Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Uit het raam zie ik mijn CX in de zon stralen. Mooi, maar helaas doet dit me eraan denken dat de bekleding van de deurpanelen steeds strakker lijkt te trekken. Ik denk dat het door de invloed van hitte komt.
De deurpanelen zelf zijn mooi recht nog, maar de bekleding gaat steeds strakker zitten en trekt zichzelf zo los, zie rode pijl:
Ik ben bang dat dit vroeg of laat gaat scheuren. Is er misschien iets aan te doen, bijvoorbeeld door het ergens mee in te smeren zodat het weer soepeler wordt?
Alvast dank!
Heel erg zonde. Uiteindelijk gaan je panelen ook nog krom trekken. Van een manier om vinyl weer soepel te maken heb ik nog nooit gehoord. Het is geen helaas geen leer maar een goedkope kunststof.
Komt het niet eerder van direct zonlicht dan van hitte?
Auto in (parkeer)garage zetten, rolgordijntjes op de hoedenplank optrekken, zonwering achter je voorruit plaatsen als je parkeert. Of zo’n (lelijke) autohoes gebruiken. Verder zou ik het ook niet weten.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zelfs dan is het uitstel, geen afstel. Het is gewoon rommel, die deurpanelen. De mijne zijn op 2 kleine scheurtjes na nog mooi, maar beginnen ook krom te trekken.
Was er hier op het forum niet iemand die zijn panelen middels bevochtigen weer recht aan het trekken was…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Mulder schreef:Zelfs dan is het uitstel, geen afstel. Het is gewoon rommel, die deurpanelen. De mijne zijn op 2 kleine scheurtjes na nog mooi, maar beginnen ook krom te trekken.
Was er hier op het forum niet iemand die zijn panelen middels bevochtigen weer recht aan het trekken was…?
maar dan heb je alleen het paneel recht…..
maar het vinyl blijft trekken…. wordt minder….
zijn er echt geen vinyl softeners… ??
oplossing:
mal voor nieuw deurpaneel, nieuwe kunststof (??) paneel maken, en netjes bekleden….. makkelijker kan niet
ik ga ook nog eens a/d slag om mijn voorpanelen rechter te krijgen.
en dan eens kijken hoe het leer wat er op zit er ook weer strak op komt te zitten….. als ik iets verder ben maak ik er wel melding van.
iemand ervaring met recht maken van panelen / leer strak er op krijgen ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik wwet van iemand uit een ver verlden dat hij de leren panelen verwarmde en zo strak maakte.
Ik durf dat zelf niet te doen met mijn dame.
Ga het hem nog maar eens een keer vragen hoe en wat denk ik.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik weet van iemand dat hij de leren panelen verwarmde en zo strak maakte.
Ik durf dat zelf niet te doen met mijn dame.
Ga het hem nog maar eens een keer vragen hoe en wat denk ik.
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Met leer kun je misschien nog wel wat, maar dat vinyl-achtige spul is inderdaad gewoon niet zo duurzaam. Heel misschien dat verwarmen het toch soepeler maakt.
Het zou wel gek zijn alleen om iets met verwarmen te bestrijden dat volgens mij door de inwerking van hitte komt.
Wel jammer, die gescheurde deurpanelen staan zo armoedig.

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die serie 1 panelen zijn toch gewoon van bekleed karton, of niet? Het zou inderdaad mooi zijn als er nieuwe (betere) gemaakt kunnen worden. Lijkt me een dure grap maar misschien haalbaar als er genoeg ineens gemaakt kunnen worden (lees: genoeg afnemers zijn). Al zit je dan nog steeds met de verschillende kleuren die die dingen hebben gehad (zwart, cognac, bruin, roodbruin, blauw, grijs, rood). Ik ga gewoon eens informeren bij CX Basis, op Citromobile. Die hebben wel meer ‘nieuwe’ onderdelen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Mijn GTi uit 1982 heeft inderdaad kartonnen panelen, maar de familiale uit 1984 heeft witte kunststof panelen. Die kunststof zijn niet krom. Ik weet niet waar de scheiding ligt tussen karton en kunststof.
Was niet iemand op het CX forum hier met nieuwe deurpanelen bezig?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
ernst23 schreef:
Was niet iemand op het CX forum hier met nieuwe deurpanelen bezig?
Dit draadje bedoel je?

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Yep, wist ff niet meer wie het was. Idd Geoarthc35 en Robin Visser.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Goh, wat zijn die deurpanelen nog mooi!
Die van ons zijn al veel verder heen.
Is er nou al iemand die mallen heeft gemaakt voor de panelen?
Groeten Martijn.
Mijn Fotosessie’s
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
ernst23 schreef:Mijn GTi uit 1982 heeft inderdaad kartonnen panelen, maar de familiale uit 1984 heeft witte kunststof panelen. Die kunststof zijn niet krom. Ik weet niet waar de scheiding ligt tussen karton en kunststof.
Op mijn Tri uit 1984 zitten ook strakke originele panelen. Goed paneeljaar blijkbaar. Maar je schrijft dat die van andere materiaal zijn gemaakt, nooit geweten.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Poging tot meedenken:
Bij het paneel waar dit draadje mee begon zou het wellicht mogelijk zijn de bekleding in te snijden en zo meer ruimte te geven.
Eerst paneel los van de deur.
Armsteun verwijderen (twee moertjes aan de achterkant)
Bekleding onder de armsteun losmaken en meer ruimte geven.
Armsteun er weer op over het stuk waar nu geen bekleding meer zit..
Maar dat moet je dan even beoordelen of het zou kunnen, kan het op de foto niet goed zien.
En misschien praat ik ook wel onzin, ik heb weining ervaring.
Mijn belofte om naar de polyesterproducent te gaan, heb ik nog niet waar kunnen maken. Mijn auto staat uit elkaar in Leerdam te wachten op een nieuwe cilinderkop . Zodra ik weer over de auto beschik, ga ik er verder mee.
Als je deurpanelen nog recht zijn, zou je kunnen kijken wat CJ autobekleding in Culemborg voor je kan doen. De heren zeiden mij een bevestigingssysteem te kunnen maken, dat op Amerikaanse auto’s wordt toegepast. Dat zou met een metalen strip zijn, die op het deurpaneel vastzit. Dat voorkomt kromtrekken. Het opnieuw bekleden is een peuleschil. Denkbaar is, dat je met skai een vergelijkbaar resultaat krijgt als de originele bekleding. Maar in plaats van de gesealde nepstiknaden, krijg je dan wel echte stiknaden. Dat is wel een verbetering denk ik. Met leer heeft het in ieder geval erg goed uitgepakt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik heb wat kromme panelen voor…. met leer er op.
ik ga ze maar eens benaderen, wellicht dat ik met hun dit weer wat kan fatsoeneren. en het oude leer er weer strak op.
en zo’n bevestigingssysteem klinkt erg goed !! de standaard witte bevestigings klikjes zijn erg matig, trek je zo uit het paneel of breken gewoon af…..
Robin Visser schreef:Mijn belofte om naar de polyesterproducent te gaan, heb ik nog niet waar kunnen maken. Mijn auto staat uit elkaar in Leerdam te wachten op een nieuwe cilinderkop
. Zodra ik weer over de auto beschik, ga ik er verder mee.
Als je deurpanelen nog recht zijn, zou je kunnen kijken wat CJ autobekleding in Culemborg voor je kan doen. De heren zeiden mij een bevestigingssysteem te kunnen maken, dat op Amerikaanse auto’s wordt toegepast. Dat zou met een metalen strip zijn, die op het deurpaneel vastzit. Dat voorkomt kromtrekken. Het opnieuw bekleden is een peuleschil. Denkbaar is, dat je met skai een vergelijkbaar resultaat krijgt als de originele bekleding. Maar in plaats van de gesealde nepstiknaden, krijg je dan wel echte stiknaden. Dat is wel een verbetering denk ik. Met leer heeft het in ieder geval erg goed uitgepakt.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje