Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik ben bezig geweest om de scharnierpen van het onderste scharnier van de bestuurdersdeur te vervangen, maar… zoals gewoonlijk gaat het niet zo makkelijk.
De nieuwe scharnierpen zit er nu een stukje in (van bovenaf ingetikt), maar nu ontdek ik dat de oude er niet uit zal gaan aan de onderkant, omdat de binnenkant van het portier daar in de weg zit! ops:
Ik zie eigenlijk twee oplossingen: 1) telkens een stukje van de oude afslijpen met de dremel aan de onderkant, dan weer een stukje verder tikken, of 2) hele scharnier eraf halen en het op m’n gemak op de keukentafel doen, maar ik ben wel bang dat de deur dan helemaal wegzakt en het bovenste scharnier ontwricht.
Iemand dit vaker gedaan? Dank!

- CX 2400 GTi
Niemand heeft hier ervaring mee? :

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik gebruik altijd een echte deurpenverwijderaar. De pen moet er dus langs boven uit. Wat je kunt doen is proberen een draadeind te vinden dat helemaal door de pen past en aan beide zijden een moertje zetten. Eentje die door het gat van het scharnier past, maar niet door de pen. Aan de bovenkant genoeg ruimte overhouden om onder het bovenste moertje een tang te zetten en dan maar tegen die tang meppen om zo de pen eruit te slaan.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
fluidphreak schreef:Niemand heeft hier ervaring mee?
:
ik heb een keer een pen van een simpel deurscharnier (van een deur in het huis) bovenin een auto deur scharnier geslagen, en de oude holle scharnier pen kwam er langzaam aan de onderkant uit. die was gebarsten halverwege. dat gebeurt vaker.
die pen had een mooie bolle kop, en was solide en niet hol, dus goed en stevig om gedoseerd er in te slaan. heb die pen laten zitten. deed het prima in mijn visa. bij mijn cx nog niet geprobeerd.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 2400 GTi
Aha, het is dus niet zo simpel als het in eerste instantie leek. De auto moet volgende week toch even naar de garage voor de uitlaat, dus ik vraag hen wel meteen om dit even op te lossen. Van dat rossen op die pen wordt ik ook niet zo gelukkig. Ik denk inderdaad dat de oude pen gebroken is: hij stak namelijk eerst zowel boven als onder het scharnier uit, dus hij is “langer geworden”...
Bedankt voor de info!
Hoi,
Ik heb er een dreveltje voor gebruikt. Idd vanonderaf, en heel goed mikken op de rand van de pen, dan gaat het vrij soepel. Wat het moeilijk maakt (althans bij mij was dat zo) is het gewicht van de deur. Als je een maatje hebt die de deur ” optilt” komt de pen er heel goed uit en vooral ook weer heel makkelijk in.
Zit de oude pen al scheef gedrukt in de kromming van de deur? Dan kom je er al weer moeilijk bij maar ook dan moet een goede drevel helpen omdat hij een lekker scherp randje heeft dat nét genoeg houvast biedt

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
cx25gtit2 schreef:fluidphreak schreef:Niemand heeft hier ervaring mee?
:
ik heb een keer een pen van een simpel deurscharnier (van een deur in het huis) bovenin een auto deur scharnier geslagen, en de oude holle scharnier pen kwam er langzaam aan de onderkant uit. die was gebarsten halverwege. dat gebeurt vaker.
die pen had een mooie bolle kop, en was solide en niet hol, dus goed en stevig om gedoseerd er in te slaan. heb die pen laten zitten. deed het prima in mijn visa. bij mijn cx nog niet geprobeerd.
Dat klinkt als een mooie goedkope oplossing voor mijn visa waar nog 2 portieren in moeten en waar 2 portieren inhangen die niet helemaal meer recht hangen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

- CX 2400 GTi
yke schreef:Hoi,
Ik heb er een dreveltje voor gebruikt. Idd vanonderaf, en heel goed mikken op de rand van de pen, dan gaat het vrij soepel. Wat het moeilijk maakt (althans bij mij was dat zo) is het gewicht van de deur.
Inderdaad, ik probeerde de deur met m’n knie op te tillen tijdens het tikken maar dat was helemaal niet makkelijk.
Zit de oude pen al scheef gedrukt in de kromming van de deur?
Gelukkig nog niet… Ik zag het voordat het te laat was.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik zet meestal een garagekrikje met een plankje erop onder de deur vast.
Zit de oude pen al scheef gedrukt in de kromming van de deur?
Gelukkig nog niet… Ik zag het voordat het te laat was.
dan moet het toch geen probleem zijn om de oude pen weer terug te tikken met een klein hamertje?
en dan vervolgens dus van onderaf met een drevel de oude pen eruit en van bovenaf de nieuwe er weer in.
Krik en plankje gebruik ik ook, maar als de pen 2/3 om hoog zit moet je well opletten dat de deur niet ineens verschuift. De pen houdt dan niet meer de twee delen van de scharnier bij elkaar, (als je begrijpt wat ik bedoel)

- BX 1.9 TURD, de Euro
Als de boutjes nog vast zitten, dan is die kans een stuk kleiner.
de bouten waarmee het scharnier in de carroserie zit bedoel je? Die laat ik altijd zitten want het is erg moeilijk om de deur weer goed af te hangen als die verschoven zijn.
Maar een maatje die de deur even kan aansturen maakt het allemaal zoveel makkelijker..
Voor dit soort klusjes demonteer ik altijd de deur even. gaat een stuk makkelijker want je kunt overal bij.
Dat het afhangen van de portieren moeilijk is berust denk ik op weinig ervaring, ik heb er nooit zo’n moeite mee. Zeker niet bij de CX want die afstelling is zowat in elke richting te doen.
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
Heb dit ook een keer moeten doen. Op een gegeven moment wordt de hoek een beetje lastig als je een drevel gebruikt. Wat dan kan werken en een lang bitje van je 101-delige bitjes setje gebruiken (ik gebruikte zo’n bitje met een boortje erop). Die past namelijk wel in het gat, maar is weer breder dan de binnenmaat van de scharnier pen.
Zo win je weer wat hoogte en mep je met de laatste tikken die pen eruit.
bx-cannes schreef:Heb dit ook een keer moeten doen. Op een gegeven moment wordt de hoek een beetje lastig als je een drevel gebruikt. Wat dan kan werken en een lang bitje van je 101-delige bitjes setje gebruiken (ik gebruikte zo’n bitje met een boortje erop). Die past namelijk wel in het gat, maar is weer breder dan de binnenmaat van de scharnier pen.
Zo win je weer wat hoogte en mep je met de laatste tikken die pen eruit.
Ja precies! of een inbus sleuteltje 6, die doet het ook. Die is dan wel uitgeïnbust daarna..