Mijn TCT vandaag door Citroën de Vrij afgekeurd.
De turbo is voor de derde keer lek, er moeten 4 banden vervangen, aandrijfashoes kapot en fuseekogelhoes lek.
Reparatiekosten lopen hierdoor te hoog op en ik weet niet wat ik ga doen.
Erg jammer, want de auto heeft emotionele waarde, ik heb alleen geen tijd meer om eronder te kruipen en mijn lichaam kan ik het niet meer aandoen.
Voorlopige conclusie: Recyclen dan maar…
Als iemand hem wil kopen,
Rood, 1993, veel technisch aan vervangen.
Handgeschakeld. 264000 km.
Gedetailleerde onderhoudsgeschiedenis krijg je erbij.
Erik
Leeuwarden
Lekke turbo, is dat een afkeurpunt?
Hoe merk je dat je turbo lek is?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Een lekke turbo is in feite een lekke uitlaat, dit moet compleet dicht zijn tot het einde.
De turbo is het duurst als je deze nieuw laat vervangen. Een Garrett T25 nieuw kost zo’n 2000 Euro.
Een goede donor is zo’n 250 Euro, maar het eronder plaatsen is een rotklus (zowel demontage als opnieuw plaatsen).
Wat ik mij afvraag, hoe is het mogelijk dat deze voor de derde keer kapot is?
Ik heb het zelf ook gehad, door eigen toedoen…domdom.
Is een donorturbo eronder geen optie?
Maar goed….
Banden, tja, normaal onderhoud, hoeft niet per sé de hoofdprijs te zijn.
“Dan maar even geen Michelin Energy”
Fuseehoezen, geen idee, wat is de prijs?
Aandrijfashoes…tja, ze scheuren, maar dat gebeurt wel bij elke auto.
Het is natuurlijk doodzonde om zoiets moois naar de sloop te brengen
Dit is echt een wagen om op te knappen in vrije tijd, zou je bijna zeggen.
See, buy, fly C5 V6
Man, wat heb ik al veel opgeknapt…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
klungeltje schreef:Man, wat heb ik al veel opgeknapt…
Ach, dan kan deze er ook wel bij
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:maar het eronder plaatsen is een rotklus (zowel demontage als opnieuw plaatsen).
Hoezo eronder?
Zit die turbo zo ‘laag’ dat het vanaf de onderkant van de auto moet, als de auto op de brug staat?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Matthijs2006 schreef:xm_turbo schreef:maar het eronder plaatsen is een rotklus (zowel demontage als opnieuw plaatsen).
Hoezo eronder?
Zit die turbo zo ‘laag’ dat het vanaf de onderkant van de auto moet, als de auto op de brug staat?
Ja, je komt er van boven niet bij. Dus op de brug, uitlaat eraf en schroeven maar.
edit: Boven wel wat slangen en kappen, meen ik.
See, buy, fly C5 V6
ctc
je kan ook de cilinderkop demonteren,dan gaat het veel makkelijker.
en als de turbo voor de derde keer stuk is,dan is de oorzaak meestal dat de koppakking een heel klein beetje lekt.hierdoor komt er na het stilzetten nog wat koelwater in de turbo,en koelt deze te snel af.
Goedkoopste, en beste oplossing, is een nieuwe turbine op de turbo schroeven. Die is los leverbaar en kost zo’n € 350.
Dan is hij dus nieuw. Ruilturbo heb ik al eerder gedaan, ook deze is gesneuveld.
Strijkeizer, interressant. Eindelijk iets wat een oorzaak kan zijn.
Mijn gevoel is inderdaad dat hij te snel afkoelt, ook omdat alle drie keer hij in de winter is gescheurd.
Allen in jouw theorie komt er koelwater in de compressor, niet in de turbine.
Bovendien loopt er al een koelwaterkanaal door de compressor.
FF over nadenken.
Erik
Wat is de staat van de onderste motorsteun(rubber)? Als deze niet doet wat ie moet doen, kantelen van de motor tegengaan/opvangen dan gaat de uitlaat flink wringen op het turbinehuis wat vervolgens scheurt.
Ook een hele goeie. Bij optrekken hoor je de uitlaatpijp over de beugel die daaronder zit schuren. Had ik ook al eens aan gedacht.
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk einde oefening voor mij is.
ctc
er kan overal koelvloeistof komen,ligt eraan waar en hoe erg de lekkage is.mis je nooit koelvloeistof?
mmm, wat moet je er voor hebben, wellicht kan ik hem gebruiken voor mijn tct en ik woon heeeel dichtbij.
Emiel
Hallo BX19trs
Kijk maar even of het iets voor je is. Mail me maar aub op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Erik
Als je de rechter aandrijfas er uit haalt kun je de turbo er vrij gemakkelijk uitsleutelen. Er zit een flexibele uitlaatkoppeling tussen de turbo en de katalisator. Die moet natuurlijk wel goed kunnen bewegen, een nieuw setje kost weinig.