Heeft iemand tips of een stappenplan voor het vervangen van remblokken van een C4 coupe?
alvast dank
grt
Erik
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
bij twijfel naar de garage staan, een boom kan niet aan de kant springen ...
maar wil je het toch zelf doen.
Wiel er af, boutje 13(onderste (steek sleutel ratel wat ever je hebt)), los draaien met een schroeven draaier de zuiger iets terug drukken, klauw omhoog kantelen, blokken er uit pakken, alles goed schoon maken, zuiger terug drukken met waterpomp tang. alles weer in omgekeerde volgorde monteren. Evt. iets vet aan de geleider punten van de blokken ivm piepen.
en even een paar keer je rem intrappen, als alles weer dicht zit
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk, dat zijn nog eens tips! Ik dacht dat wij hier met zijn allen juist trachten die twijfel weg te nemen door duidelijkheid te scheppen.
Sorry, ik heb ze nog nooit bij een C4 vervangen, dus kan geen nauwkeurige how-to voor je schrijven.
Hoe dan ook, remblokken vervangen is, met een portie gezond verstand, een bescheiden kist tools en een goede werkbeschrijving, zeer goed zelf te doen. Een prima beginnersklus zelfs! Ik zou zeggen, koop gerust een werkplaatshandboek, het zal zichzelf terug verdienen. Misschien zelfs al na deze eerste klus!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
patje74,
snap ik maar remmen zijn toch een zeer belangrijk onderdeel van de veiligheid van niet aleen de bestuurder, maar ook de rest van het verkeer.
Persoonlijk (misschien opinie ivm professional zijn), vindt ik dat je aan veiligheids systemen niet moet besparen. olie ed, ok groot gelijk maar remmen. wat nou als je per ongeluk een boutje vergeet ?... En je partner met je kind er in zit ? En het gaat mis… Dat kun je je zelf toch nooit vergeven ?
maar wil je het toch zelf doen.
Wiel er af, boutje 13(onderste (steek sleutel ratel wat ever je hebt)), los draaien met een schroeven draaier de zuiger iets terug drukken, klauw omhoog kantelen, blokken er uit pakken, alles goed schoon maken, zuiger terug drukken met waterpomp tang. alles weer in omgekeerde volgorde monteren. Evt. iets vet aan de geleider punten van de blokken ivm piepen. en even een paar keer je rem intrappen, als alles weer dicht zit
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@citroënmonteurtje
Dat snap ik, en de TS waarschijnlijk ook. Maar de meesten zitten hier op het forum omdat ze iets zelf willen doen. Het was dan zeer geschikt geweest om je 2e tekst gelijk in je 1e bericht te plaatsen.
OT; Terugmonteren met kopervet, eventuele bramen van de remschijf verwijderen en rustig inremmen de eerste kilometers.
Eventuele kabeltjes van van de slijtage-indicatoren. Als de remblokken op zijn zal hierdoor een lampje op het dash gaan branden. Aarzel niet om die los te trekken en te vervangen door de bijgeleverde nieuwe kabeltjes. Veroorzaken ze storing dan kan/mag je ze achterwege laten.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Eventuele kabeltjes van van de slijtage-indicatoren. Als de remblokken op zijn zal hierdoor een lampje op het dash gaan branden. Aarzel niet om die los te trekken en te vervangen door de bijgeleverde nieuwe kabeltjes. Veroorzaken ze storing dan kan/mag je ze achterwege laten.
zit er niet op
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
gelukt ?
....
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
gelukt ?
....
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Hallo, Ik ben René uit Aalst (B) eneze site tegen waas rij met een C4 coupe 1.4 Benz. van 2010 (Oud model nog) Er staan 67.000 Km op den teller. Tot nu toe zonder enig probleem. Leuk rijden
Gisteren dacht ik snel even mijn achterste remblokken te vervangen. Maar wat was dat.
Rechts achteraan geen overschot meer. Dus dringend aan vervanging toe.
Het was de eerste keer dat ik dit bij deze wagen ging doen. Wel al goede ervaring mee bij motors en andere voertuigen.
Eerst kreeg ik de klauw die remblokken vasthoud moeilijk los.
Daarna bleek de cilinder volledig vast te zitten. Zelf met brutte kracht geen beweging in te krijgen. Eruit wou hij wel.
Ook zag de cilinder er mooi uit onder dat afdekhoesje.
Even opzoeken op internet en kwam deze site tegen waar ik las om ze erin te draaien via een speciale tool.
Stom want die tool had ik niet. Dus olieleiding losgemaakt, met veel moeite en met behulp van een watertang cilinder er ingedraaid. Gemonteerd, terug wat remolie erbij en ik kan rijden. (Moet nog wel ontluchten hoor)
Dan ander wiel achteraan bekeken, Daar had in nog een halve remblok over. Deze dus niet vervangen (Momenteel) En mooi laten zitten.
Nu mijn vraag. Is het normaal dat die remcilinder met zachte druk niet erug wil? Of is er een speciale tool nodig?
Of ander mogelijkheid? Cilinder geblokeerd. Aangezien er 1 kant op was en de andere nog meer dan genoeg over had. (Remblokdikte bedoel ik)
En kostprijs klauw? tool?