Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, met het oog op het afscheid nemen van de Breek zal ik het hele BX-verhaal eens ontwarren en de Zwarte TZD een nieuw, eigen draadje geven.
Deze machine wordt sinds oktober 2008 door mijn vriendin door gansch het land getrapt. Gekocht met 380.000 op de klok, en inmiddels bijna 410.000 op de klok. Blokje is redelijk droog, behalve de carterpanpakking die wat zweet, en verbruikt geen olie De auto werd geleverd met een gereviseerde brandstofpomp. Sinds de aanschaf zijn de koppeling en de hoofdbol vervangen. De octopus is onderhanden geweest, de KVS is vervangen en net laatst heb ik olie en filters gedaan en de hoogteregelaars plus bediening gesmeerd. O ja: eenverloren wieldop vervangen. Ook gedaan
Wat nog moet: er komt een ander stuur in omdat deze eruit zit alsof een vorige eigenaar er uit frustratie in gehapt heeft… Ik wil er andere C-stijl bekleding in omdat daar hoeken af liggen (wie heeft?...) en het standaard-laswerk voor een BX moet eerdaags gebeuren. Voorts zullen er in de semi-nabije toekomst nog wel nieuwe bolletjes onder komen. Een ander, lekvrij stuurhuis moet ook gebeuren, maar deze is nog niet erg lek. En ik wil zien of ik de koudstartmodule zijn werk kan laten doen: een prutser heeft het heveltje op de dieselpomp geblokkeerd. Als ik daar afstelgegevens van vind, wordt dat gefixt.
Merkwardig voor een ding met meer dan 4 ton op de klok loopt deze BX superzuinig en eigenlijk foutloos (afkloppen…), en hoeveel zwarte BX-en zijn er nog?
Goed, tot zover de samenvatting van wat er al eens over de TZD gemeld is. Hier meer over de wederwaardigheden van de Zwarte TZD!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuke foto, daar mogen er meer van komen
idd ja, verder een leuke wagen hoor ziet er zo van boven nog netjes uit.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daarom is die foto van boven. Aan de onderkant moeten we er nog wat cabrioletneigingen uithalen , maar niets ander dan anders voor een BX (achterschotje, uitlaatsteun).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi hoor zo’n zwarte BX
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Is dat stuur ver-Bramt?
In het verleden hebben we een forummer gehad die diverse TZD’s ed in bezit gehad heeft. Hij haalde altijd een stuk uit het stuur om een gemakkelijker positie te hebben.
Foto’s??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
hogervp schreef:Is dat stuur ver-Bramt?
In het verleden hebben we een forummer gehad die diverse TZD’s ed in bezit gehad heeft. Hij haalde altijd een stuk uit het stuur om een gemakkelijker positie te hebben.Foto’s??
Patrick
VerBramd (hoe vervoeg je dat?) istie niet. Maar het lijkt een beetje alsof er een tijdje een Tatra chauffeur geweest is
Ik zal bij gelegenheid even een fotootje plaatsen (niet dat ‘t zo spannend is, maar goed).
Wat ik eigenlijk wel zou willen is een Chic-interieur erin, lekker zwart… Maar d’r chauffeuse wil niet. Te donker
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Penny Lane schreef:
VerBramd (hoe vervoeg je dat?) istie niet. Maar het lijkt een beetje alsof er een tijdje een Tatra chauffeur geweest is
Zo’n Chic interieur is wel erg mooi, laat vrouwlief anders wat plaatjes kijken?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
koude start werkt bij mij ook niet, dus die ga ik handmatig maken.
uhm op dit moment is het gewoon gas houden zeg maar.
waarschijnlijk hebben ze er bij de pomprevisie aangezeten ( bij mij hebben ze dat ding ook vast gezet… schroefje los draaien en dan kan je het heveltje aantrekken.. gewoon zo afstellen dat die koud zo een 1100 toeren draait ofzo.
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Status Quo schreef:koude start werkt bij mij ook niet, dus die ga ik handmatig maken.
uhm op dit moment is het gewoon gas houden zeg maar.
waarschijnlijk hebben ze er bij de pomprevisie aangezeten ( bij mij hebben ze dat ding ook vast gezet… schroefje los draaien en dan kan je het heveltje aantrekken.. gewoon zo afstellen dat die koud zo een 1100 toeren draait ofzo.
Is ook zo. Ze hebben dat heveltje nota bene in deze stand verzegeld met van die gele zegelverf! Hmmmmmm, eigenlijk kan ik er zaterdag makkelijk even naar kijken met de Breek ernaast. Daarop werkt dat systeempje foutloos. Dat geeft een mooi voorbeeld dan! Hopen dat die wascapsule nog OK is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels meer dan 415K op de klok, en terug van vakantie (met de japanner, for good reasons) is er nieuws: het laswerk is gedaan!
Het achterschot & het zijschot linksachter waren croquant, evenals het achtereindje van de linker buitendrempel. Uitlaathaken waren idioot genoeg gewoon perfect… Thans zitten daar stukken computerkast ter vervanging van het gare plaatwerk. En natuurlijk is de boel weer even anti-roest behandeld.
Verder weten we nu dat het lekzakje rechtsachter bij de aansluiting zweet. Dat wordt of een nieuwe, of een slangklemmetje… Het lek in het stuurhis is ook boven water. Op advies van Nanko even de boel afgedroogd en in de gaten gehouden: keerringetje van d stuurkolom gaar. Moet even een nieuwe in. O ja: de aansluiting van de hoofdbol wordt vettig (drupt niet, zoals de Breek, maar toch). Zit daar een vervangbare afdichting in?
Dit alles is zomaar mogelijk gewoden omdat de Jap het vakantievervoer heeft gedraaid (heel saai: probleemloos) zodat de BX even 2 weekjes op kuur kon. Is dat Jap-rijden toch ergens goed voor
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, en met even een schopje d’n Zwarte TZD weer onder de aandacht… Ze is niet langer incontinent! (Ha, hoe kort zou dat deze keer duren? ) Het stuurhuis kwengelde lustig met LHM in de rondte, en de vlek op het asfalt voor de deur is zegmaar tegenwoordig hoe je mensen uitlegt waar ik woon (daar bij die grote olievlek is het hoor!) Er moest wat gebeuren. Daarom had ik het Witte Wonder, Geziena de Breek, al eens bij medeforummer Nanko verruild voor een lekvrij stuurhuis.
Dat stuurhuis zit er niet onder. Het ligt in zijn samenstellende delen uiteen genomen in de werkplaats… Ergens is iets geknapt waardoor het ding uit elkander gesukkeld is en ik heb er nog niet veel zin in/tijd voor gehad om uit te zoeken wat precies… Er zit nu een stuurhuis van een sloper van Duckservice Leek onder (die het hele handeltje er weer onvolprezen onder gehangen hebben).
Nu, met twee losse stuurhuizen voor de greep, lokt het om het oorspronkelijke probleem te tackelen: de keerring van de stuurkolom bovenop het stuurhuis. Die is zo lek als een teems. En een nieuwe schijnt zo goed als niet leverbaar te zijn. Ik zal er een uit een van de oude stuurhuizen lepelen en eens zien of de lagerboer bij mijn ouders om de hoek een passende oplossing heeft. Wie er hier intussen een leverancier weet mag dat vanzelfsprekend laten weten!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ah, ik had je al een tijdje niet gezien op het forum. Dus de Breek heeft al een tijdje het veld moeten ruimen?
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Helaas wel Ik was druk bezig het oude beestje in no-time af te rijden - en er moest wel wat teveel aan verspijkerd worden om ‘r voor 60k per jaar goed te houden.
Ik mis ‘t gekke ding ook nog!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hoe verplaats jij je inmiddels dagelijks?
Derk , heb ik je een kapot stuurhuis meegegeven ??
Dan mag je natuurlijk een andere uitzoeken.
Het keerringetje is wel in de juiste diameters
leverbaar , alleen niet de zelfde dikte
Opgelost door 1 mm van de buitenflens af te draaien
Ik ben door mijn voorraadje heen , binnenkort dus
nieuwe halen en op maat maken
Even een pb met je adres als je er 1 wilt hebben