Voor zover ik weet zal het ombouwen naar automaat mechanisch niet zo’n probleem zijn, echter zit er aan een automaatbak van een XM wat stekkers, ik zou niet weten wat ik allemaal moet aanpassen en vervangen om de automaatbak elektronisch ook passend te krijgen…
Emiel
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja wat zit er elektronisch aan een 4hp18 automaat? Niet zo heel erg veel volgens mij. Er zit geen elektronisch brein aan. De snelheidsgever zit er op en denk ik de sturing naar het relais om de startmotor te disabelen als de bak niet in de goede stand staat.
je hebt dan ook de tellerbak nodig en de automaathendel, daar zit de ‘electra’ in om die tellerbak weer aan te sturen (in de tellerbak zie je welke versnelling je hebt).
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Die tellerbak heb je niet echt nodig. Ik kijk bijna nooit op dat displaytje, behalve bij 3, 2 of 1.
Ja, je kan het natuurlijk ook half doen.
Ouwe mopperkont
Kleine update:
Versnellingsbak gevonden, die ga ik woensdag halen in Breda.
De XM staat inmiddels dankzij hulp van Patje74 in Berlikum, daar ga ik na mijn vakantie de motor eruit halen en de versnellingsbak en diverse keerringen vervangen, wellicht ook meteen de DB-riem, je kunt er dan toch mooi bij!
Foto’s volgen zsm.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:Foto’s volgen zsm.
Oww… is dat zo? OK dan!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
XM-rijden leidt tot bumperkleven, ik ken het.
Vanavond heerlijk op een stoeltje buiten in Berlikum het voorfront eraf gesloopt, het is een makkelijk klusje achteraf gezien, maar dat is altijd zo natuurlijk…
Als eerste moet het kleine grilletje er tussenuit met twee torx schroefjes, daarna de knippelichten eruit wippen door aan de binnenkant naast de koplampen het lipje te buigen.
De grille kan er dan volledig uit, de koplampen zitten met 3 m6 boutjes per kant vast en die demonteer je ook vrij snel.
Het voorfront is wat moeilijker, vooral als je niet weet waar alles zit.
In de binnenschermen L+R zitten rubbers bij de voorbumper, daarachter kun je de bumper losmaken, daarna onderop de bumper twee torx boutjes lossen van het front, daarna de 4 m8 bouten lossen bovenop L+R en je hebt het voorfront los, de stekkers kun je gewoon loskoppelen en de massapunten ook, daarna kan dus het hele voorfront eraf!
Foto’s helaas niet genomen.
Emiel
Een dikke maand later staat de XM eindelijk op de brug, niet een gemakkelijk klusje met een lege accu en twee duwers incluis mijzelf.
Morgen gaat het feest beginnen en zal ik de versnellingsbak erachter weg halen.
Emiel
Ik kom je morgenavond wel aanmoedigen .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Ik kom je morgenavond wel aanmoedigen .
Mooi, beloofd weer druk en gezellig te worden!
Bak ligt ernaast, motor zit er nog in…
Emiel
En waar ligt je subframe?
Ouwe mopperkont