # 98 ]

Hmm volgens http://www.hbase.nl heeft jouw kar een MAP sensor om je ECU wegwijs je maken. Dan zou die dus de weg kwijt zijn. Kreng kost 80 euro en met verzendkosten zit je al snel op de 90 euro, beetje gek om te testen…

Wie weet of heeft zo’n ding nog ergens liggen is een betere vraag….


wiki

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 juni 2009 03:49 AM
  [ # 99 ]
waterman771 schreef:

Hij heeft wel een verdelerkap, en ook een bobine met module. Alleen heeft de verdeler verder geen inhoud. De ontsteking word geregeld door het ECU. Meestal een geval van bdp sensor brak..

Ik wil er niet over gaan kibbelen tussen de problemen van TS door, maar de BX 1.6 motor heeft óf een volledig gevulde verdelerkap, óf een groot vierkant blok met daarin 2 bobines wat aan het eind van de nokkenas op de plek van de verdelerkap zit, de verdelerloze ontsteking.

Als je in het schema van de G5 en G6 kijkt zie je dat de bobine zo te zien zonder verdere plichtplegingen aan de ECU zou moeten hangen. Aan één module zou je ook niet genoeg hebben met 2 stuurdraden.

On topic:
Er moet vast wel een moderne PSA-auto op de sloop te vinden zijn waar een enigzins passende monopoint-injector in zit.

De BX is in FR inderdaad tot op het allerlaatst met carbs geleverd, o.a. de Millesime en de Calanque zijn versies die we hier ong. als Chic en Deauville kennen, maar dan met carb ipv injectie.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 juni 2009 03:50 AM
  [ # 100 ]
GoodOldDiesel schreef:

Hmm volgens http://www.hbase.nl heeft jouw kar een MAP sensor om je ECU wegwijs je maken. Dan zou die dus de weg kwijt zijn. Kreng kost 80 euro en met verzendkosten zit je al snel op de 90 euro, beetje gek om te testen…

Wie weet of heeft zo’n ding nog ergens liggen is een betere vraag….


wiki

De mapsensor kun je gewoon los trekken en dan nóg moet de motor lopen. Op de noodloop, maar lopen zal ie!
Hetzelfde voor de gasklepsensor.

Maar als ie niks inspuit houdt het gewoon op!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 juni 2009 04:59 PM
  [ # 101 ]

Bij lostrekken allicht, maar als de ECU verkeerde waardes krijgt loopt er niks.

Trouwens als je op http://www.hbase.nl je kenteken invoert, dan sensoren, dan op de groene / witte T klikt die bij mapsensor staat, krijg je een waslijst van alle mogelijke donorvoertuigen.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Wnijland
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 10 juni 2009 06:32 PM
  [ # 102 ]

RIP

Bedankt allemaal voor de reacties, maar het gaat w.s. niet baten.

Ik ben op dit moment niet meer ter plaatse en heb via mijn reisverzekering vervangend vervoer gekregen.

tot zover ik het hele verhaal heb kunnen begrijpen is de iets serieus kapot met de computer\injectie en gaat het heel veel geld kosten om het te laten repareren.
Omdat de auto in frankrijk staat is het voor mij niet mogelijk om lekker aanprutsend met slooponderdelen eens te kijken of ik de boel weer lopend te krijgen, reparatie is dus onmogelijk. 

Ik heb de papieren al binnengekregen om afstand te doen en dan zorgt de verzekering dat de auto wordt gesloopt en alles wordt afgehandeld.

Tenzij er nog een wonder gebeurt (ik weet passende ecu en hele monopoint gebeuren te vinden om aan de garage te sturen voor reparatie, voor weinig) Is het dus helaas en ben ik en de wereld een BX armer…)

Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 10 juni 2009 07:09 PM
  [ # 103 ]

Tja sneu, erg sneu verhaal, maar begrijpelijk, je moet ook weer verder tenslotte. Vraag me af wat ik zou doen in zo’n geval eigenlijk, denk dat ik terplekke dan de auto om zou zetten naar carb…  Rolling Eyes

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Wnijland
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 10 juni 2009 08:18 PM
  [ # 104 ]

Ter plekke omzetten naar carb, Heb je daar toevallig een handleidingkje van liggen? Wink
Ik zag bij die garage nog wel twee BX wrakken staan, beide diesel geloof ik… Zou het met onderdelen daarvan gaan lukken?

Maar het is vrij triest idd, als de bx bij mij voor de deur in NL zou staan, dan denk ik dat ik hem wel weer lopende zou krijgen voor een redelijke prijs, met hulp van hier. Maar vanuit frankrijk zie ik het gewoon niet lukken.

Laten repareren hier is gewoon niet practisch mogelijk (te duur vooral)
‘reparer est un fortune…’
‘plus de mille euro?’
’ baucoup plus’

ja dan houd het op voor mij. wel balen dat het zo gaat, als ik er vanaf wilde dan had ik die slooppremie nog wel op willen strijken, maar die gaat ook mijn neus voorbij.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 10 juni 2009 08:30 PM
  [ # 105 ]

Jammer dat m’n 1e auto de geest lijkt te geven Sad

Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook