2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Met de bx door europa
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 juni 2009 05:54 PM
  [ # 16 ]
Mechuccio schreef:
raoel schreef:

was er ook niet een regel met “indien auto X jaar in bezit” ?

ik ga vrijdag met mijn BX naar Frankrijk.. en ik vertrouw op beloofde dekking van de ANWB :S

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je op je auto kunt vertrouwen Mr. Green

Trouwens, in Frankrijk heeft de ANWB geen reet te vertellen, dat wordt allemaal door lokale bedrijven geregeld. Enkel mocht de auto niet te repareren zijn aldaar regelt de ANWB transport terug naar NL. De kosten voor slepen kun je uiteraard mits je de juiste dekking hebt dan wel bij de ANWB declareren. Punt is wel dat je altijd contact op moet nemen met de ANWB in Lyon mocht je afgesleept moeten worden, op eigen houtje dingen regelen mag maar dan wordt het declaratieverhaal ook weer moeilijker van.

Overigens vind ik het wel ruk van de franse wetgeving dat de ANWB daar niets mag doen, gelukkig strandde ik vorig jaar met de HY net 20 kilometer voor de franse grens en konden ze me wel nog helpen Very Happy

Zo, zal ik dan nu even uitleggen hoe het écht werkt?

De ANWB heeft weldegelijk een reet te vertellen namelijk. De anwb heeft namelijk een zeer uitgebreid en fijnmazig netwerk van aangesloten garages. Het ACTA netwerk. Daarin werken ANWB, TCB, TCS, AA en ADAC met elkaar samen. Als jij met je auto komt te staan BUITEN de peagé ( want daar mogen alleen geselecteerde bedrijven afslepen) en je belt de anwb dan stuurt Lyon een aangesloten garagist om de auto op te halen. De ANWB zorgt vervolgens dat jij door hun in het Nederlands te horen krijgt wat er met je wagen mis is, wat het gaat kosten, en wanneer hij weer klaar is. Dat moet IN PRINCIPE binnen 48 geregeld worden, daarna heb je recht op vervangend vervoer. De ANWB controleerd de aangesloten bedrijven op juist werken, netjes nakomen van afspraken, zorgt voor technische ondersteuning en indien nodig voor onderdelen uit nederland. Ook gebruikte onderdelen kan men voor je versturen binnen 24 uur.

Het ACTA netwerk waar de anwb dus deels de baas van is heeft een goede naam. Garages krijgen via acta veel werk, dus er is hun best wat aan gelegen om klanten blij te maken.

Wat moet je nu doen als je op de snelweg strand? Ok: Bel de gendarmerie via de praatpaal. Die sturen een sleepwagen. Bel als je bij het depot staat direct de anwb, meld waar je staat en dat je graag wilt dat je auto naar een bij de anwb aangesloten garage word afgesleept. De Anwb zal je dan ( mits juist verzekerd hé!!) verder helpen.

Succes!

Waterman, ex-tbo anwb alarmcentrale Lyon.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 juni 2009 07:26 PM
  [ # 17 ]

En de herinneringen komen weer boven….  Laughing

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 09 juni 2009 09:53 PM
  [ # 18 ]

Alvast bedankt voor de tips allemaal.

De bestemming is trouwens niet Bulgarije maar Hongarije die namen lijken ook wel erg op elkaar. Surprisedops:

Ik ben al lid van de anwb met europa dekking dus daarmee zal ik altijd thuis komen.

Verder ben ik nog van plan de radiateur voor de vakantie te vervangen omdat die nu al af en toe lekt en ik bang dat die straks onderweg lek zal gaan.
Mij reserveband is redelijk dus al weer een puntje minder.
En het belangrijkste pijnpunt aan de hydroliek de octopussen zijn bij mij al vervangen dus dat lijkt mij ook geen probleem.
Dat van die fietsbanden is wel een goede tip trouwens ik zal er een paar meenemen.
Allerlei onderdelen meenemen lijkt mij wat te veel van het goede.

En ik denk dat mij bx wel redelijk in het onderhoud zit, maar als ik straks ergens stil kom te staan wil ik hem toch wel weer graag thuis krijgen dus ik zal er nog eens naar informeren.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 09 juni 2009 09:56 PM
  [ # 19 ]

Aanbieden voor een vakantiebeurt/check bij de plaatselijke garage?

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 juni 2009 11:22 PM
  [ # 20 ]

Neem van een sloop een ontstekingsmoduul mee, die wil soms wel eens flippen…. Wel eerst thuis testen.

Verders tja, er moet toch ergens een EHBO link zijn.
Zelf neem ik altijd 5 liter benzin en 5 liter water mee
Vergeet ook jezelf niet, een deken en voldoende water in fles, eventueel iets van ontbijtkoek of anders mocht er onverhoopt iets zijn kun jezelf en passagiers altijd warm houden en drinken geven. En dan bedoel ik niet alleen op een ramp, maar gewoon dikke file bijvoorbeeld, zoals wel elk jaar wel weer in de krant lezen van het rode kruis oid moest erbij langs.
Daarnaast heb ik een kruisleutel en garagekrik van de bekende Dland grutter. De standaard krik en sluetel is voor een bepakt en bezakte wagen waardeloos, nu is de BX behept met een zelfhulpsysteem, maar de meeste wagens niet.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 10 juni 2009 01:16 AM
  [ # 21 ]

Oke, maar waar zit de ontstekkingsmodule dan dan kan ik er een gaan halen?

Verder lijk mij een EHBO kitje idd ook wel handig, en de rest van de spullen zal ik ook allemaal inladen.

Houdt de krik van een BX de wagen wel als die volgeladen is?

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 11 juni 2009 04:11 AM
  [ # 22 ]
robinrossie schreef:

Oke, maar waar zit de ontstekkingsmodule dan dan kan ik er een gaan halen?

Verder lijk mij een EHBO kitje idd ook wel handig, en de rest van de spullen zal ik ook allemaal inladen.

Houdt de krik van een BX de wagen wel als die volgeladen is?

zou een hydraulisch krikje mee nemen kan je je auto op 2 krikken zetten zakt die ook niet aan 1 kant in als hij is afgeladen… ( of asteunen mee natuurlijk )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 juni 2009 04:25 AM
  [ # 23 ]

Check ook de uitlaatdempers en pijpen goed, want hoe vaak je niet ziet dat díe er bij een lange rit onderuit piepen - je wil het niet weten.
Verder gewoon zorgen dat de auto in goede staat is.

EHBO doos: Ik zou zeggen: een koppakking, een dynamo, v-snaar, multiriem en distributieriem en 2 octopussen Wink

Ik heb ‘t altijd gered met een griptang en een schroevendraaier. De rest is altijd wel ergens te versieren. Langs de snelweg kun je toch geen grote klussen doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 11 juni 2009 06:05 PM
  [ # 24 ]

Multi riem, d-riem 2 octopussen… Ga je 3x de aarde rond?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 11 juni 2009 06:13 PM
  [ # 25 ]

Belangrijkste tips staat er niet bij:

tyreps meenemen, ducttape, benzineleiding en een kannetje LHM olie en wat motorolie en een abbo bij de ANWB.

Had laatste kameervakantie naar Z-Frankrijk ook maar een complete gereedschapskist meegenomen toen ik met een suzuki swift barrel van een paar honderd euro daarheen ging.

Op een lekke uitlaat na niks gehad gelukkig.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 11 juni 2009 07:14 PM
  [ # 26 ]

Ik sleep een melkkrat vol zooi mee, maar das gewoon handig, ook om even op je vakantie adres weer een deurkozijn er even opnieuw in te hangen….  Twisted Evil

Toch neem ik voor de auto bar weinig mee, ding is goed onderhouden en alles is gangbaar genoeg (XU blok).

Gewoon gaan met die banaan blijft het advies… en die anwb europa heb ik ook niet….. lees maar eens een ander topic over de BX die gestrand is in zuid france.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 12 juni 2009 12:13 AM
  [ # 27 ]
karel schreef:

Check ook de uitlaatdempers en pijpen goed, want hoe vaak je niet ziet dat díe er bij een lange rit onderuit piepen - je wil het niet weten.
Verder gewoon zorgen dat de auto in goede staat is.

EHBO doos: Ik zou zeggen: een koppakking, een dynamo, v-snaar, multiriem en distributieriem en 2 octopussen Wink

Ik heb ‘t altijd gered met een griptang en een schroevendraaier. De rest is altijd wel ergens te versieren. Langs de snelweg kun je toch geen grote klussen doen.

Ik hoe dus alleen maar een koppakking en een distributieriem mee te nemen, de rest is al vervangen Wink 

Maar kan ik niet het beste een extra bx mee nemen voor het geval dat. Laughing

Nu even serieus de uitlaat is in goede staat na de katalysator is alles vervangen dus dat zit wel goed.
Voor de rest ja ik denk dat mij bx toch goed onderhouden wordt dus ik maak me ook niet echt zorgen, behalve dan over dat anwb lidmaatschap.
Ik wil mij bx hier aan het einde van de vakantie toch wel weer voor de deur hebben staan!

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 12 juni 2009 12:25 AM
  [ # 28 ]
patje74 schreef:

En de herinneringen komen weer boven….  Laughing

Bij mij ook: Gestrand op de peage midden in de nacht, midden in frankrijk, terwijl ik al 12 uur achter het stuur zat omdat ik vanuit Spanje niet over de snelweg de grens over kon wegens grote bosbranden.

De auto in kwestie was een Xsara break TD overigens. Was nog geen Hdi, wel 66kw, ik geloof een 99er ofzo.

Enniwee, weer 2 uur verder en toen afgesleept naar plaatselijke citroen dealer, paar uurtjes slecht geslapen. Volgende morgen bij de dealer was het zoeken zoeken zoeken, nix leverde het op. Computer uitlezen, daarna toch maar handmatig sleutelen, nix! Op enig moment een oudere mecanic erbij, die zegt gooi er voor de zekerheid een liter diesel in. Direct starten! Het euvel bleek een brandstofmeter die op een kwart leeg was blijven hangen Laughing

(kan er nu om lachen, maar toen niet…...)

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 16 juni 2009 08:29 PM
  [ # 29 ]
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 juni 2009 10:29 PM
  [ # 30 ]

Robin, zelfs met een nieuwe auto kun je stil komen te staan.
Als je auto gewoon goed onderhouden is kun je best door Europa gaan cruisen. En vanalles meenemen? Tuulk. Koop een aanhanger. Olie en water moet je bijhebben, kannetje benzine kan ook handig zijn. Voor de rest: rijden!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook