Hallo mensen,
Zoals in het onderwerp is te lezen wil ik met de bx door europa gaan reizen.
Nou heb ik nog nooit eerder verder als Duitsland gereden en ik vindt dit toch best wel spannend voor mijn bx, en ik moet hem nog even helemaal in orde maken voordat die klaar is voor de reis.
De reis zal waarscheinlijk naar het oosten gaan en dan richting Bulgarije.
Een route bestemming enz. is er nog niet dus als jullie suggesties hebben hoe te rijden hoor ik het graag.
Nou kan het natuurlijk altijd zijn dat je met pech komt te staan, maar is er in die landen wel wat kennis over een bx, of weten ze niet hoe met de hydroliek om te gaan?
Wat moet ik zeker doen voordat ik aan de reis begin om in de bx richting Bulgarije te rijden?
Is er in die landen voortaan even goede benzine te krijgen als hier? en weet iemand bijvoorbeeld de namen van de benzines in verschillende landen, in Duitsland weet ik het wel daar is Super bleifrei 95 de goede benzine, maar in de rest van europa?
Als iemand mooie wegen weet in die richting hoor ik het graag.
Ga eens bij de ANWB winkel buurten. Die kunnen je daar alles over vertellen.
Neem ANWB Europadekking, dan kom je altijd wel weer thuis. Qua benzine maakt ‘t volgens mij niet uit, een beetje BX loopt overal wel op.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tja, waar maak je druk om? Zolang je auto niet over de top jaagt, een auto hebt die goed in onderhoud zit, kom je een heel eind. Je rijd in NL toch ook niet elke maand naar de garage?
Enige 2 maren zijn in mijn ogen de radiateur, als die gaar genoeg ziet heb je kans dat die gaat, en de koelslangen. Oplossing, tube supperlijm en een oude pasje van iets plakt de radiateur wel even om een service punt te komen. Oude fietsband omheen winden, wat Ty-Wrap en dezelfde superlijm plakt de koelwaterslang wel even om dito reden.
Wel even kannetje met 5liter water mee.
Dan is er vaak nog de vergeten reservewiel die even goed moet nakijken.
En die hydrauliek kennen ze in menig landen wel…..
Verder is een creditcard nog erg handig, je kan er veel mee betalen, oa brandstof wat niet altijd met een bankpas lukt.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik zou zeggen: als je het écht zeker wilt weten, ga op stap met een getaxeerde auto en in het bezit van Europadekking van de ANWB. Die hebben ook een heel handig ledenhandboek waar zo’n beetje alle weetjes instaan zoals bijv. vragen over benzine en de gemiddelde gangbare prijs (ter indicatie, want die schommelt natuurlijk nogal).
Kijk uit, in Duitsland wordt érg veel aan de weg gewerkt. Het stuk Frankfurt- Wurzburg is een drama, net als het stuk over Ulm naar München. Informeer je goed voor je op stap gaat. Dat kan je veel reistijd schelen.
“Onbeperkt” hardrijden in Duitsland is me bijna niet gelukt, op misschien 50 van de 1600 kilometer na.
Ich bin ein Breaker
Hoezo een getaxeerde auto?
Omdat ze hem anders niet willen afslepen, onder het mom van het is toch maar een wrak zonder waarde, laat maar hier?
Ja.
Ich bin ein Breaker
Maarre, is er aan te geven waar ongeveer de ondergrens ligt, bij welke (vermoede) dagwaarde?
Die XM V6.12 van mij is ook geen drol waard, en daar wil ik binnenkort mee naar Zwitserland.
Ik zeg ook: “als je het écht zeker wilt weten”.
De dagwaarde van een auto ouder dan 15 jaar is zo ongeveer nul of negatief. Die repatriëren ze niet zomaar zonder slag of stoot.
Waterman kan je daar vast nog veel meer over vertellen.
Ich bin ein Breaker
Ik heb de ANWB er nog eens ooit over gebeld… omdat ik ook bezorgd was over de voorwaarde “als de dagwaarde van de auto lager is dan de afsleepkosten, wordt de auto ter plekke vernietigd” ofzoiets.
Bleek dat ze dat erin hadden gezet om te voorkomen dat mensen met aftandse barrels naar het buitenland gingen ofzo.
Als je duidelijk maakt dat je auto niet een aftands barrel is, maar dat je de BX als liefhebberij ziet, wordt altijd gerepatrieerd.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Denk dat ze daar ook op onderhoud doelen. Als een wagen slecht onderhoud heeft, is het snel een afgelopen zaak om de wagen nog te verslepen naar nl.
Maar vertrouwen op een ANWB europa dekkening is ook oogkleppen op…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Matthijs2006 schreef:
Maarre, is er aan te geven waar ongeveer de ondergrens ligt, bij welke (vermoede) dagwaarde?
Die XM V6.12 van mij is ook geen drol waard, en daar wil ik binnenkort mee naar Zwitserland.
Als de ‘repatriëringskosten’ hoger liggen dan de dagwaarde v/d auto ben je al het haasje…. Dit is één van de redenen dat ik onze nieuwe CX laat taxeren, de dagwaarde van deze auto is bij de verzekering nog geen 300 euro!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Harm schreef:Als je duidelijk maakt dat je auto niet een aftands barrel is, maar dat je de BX als liefhebberij ziet, wordt altijd gerepatrieerd.
Ik heb het aan de lijve (niet met een Troen) ondervonden dat deze vlieger niet altijd opgaat! Pas hier dus wel mee op!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
was er ook niet een regel met “indien auto X jaar in bezit” ?
ik ga vrijdag met mijn BX naar Frankrijk.. en ik vertrouw op beloofde dekking van de ANWB :S
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
raoel schreef:was er ook niet een regel met “indien auto X jaar in bezit” ?
ik ga vrijdag met mijn BX naar Frankrijk.. en ik vertrouw op beloofde dekking van de ANWB :S
Ik zou er gewoon voor zorgen dat je op je auto kunt vertrouwen
Trouwens, in Frankrijk heeft de ANWB geen reet te vertellen, dat wordt allemaal door lokale bedrijven geregeld. Enkel mocht de auto niet te repareren zijn aldaar regelt de ANWB transport terug naar NL. De kosten voor slepen kun je uiteraard mits je de juiste dekking hebt dan wel bij de ANWB declareren. Punt is wel dat je altijd contact op moet nemen met de ANWB in Lyon mocht je afgesleept moeten worden, op eigen houtje dingen regelen mag maar dan wordt het declaratieverhaal ook weer moeilijker van.
Overigens vind ik het wel ruk van de franse wetgeving dat de ANWB daar niets mag doen, gelukkig strandde ik vorig jaar met de HY net 20 kilometer voor de franse grens en konden ze me wel nog helpen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb nog niet de pech gehad om met een bx te stranden in het buitenland, maar ik zou een grote doos pakken en volgooien met onderdelen. Mocht ie stuk gaan dan hebt de garage jouw onderdeel zo bij de hand.
Vorig jaar heb mijn doos genaamd Enkele Handige Bx Onderdelen niet open hoeven maken. Oh ja: doe er even een lege yogurt pak in: is handig want je kunt er een pakking mee maken.
Wat er in de doos moet.. ja dat kunnen we opsommen…