Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Re: 15" wielen op Berlingo 2.0 HDI
Marcel01 schreef:@graddus; sorry dat ik je wil corrigeren, maar de loadindex is NIET afhankelijk van de bandenmaat; dit is afhankelijk van het merk/type/rubber. Zie;
Dat wil ik zondermeer van je aannemen, maar in elk geval zijn de Michelin Energy’s die standaard op de personenwagenversie werden geleverd dan ok, evenals de GoodYear winterbanden die ik er al jaren onder heb liggen.
Zie: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Kan ik om de bodemvrijheid te verhogen, i.p.v. 15” banden ook grotere 14” monteren?
Ik zag op deze link dat 175 x 80 x 14 banden met een LD van 88 ongeveer 25 mm hoger liggen dan de standaard 175 x 65 x 14 die onder mijn Berlingo liggen. Dat scheelt me een investering in nieuwe velgen.
Valt er iets te zeggen over het rijgedrag met deze banden?
15" wielen op Berlingo 2.0 HDI
@Reindeer; Je kan misschien wel 175/80/R14 banden steken op je orginele velgen ja. Je zult dan inderdaad meer bodemhoogte krijgen, maar wat die doen qua rijgedrag…. GEEN idee… Mij lijkt het niet echt prettig rijden, omdat het meer een ballonband wordt; beetje zweverig misschien. Maar mss kan er iemand anders wel iets over zeggen.
Oja, heb je al eens aan hulp-veren gedacht? Verhoog je achter ook al heel veel…
Het rij gedrag van andere banden; tja, daar kunnen we allemaal wel iets over roepen, maar ieders ervaring / beleving is toch weer anders.
Persoonlijk zou ik ook graag van 17"terug gaan naar 15” vanwege het comfort, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden…
@graddus; ok. ook wat bij geleerd; dank je wel.
@Berlingo2.0HDi; je hebt gelijk; de 2 tabellen geven een andere waarde. Vreemd… Welke zou nu goed zijn?
Leuk topic trouwens zo!
Ben vandaag bij de Peugeot vergeten te vragen hoe de Partner Indiana zo hoog ligt.
Die blijkt ook nog een differentieel te hebben met maar 30% slip.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@reindeer, check ook deze eens: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=192096&highlight=dangel
Ik heb zelf een VTC (Peug Partner), die heeft standaard 15” wielen en een ietsje meer bodemvrijheid, ook ik zou de bodemvrijheid (nog) hoger willen , maar dat valt allemaal niet mee. Hogere banden in een optie, hulpveren achter, torsievering tandje bij laten zetten (achter). de laatste 2 zijn dus alleen opties voor achter. Ik zelf zit er aan te denken om in iedeer geval hulpvering te laten plaatsen (rijd op vakantie nogal ‘afgeladen’, met sleurhut) en, als de banden versleten zijn een hogere band.
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
Verhogen
Inmiddels heb ik een mogelijkheid gevonden om mijn Berlingo voor te verhogen.
Ik ben vaak op vakantie in IJsland geweest en daar worden vrijwel alle nieuwe personenauto’s standaard vanaf de importeur 20 tot 50 mm verhoogd d.m.v. gietijzeren schijven die boven op de veerpoot worden gemonteerd.
Deze schijven zijn voor bijna alle merken in verschillende diktes te koop. Ze zijn voorzien van boringen voor bouten en paspennen
en worden geleverd met verlengde bouten. Voor veerpoten met draadeind in plaats van schroefdraad worden verlengbussen meegeleverd.
Zodra ik ze heb zal ik foto’s op de site zetten.
Oké dan, heb je toevallig een adres, www-pagina of iets dergelijks?
Enne, mag dat dan zomaar voor de keuring?
En wat ga je doen met de achterkant?
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
papatrick schreef:Oké dan, heb je toevallig een adres, www-pagina of iets dergelijks?
Enne, mag dat dan zomaar voor de keuring?En wat ga je doen met de achterkant?
Vraag 1: Volgt; moet ik nog krijgen
Vraag 2: Geen idee!
Vraag 3: Afhankelijk van de stand van de auto: hulpveren.
verhogingsschijven
De schijven die ik in IJsland heb besteld zijn aangekomen. Ze zijn van gietaluminium en geleverd met alle benodigde bouten en moeren.
Dikte 20 mm. De leverancier is een gieterij in Reykjavik
Prijs € 150,—
Wie belangstelling heeft stuurt een PB; dan stuur ik foto’s.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Mogen wij ze niet zien?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ik zou wel eens het verschil willen zien voor en nadat je die schijven gemonteerd hebt, 2cm lijkt me niet zo veel…
Move like a jellyfish
Rhythm is nothing
go with the flow
and don’t stop
Foto’s volgen.
2 cm lijkt niet veel, maakt maakt een heel verschil.
Bovendien staat het de auto goed; hij ligt vlakker.
Ik ga ook nog 185x65x15 wielen monteren en dan heb ik ongeveer 4,5 cm aan biodemvrijheid gewonnen.
Hier is een foto van de schijf.
Ze zijn overigens voor vrijwel elk merk en type auto verkrijgbaar.
Is dat gietijzer?
Lijkt me eerder Aluminium.
Op Ijsland staat toch en mega aluminiumfabriek, goed te zien als je met het vliegtuig op Reykjavik vliegt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Re: verhogingsschijven
reindeer schreef:Ze zijn van gietaluminium
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard