Heeft iemand ervaring met of weet iemand iets van de combinatie 2.1Turbo Diesel in combinatie met een 4 traps automaat?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Yups. Ikke.
Rijdt geweldig. Enige nadeel is dat de bak niet gebouwd is op Nederlandse snelheidslimieten. Rij je 50, dan hangt de bak hoog bovenin de 2. Dat is op te lossen door 55 te gaan rijden, dan schakelt-ie over. Dito bij 80…
Daffodil31LE schreef:Yups. Ikke.
Rijdt geweldig. Enige nadeel is dat de bak niet gebouwd is op Nederlandse snelheidslimieten. Rij je 50, dan hangt de bak hoog bovenin de 2. Dat is op te lossen door 55 te gaan rijden, dan schakelt-ie over. Dito bij 80…
mmm…zelfde probleem heb ik met mn V6…zeer irritant.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Hoeveel heeft jou auto gelopen Daffodil31e
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
210.000. Hoezo?
Overigens: Je hebt zelf meegereden, zowel met slechte als met goede bollen. Of was je dat alweer vergeten.
Nee, dat weet ik nog wel, ik verbaas me er nog steeds over hoe goed ie veerde na de beurt..
Het is nuu echter voor mijn paps, woensdag gaan we als het goed is kijken naar een 2.1TD van 98 met 230 op de klok..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik zou graag toch nog wat meer info willen hebben over de automaat. Volgens mij is dat de zwakste schakel in het geheel..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ligt eraan hoe je ‘t bekijkt. Feitelijk is de bestuurder van eender welke auto de zwakste schakel. Een automaat neemt je een deel van het werk uit handen. Dat doet deze in principe beter en sneller dan de beste bestuurder ooit zal kunnen.
“Lekker” gaan zitten schakelen is slechts een aanfluiting van het gezond verstand. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Japanners en de Amerikanen.
Simpele Ziel schreef:Ik zou graag toch nog wat meer info willen hebben over de automaat. Volgens mij is dat de zwakste schakel in het geheel..
Daffodil31LE schreef:Ligt eraan hoe je ‘t bekijkt. Feitelijk is de bestuurder van eender welke auto de zwakste schakel. Een automaat neemt je een deel van het werk uit handen. Dat doet deze in principe beter en sneller dan de beste bestuurder ooit zal kunnen.
“Lekker” gaan zitten schakelen is slechts een aanfluiting van het gezond verstand. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Japanners en de Amerikanen.
Ik denk dat Simpel het technisch bekijkt en dan heeft hij gelijk; de automaten in de XM zijn idd de zwakste schakel in het aandrijfsysteem (zeker in de V6).
Als een automaat idd beter en sneller zou kunnen schakelen dan de beste bestuurder dan vraag ik me af waarom er nog geschakeld wordt in de rally en racesport ?
Een automaat is puur luxe en gemak, het prijskaartje voor dit ligt `m in de aanschafprijs (nieuw), het verbruik (altijd hoger met een automaat) en de prestaties (welke minder zullen zijn dan met een schakelbak).
De ideale combinatie begint nu z`n weg te vinden op de markt in de vorm van een semi-automaat; da`s pas gezond verstand.
On Topic:
Men heeft mij geadviseerd met m`n automaat geen zware caravans of aanhangers te vervoeren in bergachtig terrein daar dit overmatige slijtage aan de bak zou veroorzaken.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Tsja, dan weet je alleen nog niet wat (in ons geval) wat de auto in de afgelopen 230.000km gedaan heeft.
Aangezien de auto van 2000 en niet van 98 zoals ik eerder zei zit er een ZF4HP20 4trapsautomaat onder.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De automaat van de XM 2.1td is de 4HP18. Vanaf het begin van de productie tot en met het eind is voor de TD alleen deze bak gebruikt.
De 4HP20 is alleen gebruikt voor de laatste V6 24v modellen die vanaf midden ‘97 zijn geleverd.
De 4HP18 is duidelijk nog een automaat van de vorige generatie. De bak werkt nog gewoon hydraulisch en er is geen electronische regeling. Dit is dus het grote verschil met de 4HP20.
Als de bak goed is afgesteld schakelt ie prima, echter volledig schokvrij gaat het niet. Heb ik echter nooit als storend ervaren.
Heel belangrijk is dat je bij elke beurt ook de ATF olie vervangt. Je kunt namelijk niet alle ATF in 1 keer verversen omdat het grootste deel in de koppelomvormer blijft zitten. De meeste automaten sterven een vroegtijdige dood omdat de ATF niet elke beurt wordt ververst.
Als je een XM TD automaat koopt moet je dus de ATF meteen controleren. Deze moet helder rood zijn en mag niet verbrand ruiken. Als dit zo is en de bak schakelt goed en reageert snel bij het inschakelen dan kun je gerust er mee op pad gaan. Is de ATF ligt vervuild, dan is er nog niet heel veel aan de hand, maar zegt dit wel iets over het onderhoud. Is ie zwart of ruikt ie verbrand, laat maar staan.
Verder moet je inderdaad geen caravan freak zijn, dat kan ook dodelijk zijn voor de bak.
Kilometerstand is minder van belang als staat van onderhoud. Er zijn er die ook met een V6 400K hebben gehaald. Er zijn er ook die bij 150K zijn overleden omdat er geen ATF is ververst…
Domme vragen bestaan niet.
Hoe kan je zien hoe het met de ATF staat?
Wij gaan dinsdag kijken naar een XM en als ze bevalt mag ze ‘s avonds mee terug..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Daar hebben ze een peilstok en een stuk wit papier voor uitgevonden, meneer Ziel…
Daffodil31LE schreef:Daar hebben ze een peilstok en een stuk wit papier voor uitgevonden, meneer Ziel…
Ter hoogte van wat kan ik die peil stok vinden?
Moet ik hem onder de motorkap zoeken of onder de wagen?
Ben nogal een leek op het gebied van automaten..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Onder de motorkap, als je ervoor staat aan de rechterzijde, vooraan. Als ik me niet vergis is het een gele plastic ring.
Edit: Vergeten dat rechts die kant is waar je duim links zit… sorry ‘bout that.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Als je de motorkap open doet dan zie je rechtsvoor, links onder de accubak de automaat zitten. Hierin zit een gele of oranje peilstok. De ATF moet op het juiste peil staan en mooi rood zijn.
Peilen doe je bij draaiende motor. Er staan twee indicaties op de peilstok. een voor lauwe en een voor warme motor.
Rechtsvoor wil zeggen als je voor de auto staat met de kap open en niet zoals gebruikelijk, als je in de auto zit. Zit dus niet linksvoor.
Domme vragen bestaan niet.