Hallo!
Mijn ZX rijdt over het algemeen nog best goed. Ongeveer 6 maanden geleden heb ik er nog 2 nieuwe bandan laten onder zetten, en 2 maand geleden heb ik nieuwe remschijven en remblokken laten zetten. Een weekje geleden is er echter iets stuk gegaan dat moet gefixt worden om nog verder te kunnen rijden. Ik ben nogal a-technisch, maar ik zal proberen het te beschrijven. De buis van de moter naar de knalpot is afgebroken op het aansluitingspunt met de knalpot. De Auto5 garage zegt me dat het onderste en bovenste gedeelte van de uitlaatpijp enzo moet vervangen worden, wat goed zou zijn voor 320 euro.
De auto is al redelijk oud, heeft 179000km op de teller en heeft een aantal deuken + de typische ZX-foutjes (trillende snelheidsmeter, kapotte achterruitenwisser, slot van kofferdeur hapert soms, uitgerokken koordjes) en verbruik zowat 10l/100km…
Is het nog de moeite er meer geld in te pompen? Hoeveel zou ik er nog voor kunnen krijgen bij verkoop? Wie wil hem eventueel kopen?
Citroën ZX Aura 1.8i (BJ 1994)
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Als je van plan bent om er nog een paar jaar mee door te rijden zou ik die 320 euro er in pompen. Zeker als de auto jou nog bevalt en nog aan je eisen en verwachtingen voldoet.
Met een andere (nieuwe of redelijk jonge gebruikte) auto is het waardeverlies het eerste jaar zeker hoger dan die 320 euro.
Bij 180000 km een defecte uitlaat is geen slechte score voor een benzine-auto.
En wie zegt dat een andere auto “perfect” is, zeker bij een gebruikte auto die wat ouder is kun je dit soort zaken weer verwachten.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
320 is teveel.
Of het waard is? Wie zegt dat er van de volgende wagen de uitlaat er niet onderweg valt… Wil je hem verkopen? Sure, maar dan zit ik met een lekker pot, ach ben nog aardig, bied je een slooppremie van 50 euro.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Re: Is reparatie van €320 voor een ZX Aura uit ‘94 de moeite
zeverken schreef:Hallo!
Mijn ZX rijdt over het algemeen nog best goed. Ongeveer 6 maanden geleden heb ik er nog 2 nieuwe bandan laten onder zetten, en 2 maand geleden heb ik nieuwe remschijven en remblokken laten zetten. Een weekje geleden is er echter iets stuk gegaan dat moet gefixt worden om nog verder te kunnen rijden. Ik ben nogal a-technisch, maar ik zal proberen het te beschrijven. De buis van de motor naar de knalpot is afgebroken op het aansluitingspunt met de knalpot. De Auto5 garage zegt me dat het onderste en bovenste gedeelte van de uitlaatpijp enzo moet vervangen worden, wat goed zou zijn voor 320 euro.
De auto is al redelijk oud, heeft 179000km op de teller en heeft een aantal deuken + de typische ZX-foutjes (trillende snelheidsmeter, kapotte achterruitenwisser, slot van kofferdeur hapert soms, uitgerokken koordjes) en verbruik zowat 10l/100km…
Is het nog de moeite er meer geld in te pompen? Hoeveel zou ik er nog voor kunnen krijgen bij verkoop? Wie wil hem eventueel kopen?
met zo een kapotte uitlaat kan je er 100 euro voor krijgen zeg maar.
uitlaatje heel beetje netjes interieur enzo kan die zo 500 waard zijn.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als ik je verhaal goed begrijp is dus de vlampijp gebroken; dat deel van de uitlaat wat aan de motor vastzit en waar aan de andere kant de uitlaat wordt opgezet.
Een vlampijp is toch ook op de sloop te regelen, eigenlijk gaan die normaal gesproken niet/zelden kapot.
Een sloopexemplaar kost je twee vissekoppen en een rotte appel, een nieuwe pakking misschien 20 euro…
Blijft alleen het demonteren van jou kapotte vlampijp en uitlaat over en het hermonteren van het vervangende deel.
Kan me niet voorstellen dat dát zoveel kost..
Anderszijds: wat is nu 320 euro als je daarna weer kunt rijden?
ZX-en doen tweedehands helaas erg weinig, dus verwacht niet dat je bij verkoop er gunstig uitspringt, afrijden is beter (slooppremie?)
Je zit overigens ook alweer bijna aan je derde D-riem qua kilometers….
Voor de rest;
- trillende kilometerteller -> kabel vervangen,
- weigerende ruitenwisser -> aardeprobleem of sloopmotortje,
- hoedenplankkoordjes -> eh…ja…standaard,
- kofferslot -> sloopexemplaar
- 10L/100 doet mijn vrouw d’r 1.4 Reflex ook op haar 7 kilometer woon-werk-verkeer, dus dat valt best mee
‘Spirit of avant-garde’
Vlampijp kost 150€en de katalysator dik 200€.
Dat zijn de delen die ze bij Auto5 bedoelen (als ik het zo lees), plus de pakkingen van kleine 20€.
Ik heb dus de bedenking of ze het voor 320€ een beetje goed gaan maken.
Kan zijn dat ze de kat door een rechte buis gaan vervangen….
Heb je geen fototoestel? daar moet je niet technisch voor zijn, op je hurkken een foto nemen en hier plaatsen, kunnen we misschien het euvel goed zien.
Pascal die vlampijp gaat wel stuk maar aan de andere kant, tegen het spruitstuk gaat de las stuk (hitteprobleem???)
Welkom hier.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017