We zijn na het wegdoen van de tzi op zoek naar een “nieuwe” bx (benzine). Nu zie ik op autoweek dat de 1.4 tjes allen geen stuurbekrachtiging zouden hebben. Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Stuurbekrachtiging is toch echt een must voor ons.
Weet iemand welke bx-en standaard geen stuurbekrachtiging hadden en welke we dus moeten vermijden?
Hints naar leuke goed onderhouden bx-en (vooral als het nog een beetje berijdbaar is vanaf Zwolle) worden ook gewaardeerd.
Dank,
Icefire.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: geen enkele bx14 heeft stuurbekrachtiging.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een BX 14 met de juiste banden op de juiste spanning heeft dan ook geen stuurbekrachtiging nodig.
Maar bij het eerste gaat vaak al fout; vaak zitten er niet meer de originele 145-er “fietswieltjes” onder omdat dat niet zo stoer staat, maar wordt 165 of nog breder gemonteerd.
Ich bin ein Breaker
ik heb een 14 basis en met harde banden is sb echt overbodig, inparkeren is geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Alle Rx/TG uitvoeringen hebben geen of als optie SB gehad, denk zelfs niet dat het de laatste jaren standaard was.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Mijn vorige BX (14) uit ‘87 had geen stuurbekrachtiging. Die heb ik toen echt niet gemist.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
als je er eentje uit Duitsland haalt, heb je kans dat je een 14 kan vinden met SB… Daar waren ze over het algemeen standaard wat rijker uitgerust.
Maar zoals al aangehaald, dit heb je echt niet nodig op een 14… Ik heb een aantal jaren mee gestuurd zonder één enkel probleem, zelf bij de 19TGD break heb ik het nooit gemist.
De 14 is wel een heerlijke motor (zeker de injectie uitvoering), lekker vlot en (kan) lekker/redelijk zuinig (zijn).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
niks zo mooi als een carburateur. rijd ook prima en erg vlot voor een 14
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
-niels- schreef:niks zo mooi als een carburateur. rijd ook prima en erg vlot voor een 14
heb ik ook gereden, rijdt ook prettig! Het is iig erg persoonlijk, ik vond de 14 met injectie prettiger rijden, maar met beiden is uiteraard niets mis
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
zoek je met name een 1.4
of met name een BX met stuurbekrachtiging?
ik weet nog een mooie 1.9 TZI niet al te ver van Zwolle:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197252&highlight;=
Inmiddels 123500 km, beurt heeft ie gehad.
Al moet ik eerlijk zeggen dat de sloopregeing ook wel aantrekkelijk is. Maar wel weer heel erg jammer voor een auto met zo weinig kilometers.
Groeten, Rob
Wat is er mis met een beetje je armspieren trainen ? Ik heb op mijn BX 19 TGD Break ook geen stuurbekrachtiging. En op mijn BX 19 TGD Break Service had ik het ook niet.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Iedereen heeft zijn eigen reden om wel of niet stuurbekrachtiging te willen. Ok een BX 14 basis zal niet zwaar sturen, maar er zijn situatie’s dat je het gewoon nodig hebt. Misschien heeft TS of vrouw van TS wel iets waardoor SB gewoon moet.
1400 nooit. Maar 1600 ook niet altijd standaard. Een progress heeft geen SB een Chic weer wel. Of een 16TZI vanaf 91 volgens mij wel daarvoor heb ik mijn twijfels. Ik denk dat je gewoon op zoek moet en de 1.4 laten staan. Bij anderen staat het wel in de advertentie.
stuurbekrachtiging is een “moet” omdat we het gewoon fijn vinden. Verder is er nix aan de hand met ons
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
rob marklin schreef:zoek je met name een 1.4
of met name een BX met stuurbekrachtiging?ik weet nog een mooie 1.9 TZI niet al te ver van Zwolle:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197252&highlight;=
Inmiddels 123500 km, beurt heeft ie gehad.Al moet ik eerlijk zeggen dat de sloopregeing ook wel aantrekkelijk is. Maar wel weer heel erg jammer voor een auto met zo weinig kilometers.
Groeten, Rob
dank voor je tip. Je hebt een pb.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Peteryed schreef:icefire schreef:stuurbekrachtiging is een “moet” omdat we het gewoon fijn vinden. Verder is er nix aan de hand met ons
Nou dan kan je ook wel een 14 proberen.
De leen-zx die ik altijd meekrijg vind ik niet prettig sturen. Maar nu vergelijk ik appels en peren.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.