![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
hello,
Ik heb nu weer het volgende probleem.
Mijn radiator loopt steeds over. Als ik water opgiet en de motor uit is heb ik alle twee de ontluchtingsnippels opengedraait en opgegoten tot hier water uit kwam.
Is alles nu ontlucht?
Als ik nu de motor start gots het water (bijna spuiten) uit de radiator.
Ik dacht eerst dat het de koppakking was en heb deze vervangen blijkbaar is het toch nog iets anders.
Als ik de motor in een hoger toerental laat draaien zakt mijn waterpijl en krijg ik schuimvorming in mijn radiator (zover als ik in die radiator kan kijken tenminste), als de motor stationair draait komt het water weer omhoog en begint het gaan te borrelen.
Waar ligt dit aan, er komt ergens druk in mijn watercircuit maar waar? Kan dit euvel ook optreden als je ergens een verstopte leiding hebt?
allez we kunnen weer sleutelen…
bedankt voor de reacties
groeten Pieter
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
euh misschien ook handig voor te weten…
motor is een dieselmotor xud9
greetz
pieter
Misschien handig om te vermelden wat je allemaal vervangen hebt naast je koppakking.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
de koppaking das alles
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3268.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Eerst maar eens goed ontluchten: kachel vol open, motor starten.
Ontluchtnippels losdraaien zodat lucht kan ontsnappen (thermostaathuis en meestal ook op de kachelslang).
Zorg ervoor dat het koelsysteem goed werkt -> thermostaat gaat open, radiateur wordt warm.
Wacht tot ventilatoren aanslaan.
Dan motor uit, af laten koelen en koelvloeistof bijvullen.
Blijft het borrelen in de radiateur, dan vrees ik toch dat de koppakking niet goed gemonteerd is (op juist moment/ hoekverdraaiing aangehaald?)...
Nieuwe kopbouten gebruikt?
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Alles is gebeurd zoals je daarnet in je bericht geschreven hebt ivm ontluchten.
Radiator wordt volledig warm,
De bouten van de koppaking zijn met momentsleutel vastgedraait op moment in de stappen volgens de bx vraagbaak. En in juiste volgorde aangedraait. Bij de koppakking waren geen nieuwe bouten heb de oude terug gebruikt, is eigenlijk vreemd want bij m’n ZX TD z’n koppakking waren er wel bouten bijgeleverd.
Zijn er manieren om te testen waar dat die druk in mijn water vandaan komt?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoe vol doe je hem?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik neem aan dat iemand die z’n koppakking effe vervangt omdat ie borrelt ook wel weet dat je de radiateur niet helemaal tot bovenaan vol moet gooien…
Wat was de reden van de lekke koppakking? Is er bekeken of de kop krom of lek was?
Neem nooit zomaar iets aan.
Een alternatief is een scheur in de kop - maar of je daar echt blij van wordt? Scheuren zijn goed te herkennen - door de experts. Als leek zie je het verschil tussen “goed” en “slecht” niet.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
om harm maar voor te zijn:
Beter een scheur in de kop dan een kop in je….
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10250.gif)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zou je de boel misschien kunnen testen door met een omgebouwde bougie druk op de cilinders te zetten middels een compressor?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Harm’s vraag lijkt me in ieder geval ook legitiem: waardoor verdacht je in eerste instantie je koppakking? Is de motor toen te heet geworden? In dat geval: heb je de kop laten vlakken toen je de koppakking verwisselde?
Overigens: de kopbouten bij de BX (ook bij de diesel volgens mij) zijn rekbouten. Dat wil zeggen dat je ze móet vernieuwen (staat denk ik ook wel in je vraagbaak?), en dat de momenten van aandraaien helemaal niets zeggen als je dat niet doet.
Maar laten we uitgaan van het positieve: zit er niet ergens een slang geknakt? Hoe vol doe je systeem inderdaad? En in tegenstelling tot een eerdere post ben ik van mening dat je kvs moet bijvullen bij een draaiende motor?
Hoe dan ook: succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-09-2007
- BX 1.9 TRD
- C8 Exclusive
Hoe vol moet mijn radiator dan precies zijn?
groeten Pieter
Zo’n beetje tot 10 cm onder de bovenrand. Alles daarboven wordt er vanzelf vrij snel uitgeperst, omdat de lucht bovenin de radiateur meteen expansievat is…
als de motor stationair draait komt het water weer omhoog en begint het gaan te borrelen.
Dit kan ook aan slechte ontluchting liggen.
Je moet de motor eerst zeker een half uur stationair laten draaien (“totdat de fan aanslaat” - en dat gaat bij diesels niet zo snel) voordat je de radiateurdop erop doet.
Check of je alle hoogste punten ontlucht hebt (dmv slang los, niet die plastic kraantjes los proberen te draaien), de interieurverwarming wijd open. Ook de andere kant van de radiateur (als je met je hoofd onder de motorkap staat rechts) moet ontlucht worden.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:Zo’n beetje tot 10 cm onder de bovenrand. Alles daarboven wordt er vanzelf vrij snel uitgeperst, omdat de lucht bovenin de radiateur meteen expansievat is…
Het expansievat zit tegen de radiateur, is 1 onderdeel met de radiateur, maar de radiateur zelf moet je wel ontluchten!