5 van de 28
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Wat verbruikt jullie xsara ongeveer?
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 06 juni 2009 01:16 AM
  [ # 61 ]

Naar mn werk is 25km waar je 80 mag. Moet alleen 2.5km rijden voordat ik de bebouwde kom uit ben waar je dan 80 mag. Verder 4km waar je 100 mag en 5x afremmen/stilstaan.

Profiel  
 
f1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 12-02-2009

Gepost: 06 juni 2009 12:54 PM
  [ # 62 ]

Wat een zuinige XSARA’s hebben wij hier.
Mijn record is 1 op 12.01 (ok ik heb mijn Xsara nu 4 en een halve maand)en gemiddeld 1 op 11, ok ik heb dan een automaat is altijd wat minder zuinig.
Ik doe geen gekke dingen of zo.
Hij rijd wel ontzettend lekker,(vlotter als mijn 1.6 Nissan deze deed wel gemiddeld 1 op 13.4 )meer comfort en minder herrie van motor,aandrijving etc…. Ben tevreden ondanks begin problemen (lekke koplamp,3de remlicht moest vervangen worden koppakking vernieuwen) die allemaal binnen de garatie van de Citroen dealer vielen.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 07 juni 2009 01:51 AM
  [ # 63 ]

Ok, als we het koppelen aan rijgedrag:

Ik forens iedere werkdag naar mijn werkgever, 32 km verderop. Dat is een stukje A4 en een stuk A15. Gewoon 100 a 110 op de teller, waarbij de eerste paar km de boel nog op temperatuur moet komen. Door gunstige reis-richting heb ik, in de regel, vrijwel geen files onderweg en de stukjes tussen op/afrit en bestemming zijn kort.

Opschakelen doe ik voor de 3000 rpm al. Bij constant 60 op de teller zit ik in 4e versnelling, en vanaf 70 constant zit ‘ie in in 5. Tenzij ik zo af en toe besluit om even de teugels lekker te vieren, uiteraard.

Motorisch heb ik dus een K&N inlegfilter in plaats van de standaard papieren filter, tank ik Shell V-power, en is er bij de laatste onderhoudsbeurt een dosis injectorcleaner toegedient. De beurt en de filter gebeurden tijdens dezelde tank, dus het effect van die twee afzonderlijk kan ik niet aangeven, maar samen was er een goed merkbaar effect op verbruik.

En dan doet mijn Xsara Coupé VTR 1.6i 16V dus al 6 tankgemiddelden achter elkaar gunstiger dan 6,5l/100km (1:15,4)

Zie  

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juni 2009 01:58 PM
  [ # 64 ]
Technoloog schreef:

Ik forens iedere werkdag naar mijn werkgever, 32 km verderop. Dat is een stukje A4 en een stuk A15.

Waarom zie ik jouw dan nooit? Wink

Dat doe ik ook elke dag Laughing

Werktijden zullen wel anders zijn Rolling Eyes

Oh, meestal zit ik rond de 120 - 130, dat zal het hogere verbruik wel verklaren…

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 07 juni 2009 02:06 PM
  [ # 65 ]
Arjan Verkade schreef:
Technoloog schreef:

Ik forens iedere werkdag naar mijn werkgever, 32 km verderop. Dat is een stukje A4 en een stuk A15.

Waarom zie ik jouw dan nooit? Wink

Dat doe ik ook elke dag Laughing

Werktijden zullen wel anders zijn Rolling Eyes

Oh, meestal zit ik rond de 120 - 130, dat zal het hogere verbruik wel verklaren…

ja, als je zuinig wilt rijden moet je niet over de 110 gaan… 120 gaat het verbruik gauw richting de 7 l/100km. Als ik 80 rij, doe ik volgens de BC ong. 4,8 á 5,5 l/100km. Ligt maar net aan of je tegenwind hebt Wink. Bij 100 zit ik ook ong. op de 5,5 l/100km. Optijd opschakelen is een pré en natuurlijk niet teveel remmen en dan haal je de 1 op 16 wel…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 07 juni 2009 02:24 PM
  [ # 66 ]
Arjan Verkade schreef:
Technoloog schreef:

Ik forens iedere werkdag naar mijn werkgever, 32 km verderop. Dat is een stukje A4 en een stuk A15.

Waarom zie ik jouw dan nooit? Wink

Dat doe ik ook elke dag Laughing

Werktijden zullen wel anders zijn Rolling Eyes

Oh, meestal zit ik rond de 120 - 130, dat zal het hogere verbruik wel verklaren…

Rond 08:15 draai ik bij Schiedam de A20 op, dan linksaf de A4, de Beneluxtunnel door, linkerbuis, dan opnieuw linksaf de A15 op. Doorkachelen in de richting van Gorinchem, om vervolgens rond 08:35 de afslag voor de tunnel te pakken. Brug over, rechtsaf, en dan ben ik op m’n werk. Terug is vrijwel hetzelfde, alleen pak ik dan ter hoogte van Vlaardingen al de afslag naar Schiedam, dus dan niet meer de A20 meepakken.

En ja, het verbruik schaalt niet lineair, dus van 100 naar 120 gaat het harder omhoog dan van 80 naar 100. Bij 130 is het dus nog een tandje erger.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juni 2009 03:03 PM
  [ # 67 ]

Oké dan ben ik je voor Wink

Ik rijdt denk rond 7:30 vanaf de A20 (vanuit Hoek van Holland) de A4 op. Ook de linker buis om vervolgens recht de A15 op te gaan door de Botlek tunnel. Dan ben ik al bijna op mijn werk Smile

16:30 terug naar huis Wink

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 juni 2009 07:36 PM
  [ # 68 ]

net ook weer getankt nu is de score 1 op 15.1 geweest, inderdaad optijd schakelen en rond de 110 rijden Cool

zou het trouwens veel schelen om toch een keer shell v_power te tanken? ik weet niet of dat dit echt effect heeft op een oude 1.6i 8 klepper

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 08 juni 2009 08:44 PM
  [ # 69 ]
Sep schreef:

net ook weer getankt nu is de score 1 op 15.1 geweest, inderdaad optijd schakelen en rond de 110 rijden Cool

zou het trouwens veel schelen om toch een keer shell v_power te tanken? ik weet niet of dat dit echt effect heeft op een oude 1.6i 8 klepper

Ligt er een beetje aan wat bij de lokale Shell toko het verschil is tussen Euro95 en V-power. Bij mijn vaste tankstation is dat 5,2 cent verschil, en daarmee maakt het in feite niets uit.

Zoals het er op lijkt rij ik ongeveer 5% zuiniger op V-power dan op Euro95. De motor is wat soepeler met V-power, en daardoor rij ik ietsje lager in de toeren, wat een deel van de verbeterde zuinigheid verklaart. Het kost ook ongeveer 5% meer, dus je banksaldo merkt er uiteindelijk niets van.

Maar RON 97 (V-power) rijdt wèl net dat beetje soepeler en krachtiger dan RON 95 (Euro95). Nou, doe mij dan maar dat beetje soepelheid en kracht, voor effectief hetzelfde geld.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 juni 2009 10:22 PM
  [ # 70 ]

Wel meerdere tanken tanken voordat je verschil mag verwachten Wink

Probleem met de Xsara is eigenlijk dat je met 120 - 130 teveel in te toeren moet waardoor het verbruik zo hard toe neemt Sad

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juni 2009 06:44 PM
  [ # 71 ]

tja dat doe ik dan ook maar niet voor de rust nog wat te bewaren. Het valt me inderdaad op dat deze zijn koppel vrij snel beschikbaar heeft.

erg schakellui te rijden, alleen die 5e versnelling bij 120 daar had wel een 6e mogen zijn. maarja je kan niet alles verwachten he tis ook geen nieuwe Cool

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 juni 2009 10:13 PM
  [ # 72 ]

Hoe meten jullie trouwens?

Ik doe: bij elke tank de dagteller resetten en dan het aantal liters in de gaten houden. De tank doe ik ook tot het nokje toe vol, dus zit altijd op het zelfde niveau na het vullen Wink

Ik weet niet of er mensen zijn die de boardcomputer vertrouwen maar dat zou ik maar niet doen Wink
Die staat bij mij gemiddeld op: 7 L / 100 km, wat zou betekenen: 1 op 14.2 Wink Dat red ik gemiddeld niet.

Volgens mij telt de boardcomputer niet als je voor het stoplicht staat, terwijl er dan natuurlijk wel benzine verbruikt wordt. Ook onder de 20 km/h wordt het verbruik niet gemeten.
Ik denk dat daardoor het verbruik in de praktijk hoger uitvalt dan op het display Wink

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 09 juni 2009 11:20 PM
  [ # 73 ]
Arjan Verkade schreef:

Hoe meten jullie trouwens?

Ik doe: bij elke tank de dagteller resetten en dan het aantal liters in de gaten houden. De tank doe ik ook tot het nokje toe vol, dus zit altijd op het zelfde niveau na het vullen Wink

Klinkt bekend, zo doe ik het ook. Ik hou dagteller en totaalstand bij, voor het geval ik eens de dagteller vergeet. En dan nog even pielen in Excel.

Ik weet niet of er mensen zijn die de boardcomputer vertrouwen maar dat zou ik maar niet doen Wink
Die staat bij mij gemiddeld op: 7 L / 100 km, wat zou betekenen: 1 op 14.2 Wink Dat red ik gemiddeld niet.

Volgens mij telt de boardcomputer niet als je voor het stoplicht staat, terwijl er dan natuurlijk wel benzine verbruikt wordt. Ook onder de 20 km/h wordt het verbruik niet gemeten.
Ik denk dat daardoor het verbruik in de praktijk hoger uitvalt dan op het display Wink

Vertrouwen? Nou, het verbruik blijkt aardig te kloppen bij mij. Ik hou alleen het verbruik-volgens-BC niet bij iedere tankbeurt in de gaten.

Van de 7 keer dat ik het opschreef waren er twee waarbij de BC iets te optimistisch was: 6,5 bleek 6,58 en 6,6 bleek 6,66.

De overige 5 keer bleek de BC ietsje te pessimistisch/conservatief, met de ergste afwijking “maarliefst” 0,19. Daadwerkelijk 6,81 terwijl de BC het 7,0 vond. Mijn meest zuinige tank tot nu toe was 6,19 maar de BC dacht dat het 6,3 was.

Het hangt denk ik ook af van hoeveel stadsverkeer je doet, en hoeveel filerijden je voor je kiezen krijgt.

Wat wel veel minder betrouwbaar is is het geschatte overgebleven bereik. Als ik dat mag geloven doe ik met een volle tank ietsje meer dan 1000 km. Nou, mooi niet! Het lijkt alsof de BC denkt dat de tank meer inhoud heeft.

Aangevulde statistieken:

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 juni 2009 11:24 PM
  [ # 74 ]

Bij mij geeft die bij een volle tank meestal 750 of 800 km aan, net hoe je rijgedag is. Maar dat gemiddelde verbruik zal daar ook wel in meespelen.

Bij deze Xsara gaat het lampje ook eerder branden als bij de vorige…

Nog niet veel meer dan 49 liter getankt. Terwijl ik bij de andere altijd tussen de 48 en 50 liter tankte, dan brande het lampje vaak nog niet Wink

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 09 juni 2009 11:32 PM
  [ # 75 ]

Mja, na mijn tank-leeg avontuurtje heb ik besloten dat ik gewoon voorbij 650 km de eerst volgende geschikte gelegenheid aangrijp om te gaan tanken. Want bij mij gaat dat oranje lampje echt vééééél te laat pas branden. Bij 2 liter / 30 km over.

Die “geschikte gelegenheid” betreft normaalgesproken mijn vaste Shell pomp (vlakbij metrostation Vijfsluizen) onderweg van werk naar huis. Betekent dat ik meestal tussen de 42 en 45 liter V-power tank.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
 
5 van de 28
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook