2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Bekrachtigd stuurhuis vervangen…....
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 24 juli 2005 08:19 PM
  [ # 16 ]

Goed, nadat we de laatste mode mbt poetslappen hebben gehad, het volgende.
Waar moet op gelet worden bij het meten/afstellen van het nieuwe stuurhuis? Heb ik eventueel nog een aantal hulpmiddelen nodig?
Morgen verder met de klus, maar eerst eens zien hoeveel lhm eronder ligt Crying or Very sad  Kortom, morgen weten we meer….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 24 juli 2005 08:26 PM
  [ # 17 ]

De zijdelingse afstelling, en de kanteling. Om de kanteling af te stellen is speciaal gereedschap nodig, maar met een beetje een goed oog gaat het ook perfect. De stuurbuis moet uitgelijnd zijn met het “asje” wat uit je stuurhuis komt. Als dit niet het geval is zal er een zwaar punt in de besturing zitten.

De zijdelingse afstelling is gewoon met een schuifmaat o.i.d. af te stellen.
Staat allemaal perfect in de boeken.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 24 juli 2005 11:54 PM
  [ # 18 ]

Die uitlijning zal wel redelijk zijn denk ik. In eerste instantie kreeg ik de as dus niet in de stuurbuis, ook niet met enige hulp van de hamer en het blokje.  Door de stuurbuis op te lichten, en eens flink heen-en weer wrikken schoof de as uiteindelijk redelijk vlot in de stuurbuis. En er ook weer deels uit, dus dat zit goed.
Kanteling zegt me nu nog niks, maar de stand van het stuurhuis zal ik morgen met de wrkplaatshandboeken bekijken. Helaas voor mij liggen alle werkplaatshandboeken in de DS….. anders had ik er vandaag nog wel even een blik in geworpen ter voorbereiding. En toch ook steeds weer bedneken ohe die gasten van Citroen dat vroeger bedacht hebben. Een zin als “verwijder de voorspatborden”, het staat er zo simpel, maar als je ziet wat een werk het kan zijn Confused
Bedankt voor de tips, ik ga morgen met frisse moed weer aan de slag!

MVG,

Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2005 12:03 PM
  [ # 19 ]

Als je de as in de stuurbuis wil krijgen moet je even het aandruk veertje dat over je appeltje loopt omhoog houden! En je stuurhuis niet helemaal vast zetten, zo dat het kan kantelen. Dan floept ie er zo in. ( als de missionaris pik in de weduwe vrouw! hahaha)
Cool
draadeindjes idd uit het oude stuurhuis halen. twee moertjes tegen elkaar draaien.
meestal zitten ze handvast…..
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 25 juli 2005 12:25 PM
  [ # 20 ]

Huh?
Appeltje?
Wacht eens even, dat is dat rare klemmetje waarvan ik me al afvroeg wat dat nu weer zou zijn…...  Leuk om te weten Confused  als het spul al in elkaar zit…  want daarover heb ik geen letter gelezen….. Zal het er maar even bijschrijven in mijn werkplaatshandboeken. We vonden het al zo vreemd dat het spul er zo moeilijk in ging. Ondanks dat alles al een dikke 30 jaar op dezelfde plaats heeft gezeten, kwamen de meeste boutjes en moertjes redelijk vlot los, met een beetje kruipolie. Natuurlijk, alles gaat wel in elkaar met een likje kopervet Very Happy Dat is een van de goede tips van zo’n cursus basistechniek van de club!
Goed, op naar de garage, en eens zien of we dit varkentje in een dagje kunnen wassen.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2005 12:30 PM
  [ # 21 ]

ja sterkte er aar weer mee! Heb je internet in je garage?
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juli 2005 12:32 PM
  [ # 22 ]

Je appeltje zorgt ervoor dat je zonder sturen rechtdoor rijdt.
er rolt een rolletje overheen dat met spanning op je appeltje wordt gedrukt.
Zeer waarschijnlijk zal je het appeltje opnieuw moeten afstellen om dat ie anders naar een kant trekt als je het stuur los laat…
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 25 juli 2005 10:49 PM
  [ # 23 ]

Zo, en nu weer verder met het verslag. Als eerste Joris bedankt voor het appeltjes verhaal. En internet zal de garagist wel hebben, heb er nog geen misbruik van gemaakt. Die PC heeft volgens mij een ouderwets modempje, dus daar heb ik weinig aan. Zal het woensdag eens vragen.
Bij aankomst eerst de draadeinden uit het oude stuurhuis gepield met de moertjes methode. Helaas, het zal ook eens meezitten, de moertjes zijn aan één kant iets breder geworden, dus een sleuteltje 8 pastte niet lekker, een ringsleutel ging al iets beter. Afijn, beide einden eraf gepield, daarna de moertjes gelost (de draadeinden iets meer dan handvast, maar niet veel) en probeerde het eerste draadiende uin het nieuwe stuurhuis te zetten. Flikkert het kreng doorweekt van de olie uit mijn vingers, aan het geluid te horen op aluminium plaatwerk. Na een halfuurtje zoeken op de tast gevonden, en alsnog erin geschroefd.
En pas toen eens gaan meten na.a.v de handboeken m.b.t. rondsel afstelling. Kortom, hele stuurhuis er weer uit. Dat ging door het appeltjes veertej klem te zetten vrij simpel.
Rondsel afstelling in orde gemaakt (jammer dat de olie uit het stuurhuis kwam….. op mijn niet al te oude schoenen), zaakje weer terug gezet, en toen ruzie gekregen met de hulpstuurstangen. Zullen wel spoorstangen heten, omdat je met de rechter het toespoor kunt wijzigen. Waarom ruzie? Wel er mist een regeltje in het werkplaatrshandboek, dat jou vertelt dat het handigers is om de spoorstangen op het stuurhuis te bevestigen met de moer (maatje 22), voordat je het stuurhuis plaatst. Doe je dat niet, komt de hele handel hopeloos klem te zitten tussen draadeind (taats genoemd door citroen) en afdekplaat van de versnellingsbak. Goed, probellem opgelost, stuurhuis weer op de stuurbuis gefrommeld. dat ging al een stuk sneller dan zaterdag Razz .
Hulpstuurhuizen vastgezet, endat zag er goed uit. Nog eens echt kijken, verdorie Evil or Very Mad  Zat het appeltje van Joris niet goed. De spaak van het stuur wees naar echtsonder i.p.v. linksonder, dus er klopte geen ene moer meer van. Toen maar voor de derde keer het stuurhuis uit de stuurbuis gewurmd, stuur goed gezet, inclusief appeltje, rondsel nog eens nagemeten (altijd handig, ne met 273 mm ben ik ook wel tevreden), en voor de laatste keer het stuurhuisrondsel in de stuurbuis gewerkt. Met hulp. Dit omdat de bout waarmee de stuurbuis de spiebanen afklemt in één van de 4 uitspringen moet vallen, en door de veer in het stuurhuis zelf viel dat niet vanzelf in elkaar. Daar had ik hulp bij nodig van de garagist die de bout op zijn plek schoof op het juiste moment. Verder helpt het ook als je intussen de lagerkappen aantrekt, zodat de stand van het stuurhuis eenvoudiger aan te passen is (gaat dan vrijwel vanzelf op het oog).
Nu staat het stuur goed, appeltje staat goed, spaak van het stuur ook redelijk goed, alleen jammer dat het moertje van de klembout om de stuurbuis dezelfde weg ging als het draadeinde ‘s ochtends. En op een nog ongelukkiger plek belandde, achter de wirwar van leidingen en leidinkjes in het hoekje linksonder. Ook geen metaling geluid gehoord toen het kreng viel, en ook die lag dus midden in de troep. Daarna een kwartier bezig geweest om het ding op te hengelen. Confused
Alles vastgezet, koplampverstelling rechtsvoor ook vasgezet, accubak weer vastgemaakt, remblokjes afgeschuurd, remschijven gereinigd, en de remmen weer gemonteerd. Woensdag maar gekozen als dag van de finale afbouw, maar eerst moet de radiateur er nog op en nmoet ik even proefdraaien om het systeem op lekkages te controleren. En eventueel het toespoor te wijzigen, want die controles moeten ook met draaiende motor in de rijstand gebeuren.
In elk geval mag ik voor de garagist ook binnenkort het stuurhuis vervangen…...hij heeft zzelf te druk met de eenden business, en ziet ook hoe ik al lerende het spul voor elkaar weet te krijgen. En da’s een groot voordeel, ik heb een grote ruime droge sleutelruimte, met extra gereedschap wanneer nodig, en technische hulp op afroep. En aanspraak, want zo’n beetje elke eendenklant heeft toch ook wel iets met de DS. Zelfs iemand die er ook in wil gaan rijden, maar… “dat mag niet van thuis”.... Surprisedops:  Nou, daar maken we van dat mag nog niet van thuis, als je maar lang genoeg zeurt, en een goede weet te vinden, weinig mis met een DS. Heb die meneer wel een Dsuper 5 aangeprezen als instapper, of een type tweede neus met groen systeem. Da’s altijd beter dan de DS 23 ie H zoals die van mij, want als dat ding zo open en bloot staat, zie je echt alle techniek…... en hoe volgepropt het daar is….
Wie nog tips heeft voor de afbouw, spui ze maar. Ik heb nog een klein vraagje, wat is de maat van de bout/moer waarmee de spatborden aan de keienbaksteun vastgezet worden? Moet morgen even een paar nieuwe regelen, vandaar.
En voor hun die denken dat ik na deze klus klaar ben… :28

De hoes over het tripoide huis is rechtsvoor geschuurd op de aandrijfas. Dat was bij de APK al zo, en hadden ze daarop kunnen afkeuren. Nu zie ik het zelf, maar ik word daar niet echt vrolijk van. Die reparatie zal nog wel lastiger worden dan het stuurhuis, i.v.m. uit elkaar trekken van het hele fusee gebeuren…... lekker…...
Eerts dat stuurhuis maar eens klaren, daarna kijk ik wel verder.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 26 juli 2005 01:43 AM
  [ # 24 ]

Ergo: dus eerst de onderbeplating verwijderen, anders loop je uren te zoeken naar je gereedschap en onderdelen!

GRG
:schater

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 26 juli 2005 01:46 AM
  [ # 25 ]

Zal bij die van mij eens de platen eronder weg halen, volgens mij kan ik dan een halve DS samenbouwen.

GRG :brug

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juli 2005 12:44 PM
  [ # 26 ]

Tripoide ? bij de bak?
Is een eitje vergeleken met het stuurhuis!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 juli 2005 01:08 PM
  [ # 27 ]

Hoi Joris,

Ik zal er morgen wel even een foto van maken. Het gaat om het rubber dat om het tripoide heen zit, en dan uitloopt richting wiel. Dat rubber is helemaal los van het randje dat met een ligarex bandje vast zit. Vandaar dat ze dat bij de apk hadden moeten zien.
En dan moet volgens mij voor vervanging het hele wiel eraf, en dat lijkt em nou niet een eitje….  OK, ik heb “wat minder” demontage werk vooraf….
Afijn, eerst morgen maar eens de stuurhuisklus afmaken.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juli 2005 02:52 PM
  [ # 28 ]

oooo wielzijde. ( dat heet een homokineet)
ja is APK eis.  dunne zijde hoort vast te zitten. dikke zijde niet!

haal je wiel eraf. maak een of twee kleine kruiskopschroefjes los op de naaf.
Maak de ashoes los van de meenemer ( tripoide huis). Trek de aandrijf as uit de auto ( door je lager heen.)  de tripoide kan NET onder een hoek door het lager heen!

Haal de clemveer van het as uiteinde af en trek of mep e tripoide van de as af. ( dit is soms enorm kut)

schuif de ashoezen van de as af en de nieuwe erop!
klaar!


Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 juli 2005 04:05 PM
  [ # 29 ]

Simpel klusje? Volgens mij niet echt…..
Zien we later wel weer. Vandaga eerst ff een paar dikke bouten en moeren gescoord voor de spatborden, en een blikje owatrol om aanwezige roest waar ik nu bij kan te lijf te gaan. Scheelt me alvast een beetje werk.
Zit ik met één probleem, afstelling toespoor. Ik heb de werkplaatshandboeken nu niet bij de hand, dat zeg ik er alvast bij. De procedure in de handboeken zegt iets over werken met krijt op de vloer… Mijn ervaring met krijt is wel van dien aard dat zoiets nou juist nooit lekker nauwkeurig werkt…..  Tent weede heb ik op een andere site iets gelezen over overmatige bandenslijgat aan de binnenkant van de voorwielen, wat te wijten zou zijn aan verkeerde sporing. (is dat dan teveel (de wielen te ver naar buiten) of te weinig (wielen te ver naar binnen?).
Kort en goed, wie heeft er een paar tips om de sporibng eenvoudig voor elkaar te krijgen?
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juli 2005 04:11 PM
  [ # 30 ]

Als je die ene kant van de spoorstang die je kan stellen niet los hebt gehad is de sporing nog precies hetzelfde als voor je het stuurhuis ging vervangen!
Laat je auto uitlijnen bij een prof die weet dat de DS 2 graden TOEspoor moet hebben!

dat ashoesje is ECHT heel simpel! Geloof me nou maar! Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook