




Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag bij de spuiter geweest die een kleine schade rapport heeft opgesteld. Nou komt deze week een expert van de verzekering kijken of dit bedrag klopt. Ik neem aan dat dat wel goed zit.
Nou heb ik de auto de vorige keer gedeeltelijk laten spuiten en dat kan dus allemaal weer opnieuw gedaan worden. Dus dacht ik” laat ik gewoon de hele auto spuiten dan ben ik helemaal van het gezeur af.” Nou is het bedrag wat ik terug krijg van de verzekering ongeveer 1400 euro en de kosten van het spuiten komen daar aardig in de buurt.
Nu het probleem: Die prijs is ZONDER strippen en opbouwen van de auto. Alleen het strippen en opbouwen kost ongeveer 7 a 8 hondert euro die ik dan uit eigenzak moet betalen want de verzekering wil alleen de beschadigde delen vergoeden en om kleurverschil geven ze niet zoveel.
Dus onder de categorie hoe moeilijk kan het zijn
: vroeg ik me af of ik dat zelf niet kan doen. Nou laat ik de strippen op de deur zitten maar voor de rest moet alles eraf.
Ik heb inmiddels ook de vraagbaak aangeschaft
Natuurlijk is alle hulp van harte welkom en staat er altijd een koffie en gebak klaar voor de gene die zo vriendelijk zijn om even te komen helpen.
Gereedschap gaat ook wel goedkomen gezien ik boven de HUBO woon.
Overigens ga ik kijken of ik ergens een schuur kan huren want lijkt me niet verstandig om een half gedemonteerde auto voor de deur te parkeren (dus als iemand nog ruimte heeft )














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de strips op de deuren laat zitten kun je de rest net zo goed afplakken en jezelf de moeite van het half strippen besparen. Doe het goed of doe het niet, want spuitranden en nevel drukken de waarde van een auto behoorlijk, het ziet er niet uit én het geeft verhoogde kans op roest.
Wil je het netjes doen dan zul je: de voorruit moeten verwijderen, de sierlijsten van het dak moeten halen, de bumpers er af, deurklinken, slotjes, koplampen, sierlijsten rond de achterruiten en alle typeplaatjes minimaal moeten gaan verwijderen.
Overigens vind ik de prijs van rond de 1400 euro ( zelfs al zou het 2000 zijn…) voor het compleet spuiten van een cx belachelijk laag, wat mij vraagtekens bij de kwaliteit van het werk doet zetten…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
waar zal ik beginnen…
De prijs: Ja is erg goedkoop maar een gedeelte moest zowiezo opnieuw gedaan worden omdat het niet goed geschuurt was waardoor de lak was verzakt (nooit eerder van gehoord). Dus de spuiter neemt die delen voor zijn eigen rekening.
Bovendien word de auto geschuurt (en helaas ook geplamuurt) door een gepensioneerde citroen monteur (kennis) die er wel verstand van heeft
Dat verklaart de prijs denk ik wel.
Dan het strippen.
Ik had begrepen van verschillende mensen dat als je die strippen van de deur afhaalt ze dan krom trekken en je ze er nooit meer op krijgt. Het zelfde geld ook een beetje voor de sierlijsten.
(De rest had ik wel een beetje ingecalculeerd)






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Rayden108 schreef:waar zal ik beginnen…
De prijs: Ja is erg goedkoop maar een gedeelte moest zowiezo opnieuw gedaan worden omdat het niet goed geschuurt was waardoor de lak was verzakt (nooit eerder van gehoord). Dus de spuiter neemt die delen voor zijn eigen rekening.
Bovendien word de auto geschuurt (en helaas ook geplamuurt) door een gepensioneerde citroen monteur (kennis) die er wel verstand van heeft
Dat verklaart de prijs denk ik wel.
Dan het strippen.
Ik had begrepen van verschillende mensen dat als je die strippen van de deur afhaalt ze dan krom trekken en je ze er nooit meer op krijgt. Het zelfde geld ook een beetje voor de sierlijsten.
(De rest had ik wel een beetje ingecalculeerd)
ik zou strippen, ook alle aanhangsels er af zoals bovengenoemd, en de stoot strippen ook, dan wordt ‘t veel mooier ! en heb je onderliggende roestplekjes maximaal onder controle!!
oude strippen met een dunne metaaldraad er vlak “afsnijden”. moet toch kunnen ?! dan blijven ze behoorlijk recht. zeker niet er af trekken !!
evt iets naverwarmen als je ze terug moet plooien. dan volledig oude tape er af, goede nieuwe er op, en drupje kit op de uiteinden en tussendoor ook , zodat ie niet los kan komen.
suc6, mooi project !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman771 schreef:
Overigens vind ik de prijs van rond de 1400 euro ( zelfs al zou het 2000 zijn…) voor het compleet spuiten van een cx belachelijk laag, wat mij vraagtekens bij de kwaliteit van het werk doet zetten…..
Dit lijkt me ook iets om de wenkbrauwen iets op te trekken.
De dakgootlijsten eraf halen is een kunst. Die zijn heel moeilijk (lees eigenlijk niet) van de dakgoten af te halen, dus die zouden al nieuw moeten aangeschaft worden.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
garagestmarien schreef:waterman771 schreef:
Overigens vind ik de prijs van rond de 1400 euro ( zelfs al zou het 2000 zijn…) voor het compleet spuiten van een cx belachelijk laag, wat mij vraagtekens bij de kwaliteit van het werk doet zetten…..
Dit lijkt me ook iets om de wenkbrauwen iets op te trekken.
De dakgootlijsten eraf halen is een kunst. Die zijn heel moeilijk (lees eigenlijk niet) van de dakgoten af te halen, dus die zouden al nieuw moeten aangeschaft worden.
bedoel je die bovenlangs, boven de de deuren van voren naar achteren ??
op mijn serie 2 zitten van die zwarte, die plooide ik er zo af en later weer op (met beetje vaseline er in).
zijn de chroomkleurige lastiger dan ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
cx25gtit2 schreef:
zijn de chroomkleurige lastiger dan ??
Die zijn zo uitgedroogd, dat het plastic echt te bros is geworden en ze gewoon gaan breken.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
garagestmarien schreef:cx25gtit2 schreef:
zijn de chroomkleurige lastiger dan ??
Die zijn zo uitgedroogd, dat het plastic echt te bros is geworden en ze gewoon gaan breken.
echt hard tijd voor look-a-likes dan .....
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Rayden108 schreef:waar zal ik beginnen…
Ik had begrepen van verschillende mensen dat als je die strippen van de deur afhaalt ze dan krom trekken en je ze er nooit meer op krijgt. Het zelfde geld ook een beetje voor de sierlijsten.
(De rest had ik wel een beetje ingecalculeerd)
wat zit er onder de strippen…... ??
zie 6e foto
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
wat zit er onder de strippen…... ??
Ha ha… “zit wat spuitwerk aan” ... het eufemisme van het jaar.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
fluidphreak schreef:wat zit er onder de strippen…... ??
Ha ha… “zit wat spuitwerk aan” ... het eufemisme van het jaar.
OT: Behalve dat, als je je CX wilt verkopen voor 2750 euro dan zorg je er toch voor dat het van binnen opgeruimd en schoon is voordat je de foto’s maakt? Wat een t*ringbende…
sorry Mike.





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
fluidphreak schreef
OT: Behalve dat, als je je CX wilt verkopen voor 2750 euro dan zorg je er toch voor dat het van binnen opgeruimd en schoon is voordat je de foto’s maakt? Wat een t*ringbende…sorry Mike.
Geeft niet is mijn auto niet
Wat mooi dat er al zoveel reacties zijn Top
Het spuiten is inderdaad erg goedkoop maar gebeurt toch echt bij een normaal bedrijf (Gruppen)
Wat het zo goedkoop maakt is dat al het voorbewerken door iemand anders wordt gedaan.
Maar ik heb op het moment niet zoveel zin om nu weer 7a 8 hondert euro uit eigenzak te gaan betalen. Dus om die kosten een beetje te drukken probeer ik zelf zoveel mogelijk zelf te doen.
Dingen die zonder al te veel problemen zullen gaan:
Bumpers (hoeken heb ik er al een keer afgehaald)
Deurpanelen
Deur hendels
koplampen
Grille
spoiler (Overigens ben ik druk opzoek naar een nieuwe achterklep ben bang dat de gene die ik heb niet meer te redden is)
Vooruit (gaat gewoon ouderwets met een hamer….heb al een nieuwe klaar liggen)
Dingen die ik waarschijnlijk niet zelf kan:
Sierlijst (dakrand)
Spiegel
Raamrubbers (weet ik eigenlijk niet of dat moeilijk is)
slotje
strippen of de deuren
Onder de deur zit ook een rubbere rand
achter strips (langs de achterruit)
dan ben ik er denk ik bijna…...owja antenne :
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Rayden108 schreef:fluidphreak schreef
OT: Behalve dat, als je je CX wilt verkopen voor 2750 euro dan zorg je er toch voor dat het van binnen opgeruimd en schoon is voordat je de foto’s maakt? Wat een t*ringbende…sorry Mike.
Geeft niet is mijn auto niet
Ik bedoelde voor OT in jouw topic
Het enige wat denk ik moeilijk is om er onbeschadigd af te krijgen, zijn de sierlijsten op de dakgoten. Volgens mij heb ik ze op Citromobile gezien bij de CX-club.
Strips langs de achterruit zitten toch vastgeschroefd?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
fluidphreak schreef:wat zit er onder de strippen…... ??
Ha ha… “zit wat spuitwerk aan” ... het eufemisme van het jaar.
Dat is nou niet zo heel erg. Dat is gewoon eenvoudig te verhelpen. Roest is niet erg, als je weet hoe ermee om te gaan.
Die strips kan je er makkelijk afhalen. Gewoon een stuk lossteken met een plamuurmes en als je genoeg grip hebt ruk je die sliert ellende er gewoon af. Met verf en roest en al. Als de auto goed behandeld moet worden moet de roest die onder die strips zit ook gewoon aangepakt worden.
Gewoon niet te bang zijn om gaten te maken die beter gerepareerd dan gekoesterd moeten worden.
cx25gtit2 schreef:Rayden108 schreef:waar zal ik beginnen…
Ik had begrepen van verschillende mensen dat als je die strippen van de deur afhaalt ze dan krom trekken en je ze er nooit meer op krijgt. Het zelfde geld ook een beetje voor de sierlijsten.
(De rest had ik wel een beetje ingecalculeerd)wat zit er onder de strippen…... ??
zie 6e foto
Nooit geweten dat een CX meegespoten deurgrepen heeft ...
Schijt aan originaliteit.
Mike,
Ik heb indertijd met mijn CX alles gedemonteerd d.w.z.
alles totdat ik een kale wagen had en heb toen ook de voorruit gedemonteerd en alle deuren en achterklep en motorkap en wielplaten gedemonteerd en zo kaal ( een beetje illegaal ) naar de spuiter gereden.
Daar zijn de losse delen en de wagen apart gespoten.
Overigens met beleid zijn de dakstrips wel te demonteren en de zijstrips ook, bij mijn oude exemplaar zitten die vast geklikt weet niet hoe je een gelijmde het beste kunt demonteren.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën