Beste forummers,
Toch maar ff het volgende verhaal, waarin ik het idee had weer eens op de verkeerde tijd op de verkeerde plek te moeten zijn. Let wel, hier word je niet vrolijk van, en ik heb nog steeds het idee dat ik naar een film heb staan kijken
Vanmiddag de dagelijkse auto ff weggebracht voor een kleine flutreparatie. Er stond 3 uur voor gepland, maar een beetje monteur fikst het in 10 minuten, maar goed. Kortom, ik had opdracht om even een nieuw lampglas voor de Alpenkreuzer te halen, dus met een plattegrond route uitgestippeld van daglijkse merk naar plaats van bestemming. “Vermaakt U zich wel de komende uren?” vroeg de baliemedewerker nog vriendelijk….... “Nou, ik moet wat doen, en als het dan niet klaar is, kom ik nog wel naar al het moois in de showroom kijken” was mijn antwoord.
Tijdens de wandeling naar de onderdelenboer voor de Alpenkreuzer kijk ik naar tegemoet komende bootjes die in het kanaal varen. Aangezien ik de ervaring heb dat het pad alleen gebruikt wordt door hen die er echt wat te zoeken hebben, is het er lekker rustig, en kun je ongestoord doorstappen. Een kleine 50 meter voordat ik de bocht om moet, zie ik opeens een auto van rechts komen, die met een bloedgang de plomp induikt. Aangezien ik een stevige klap hoorde voordat de auto het water raakte, dacht ik in eerste instantie aan een oefening van de brandweer, ik heb ze daar wel eens zien staan met een duikploegje. Toen het opstapettend water weg was, kon ik nog net de kofferklep zien. Nooit geweten dat een Escort clipper als een baksteen kan zinken, in 10 tellen was het ding echt weg…....
Natuurlijk, vanwege het mooie weer geen jas aan, en dus geen mobieltje bij de hand. Een andere ooggetuige die er nog dichter opstond kon wel bellen, maar wist niet op welke plek die was. Aangezien de auto echt ver onderwater was, geen bubbeltjesspoor of licht onderwater en de waterdiepte niet echt raadzaam om ondanks alle diploma’s er achteraan te gaan. (Achteraf door brandweer ook bevestigd als zijnde ondoenlijk in deze situatie op deze plek). En dan moet je wachten op professionele hulpverleners….. binnen 3-4 minuten na het telefoontje waren ze er, met traumaheli en al. En dan mag je aan proberen te geven waar zo’n auto in het water gegaan is….... zonder aanwijsbordjes…..
Door de stroming, de hoge snelheid en de belading van de Escort (met een dakkoffer gevuld met drijfbare zaken) is de wagen een aardig stukje afgedreven in die korte tijd. Het ding is na 25 minuten intensief zoeken door duikers gevonden in het midden van het kanaal, en de bestuurder is er toen gelijk uit gehaald. De bestuurder is helaas overleden ondanks alle moeite die er door alle hulpverleners gedaan is.
Opvang door politie en brandweer van de pechvogels zoals ondergetekende is prima geweest. Als één van de eertse opmerkingen hoorde ik “goed dat jullie allebei het hebben gezien”....... Dat was ook mijn vraag aan de andere getuige. “Klopt het dat er hier net eentje de plomp inging?” Toen ik op dat moment de brandweerauto’s die bij een oefening horen miste, wist ik al dat het foute boel was.
Aangezien het hier ging om een ongeluk met dodelijke afloop, hebben we als directe getuigen kans gekregen om naderhand een briefing van de hulpverleners bij te wonen binnen anderhalf uur. Kreeg ik een lift van de brandweer naar mijn dagelijkse garage, die keken ook wel raar op.
Ter plekke ben ik regelmatig bevraagd door hulpverleners, we mochten er met de neus bovenop bleven staan (we waren ook maar met z’n drieën) en werden op tijd gewaarschuwd voor de minder prettige zaken.
De agente die mijn verhaal als eerste aanhoorde gaf later ook de bevestiging dat de bestuurder het niet overleefd had. Omdat ze ook had gezien dat we die berging hadden gezien, en we zelf ook wel het idee hadden dat het niet goed zat, was het meer de vraag wat we ervover dachten.
Ook de nabespreking op de kazerne, die helaas niet ging zoals vooraf aangegeven, maar dat komt door organisatorische probleempjes, heb ik als goed ervaren. Natuurlijk, de grootste vraag is en blijft wat er nu gebeurd is. Een auto die in plaats van met de bocht mee rechtuit het water induikt, vol in de toeren, zonder te remmen of bij te sturen.
En, bijkomend raadsel, waarom op een plek die feitelijk een doodlopende weg is, ook al ga je door de bocht.
De pers was er ook bij, schrijven en met live beelden, maar die werden eerst wel op respectabele afstand gehouden. Helaas, het verslag op de lokale TV was niet geheel naar hoe ik de zaak bekeken heb, en vooral de conclusies over de oorzaak bevielen me niet. Voorzover ik heb kunnen nagaan, met informatie die we naderhand te horen krijgen op de kazerne ligt een onwelwording van de bestuurder voor de hand. Alleen jammer dat het op deze manier heeft moeten aflopen.
Ter extra informatie, het water ter plaatse bleek minstens 7 meter diep te zijn, het water is enorm troebel (je ziet in het water geen hand voor ogen) en de verlichting van de auto was niet ingeschakeld, het voertuig achterna duiken was alleen raadzaam geweest als het ding nog drijvende was op het moment dat we echt met zijn tweeën of meer waren, en de stroming was niet echt mals. Dat de auto niet lang heeft kunnen drijven is vermoedelijk veroorzaakt door het openstaan van het schuidak, dat volledig geopend was. We hebben helaas gedaan wat we konden doen, maar het idee houd je altijd dat het te weinig is geweest.
Dus vandaar titel van dit onderwerp, ik heb het idee dat ik op de verkeerde plek op de verkeerde tijd was. Bedankt voor het lezen, reacties zie ik wel, maar ik weet niet of ik overal even snel op kan reageren.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Waarom ben je er niet achter aan gesprongen ? Ik snap dat de meeste mensen dat niet doen vanwege shock of verbasing maar je kunt mensen toch soms redden. Vind het tevens jammer dat je zoiets mee moet maken, daar word je niet blij van.
Dit zijn niet de leukste dingen om mee te maken, ik weet er alles van.
Wij wonen een paar honderd meter van de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Op een avond horen we de trein toeteren en daarna een metalige knal. Wij als de weerlicht naar de spoorweg overgang, de trein stond een paar honderd meter verderop stil. Op de overweg troffen we de restanten van een Peugeot 40? met laadbakje aan, een klassieker. We vonden de bestuurder dood in een greppel, er was niets meer van zijn hoofd over en de hersensalade lag overal. De overweg werd op dat moment net omgebouwd naar slagbomen, de arme man was met zijn hoofd uitgrekend tegen de die dag geplaatste paal voor de slagboom geslagen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
even verplaast naar verhalen.
zeker niet leuk om mee te maken
succes met de verwerking!
erachteraan springen…
Punt één, je springt pas als anderen weten waar je bent en wat er gebeurd is. Doe je dat niet, mag men naar meer dan alleen inzittenden van de auto zoeken.
Punt twee, het escortje dreef dus niet meer, en geen aanwijzingen waar die zou kunnen zijn.
aangezien ik geen duiker ben, moet ik proberen zonder hulpmiddelen een diepte van 7 meter (blijkt achteraf) te bereiekn, een auto vinden, en een bestuurder bevrijden, en weer terug naar boven gaan…..
Had ik er zeker wel voor over gehad, en de andere jongen absoluut ook met zijn batterij zwemdiploma’s inclusief Strandwacht ervaring.
Het geeft alleen een zeer onbevredigend gevoel, dat je moet afwachten met het idee ik sta erbij en ik kijk ernaar…....
Met name door de nabespreking met de duikster van de brandweer is mij duidelijk geworden dat in deze situatie naspringen een mission impossible was. In ondiep water, of zoals gezegd als het dak nog boven water was geweest, dan hadden we de sprong wel gewaagd. Maar deze auto was in 10 tellen helemaal weg.
Alleen de schepen die ter plekke waren hadden met een boei de plek kunnen markeren misschien.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Oef, dat zijn minder leuke dingen.
Mijn ouders hadden vorig jaar op vakantie in Noorwegen wat leuks.
Hun stonden te wachten bij een brug (kon maar 1 auto tegelijk overheen) omdat er een bus over de brug kwam van de andere kant, de bus was halve wege en ineens een harde klap, dingen vliegen over de auto en mijn ouders een halve hartverzakking.
Was er een motorrijder met enorm hoge snelheid op hun stilstaande auto geklapt
Op zich nog te overleven, ware het niet dat die bus daarna over de motorrijder heen reedt…...
De koffer die op de motor zat lag 50 meter (!) verderop, geeft een klein beetje de snelheid die de motor had aan.
Maar dat zijn echt geen fijne dingen om mee te maken, die motorrijder heeft het dus niet overleeft
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het verhaal wordt nog gekker…...
Volgens de lokale TV zou de bestuurder verdachte zijn in een zaak, en is vanochtend vrijgelaten bij gebrek aan bewijs…....???
En zou wellicht niet geheel per ongeluk met een noodgang de plomp zijn ingereden…..
Ben ik blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken, maar dan nog blijf ik het vreemd vinden… in het geval van zelfdoding was dit nou niet bepaald een onopvallende plek, en zou je kunnen spreken van “mazzel” (dat kun je sowieso wel) dat er geen onschuldigen, toevallige passanten, vissers, spelende kinderen, voor de auto terecht zijn gekomen….......
Indien mogelijk, zal ik er nu wel navraag naar doen en de zaak proberen te volgen, echt logisch vind ik het niet, maar misschien vergis ik me wel…..
zoals al eerder gezegd, ik heb nog steeds het idee dat ik in een film zat…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Dat verhaal stond vanochtend ook in het dagblad van het noorden, zelfmoordactie.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Klopt als een bus helaas…..
Hoewel het wel heel simpel is om het als een zelfdoding te bestempelen…
Dan is de gekozen locatie niet voor de hand liggend aan de ene kant, aan de andere kant weer wel, het is er normaal gesproken erg rustig. Alleen lastig om uit te vinden waarom iemand dan juist voor dat plekje meent te moeten kiezen…..
Lijkt me toch handiger als een krant dit brengt als een vermoedelijke zelfdoding i.pv. het is zelfdoding….. Kwestie van technisch gesproken de autopsie afwachten. Gezien de stress waaronder de besturder heeft moeten staan (al dan niet zelf veroorzaakt, maar dit terzijde) kan ik een onwelwording niet volledig uitsluiten. Het verhaal dat ie van de camping gejaagd is klopt redelijk met de inhoud van de auto. Één van de tassen is door de andere ooggetuige aangezien voor een kinderzitje, hetgeen ook een verklaring is voor het snelle en uitgebreide circus dat heel snel ter plaatse was.
Kan zijn dat er wellicht nog wat meer informatie komt, maar ga vandaag maar eens lekker sleutelen aan de DS…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ik hoop zometeen ook te kunnen sleutelen, onderdelen komen vanochtend binnen. Stuurstangkogel, hulpstuurhuiskogelstofhoesje en koplampen afgekeurd bij APK.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Bizar…
Sterkte.
Ja, bedankt….. Dit soort zaken verzin je niet, en ik zie nog regelmatig in een onbewaakt ogenblik die auto de plomp induiken….
Maar gelukkig, vandaag redelijk relaxed aan de DS kunnen sleutelen, en die is weer min of meer klaar…...
Zie daarvoor het ID/DS deel van eht forum, daar ga ik nu naar toe.
Wat betreft dit verhaal, ik hoop er nog op terug te komen, maar daar kan wel heel wat tijd tussen zitten….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Net nog ff gecheckt op rtvnoord, en hun berichtgeving is al voor de 3e keer aangepast, maar wle in positieve zin. Hopelijk heeft er toch iemand geklaagd, nou nog ff bij de krant hetzelfde gaan doen. Zaak is nog in onderzoek, en mt name voor de nabestaanden lijkt me dat een goede zaak. Heb vandaag van verschillende kanten te horen gekregen dat we hebben gedaan wat redelijkerwijs gedaan kon worden, maar het blijft nog wel ff knagen. Of het slachtoffer al dan niet met opzet de plomp is ingereden doet voor mij niet echt terzake, hij heeft niet de hulp kunnen krijgen die hij nodig had. Ik stond erbij en ik keek er naar, meer viel er ook niet te doen helaas. Jammer dat de persmensen liever kiezen voor de sensatie van de wanhopige zelfmoordenaar ipv wellicht onwel geworden bestuurder. Maar even de kranten afwachten, verhaal krijgt misschien nog wel een staartje…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Ijs schreef:Waarom ben je er niet achter aan gesprongen ? Ik snap dat de meeste mensen dat niet doen vanwege shock of verbasing maar je kunt mensen toch soms redden. Vind het tevens jammer dat je zoiets mee moet maken, daar word je niet blij van.
Je kunt niet zeggen wat je zelf zou doen als je zoiets niet meegemaakt hebt. Achteraf hoor je dat er achteraan springen ondoenlijk was geweest, en je misschien te maken gehad zou hebben met iemand die helemaal niet gered wilde worden, maar stel nou dat die auto 10cm onder het oppervlak lag en het bleek een onschuldig persoon met een lichte beroerte, dan verwijt je jezelf toch wat? Aan de andere kant, in snelle stroming en breed diep water met hoge kanten (ik ken de situatie niet) kan je het in je eentje ook schudden om die auto terug te vinden, laat staan een bewusteloze bestuurder eruit te krijgen, en het is nog gevaarlijk ook.
Als buitenstaander kan je haast niet oordelen over zoiets…
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Ben net nog ff zelf wezen kijken op de plek met de rest van de familie, we waren toevallig toch in de buurt…. om de boodschap te doen die dinsdag onderbroken werd.
Aangezien ik het water daar wel ken, een doorgaande druk bevaren scheepvaart route (de binnendoor weg van Delfzijl naar Amsterdam) ligt een auto zelfs gelijk aan de kant al volkomen onder water…..
Heb overigens om er te komen dezelfde weg gevolgd als het slachtoffer, en da’s een raar idee, want wie bewust rechtdoor gaat daar die weet wel waar die uitkomt, maar heeft geen direct zicht op het water. Wie zich dan nog bedenkt, die redt het niet, en zal de remmen niet raken voordat ie al in de plomp ligt helaas….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!