Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat doe je mooi. Ik heb hier ook nog een kratje met koelbeplating staan…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nu maar hopen dat ie niet meer lekt!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Met een beetje geluk kunnen we morgenavond (dinsdag dus) eens een poging doen om het beestje tot leven te wekken in Berlikum… Hopelijk doet ze het nog en heeft ‘t opknapbeurtje geholpen tegen de incontinentie.
Lekkage-inventarisatie, van erg naar minder erg:
1. (met stip) Oliekoeler. Alles aan die kant van het blok zat van boven tot onder onder de oliedrek;
2. Olieretourpijpen;
3. Carterontluchtingspijp en slang. De pijp zat niet goed vastgedraaid en de slang was sjoefie gerepareerd met stukjes tuinslang;
4. Klepdeksels. De pakkingen waren volgens mij net zo oud als de motor zelf. Ik heb ze er uit moeten bikken;
5. Overigen/ onbekend.
En de T-mof van het HD-systeem deed ook een goede impressie van een zeef.
Nog wat fototjes van vandaag.
De startmotor is in 2003 blijkbaar al eens gereviceerd door ene J.V.G.
Gaatjes in de hotspot creatief gedicht met vulkaniserende tape:
Binnenkort maar ‘ns mijn eerste schreden zetten op het lasvlak… Lekker pielklusje.
Schone carburateur:
Uiteraard ook van binnen schoongemaakt maar daar was weinig dramatisch aan de hand.
De vlotters (solex heeft twee vlotterkamers en twee aan elkaar verbonden vlotters) stonden wel nogal krom afgesteld, dat heb ik even gecorrigeerd.
Bijna startklaar:
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
J.v.G. = Jan van Gompel?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:J.v.G. = Jan van Gompel?
Dat lijkt er wel op. Zal wel een paar centen gekost hebben J.v.G. kennen de.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo, gisteravond kleppen gesteld, vanmiddag de tie-wraps vervangen door slangklemmen en vanavond de kopbouten op de juiste spanning aangetrokken. Wel lekker dat er een typefout in het Kluwer handboek staat. 80 Nm ipv 0.8… Gelukkig zei mijn boerenverstand bij het aandraaien dat ‘t te veel werd, anders had dat nog fijn af kunnen lopen.
Voor de Kluwer-bezitters onder ons: het hoort dus 8 tot 10 Nm in eerste instantie en daarna aantrekken naar 20 tot 25 Nm te zijn.
Daarna de nieuwe bougietjes er in en het blok tijdelijk op z’n plek gehangen en de benodigde dradenboel aangesloten voor de startpoging. Olie er in, voor de zekerheid een paar keer met de hand rondgedraaid en op aanraden van Robert ook nog even doorgestart zonder bobine. Tsjuppe tsjoppe tsjuppe… dat gaat alvast goed.
Daarna de bobine aangesloten en startpoging 1… tsjuppe tsjoppe prutterde prut… HO! Peutretourtje vergeten aan te sluiten.
De daaropvolgende startpogingen eerst nog wel wat geprutterdeprut maar op een gegeven moment toch steeds langer een zelfstandig lopende motortje. Bij de laatste poging liep ze al weer mooi regelmatig. Ze blijft alleen nog niet stationair lopen doordat de carburateur-instellingen niet meer kloppen. Ik heb o.a. de stelschroeven er uit gehad om schoon te maken.
Tot slot wist Patrick nog een toepasselijke backfire te creëren. Ja zeg, ze heet niet voor niets Draakje!
Als de uitlaatpijpen zijn aangesloten en de timing en carburateur goed afgesteld zijn dan snort ze waarschijnlijk weer als een poesje.
Elmer heeft van dit historische moment een filmpje gemaakt met Patrick z’n camera. Dat is binnenkort wel te bewonderen op Jijbuist.
Er lag een half uur later alleen een drupje olie onder de vulplug… Die was ik nog vergeten goed dicht te draaien.
Verder geen teken van lekkage kunnen vinden dus de operatie lijkt geslaagd te zijn.
En nu op naar de volgende klus: de ashoezen bakzijde! Ik loop nog maar een maand achter op schema.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Jammer dat je dit alles net deze weken doet:O,.. ben echt te druk met school,.. anders was ik graag even langs komen citroennen om je te helpen
Maar goed bezig;)
Keep up the good work;)
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Mooi man! Gaaf is dat he als de motor weer voor het eerst draait? Ik heb nog geen autoblok gereviseerd maar wel en van een vespa 50n. Alles wat er te vervangen was heb ik vervangen. Toen alles weer aangesloten en gemonteerd was de motor laten draaien en klonk als nieuw. Ik zo blij als een klein kind maar dat is natuurlijk geen vergelijk (behalve dat het lucht gekoeld is )
Ik had begin dit jaar mijn blok willen droogleggen maar dat schuif ik door tot na de vakantie of in het najaar. Heb er nu al zin in als ik er aan denk.
Mooi werk! Ga zo door!!
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het bewijs!
<embed src=“http://www.youtube.com/v/XZbJ9y0mDRY&hl=nl&fs=1&” type=“application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=“always” allowfullscreen=“true” width=“425” height=“344”></embed>
@Wouter,
De originele filmpjes krijg je nog van mij.
Weet je ... hij doet ‘t
Geniaal!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ze spuwt zelfs twéé keer vuur, een keer uit een uitlaatje en een keer uit de carb… Als dat geen échte Draak is!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
ikdiederik schreef:Weet je ... hij doet ‘t
Geniaal!
Idd!
Je hebt de olievuldopkleppendeksel aan de andere kant gezet of niet? Met een reden? Lijkt me onhandig met het luchtfilter in de weg straks. Of maakt dat niet veel uit.
My other car is a broomstick.
Hij doet het:D
scherp opgemerkt van de vuldop
Nou succes ermee!, ze klonk trouwens best goed voor de eerste start
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik had de dekseltjes per ongeluk omgekeerd geplaatst. Voor de test maakte het niet uit dus heb ik het maar zo laten zitten. Maar volgens mij past zo idd het luchtfilter er niet op.
En voor iemand er over begint: de goedkope Halfrots-olie wordt vervangen door betere als ze straks weer de weg op kan. Rondom wordt mij 20W50 aangeraden. Binnenkort maar ‘ns ff rondkijken wat er allemaal te krijgen is.
Komende dinsdag ga ik een begin maken met de ashoezen. Dat schijnt een lastig klusje te zijn. Ik ben benieuwd. Deze ervaring geeft wel meer vertrouwen dat het gaat lukken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo, vanavond de as met nieuwe hoes er weer in gepield en de handrem afgesteld. De twee afkeurpunten zijn daarmee verholpen, dus in theorie zou ze nu zonder problemen door de keuring moeten gaan…
De eerstvolgende keren gaan de koppeling en het motortje er weer in en dan moet het front er weer voor. Daarna nog even preventief de gevoelige plekjes in de gekookte lijnolie o.i.d. smeren… We komen er wel!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30