Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Die twee haal ik wel vaker door elkaar. Maar ik ben dan ook kleurenblind, dus dat mag
Nieuwe distributieriemen en spanrollen zitten er op!
Was ook wel nodig, er stond maar heel weinig spanning meer op de oude riemen Ze zagen er overigens nog wel redelijk goed uit. Opschrift “made in Italy” doet vermoeden dat ze al eens eerder zijn vervangen, maar ik kan me gezien de historie van de auto niet voorstellen dat dat in de laatste 20 jaar is geweest.
De fan zit er ook al weer voor, de rest van de neus moet nog… Al met al een veel makkelijkere klus als ik verwacht had (ik had voor de zekerheid ruimte in de werkplaats gereserveerd t/m volgend weekend).
Verder geen spatje roest tegen gekomen, en ook geen enkel roestig boutje. Het T-stuk in de retourleiding van de hydrauliek moet wel op de niet al te lange termijn vervangen worden, daar beginnen wat scheurtjes in te komen.
Het enige negatieve punt van de auto is dat de lak toch wel veel slechter is als ik dacht. Een hele boel grijze vlekjes op de motorkap en op het dak blijken geen grijze vlekjes te zijn maar gaatjes in de verf waardoor je de primer ziet. Daar moet dus snel iets overheen, want zelfs met alleen zomer gebruik zal de auto toch af en toe wel eens nat worden. Ik overweeg een blanke laklaag over het dak en de motorkap en/of één voor één aanstippen van alle plekjes.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is er tegen op opnieuw spuiten (en nu goed)?
Citroen!
DriverD schreef:Wat is er tegen op opnieuw spuiten (en nu goed)?
Ten eerste heb ik daar simpelweg geen geld voor. De aanschaf van de auto plus de nog aanstaande aanschaf van de banden betekend dat het echt wel op is. Ten tweede vindt ik de auto mooi zoals hij is, en weet ik dus niet of ik het geld er überhaupt voor over zou hebben als ik het wel had.
Ik ga ook zeker niet zelf de auto opnieuw groen spuiten, ik heb van een aantal oude auto’s spatborden e.d. gespoten, soms met spuitbusjes, soms met een compressor, maar mooi wordt het in geen geval. Als je gaat overspuiten moet het ook perfect, dus dan moet je het niet zelf doen.
Zo ziet mijn GS er uit zonder front. Roestvrij!
De spanning op de oude riemen was veel te laag, dus het was goed dat ik ze direct aangepakt heb! De lichte roest op de spanrollen die er nog op zit ondanks 200 snelweg kilometers na aanschaf geeft al wel aan dat de spanning echt te laag was…
Beter zo. Het T-stuk dat je zit in die hydraliek retourleiding moet ook vervangen worden op de niet al te lange termijn, er zitten wat scheurtjes in. Maar dat komt wel eens een keer, nu wil ik eerst weer rijden.
De auto staat nu weer op z’n parkeerplek, met naast nieuwe distributieriemen en spanrollen ook nieuwe motorolie en nieuwe olie-, lucht- en brandstoffilters.
Deze maand nog moet de auto gekeurd worden. Via een Fins webforum vond ik onverwacht snel een ongebruikte trekhaak, dus die komt er ook snel onder, zodat ik een fiets kan meenemen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die jaren ‘70-metallic lak op GS-en laat vaak los. Dan zie je de primer eronder. Primer kan niet zo goed tegen weersinvloeden, dus afdekken lijkt me raadzaam. Verder: Goed bezig!
Citroen!
Ja, dat primer niet waterdicht is dat weet ik, dus afdekken van de lak heeft prioriteit!
De zijde die in Finland opnieuw is gespoten toen de auto een jaar of 5 oud was is overigens in veel betere staat als de originele lak.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Motortje ziet er best mooi uit trouwens. Geen vette drekbende tenminste.
Maar dat wordt wel anders als straks die t-mof LHM gaat spuiten. Kun je meteen je d-riemen ook weer vervangen want die kunnen daar slecht tegen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat T-stuk is niet je retour maar je aanvoer van de H.D. pomp.
citro-power schreef:Dat T-stuk is niet je retour maar je aanvoer van de H.D. pomp.
Oh da’s vervelend, want dan wordt het niet kapot gaan van dat stukje dus iets belangrijker… Nou ja, zo lang zal het ook wel niet duren voordat ik weer de behoefte krijg om de boel uit elkaar te schroeven
Deze week al lekker een paar rondjes gereden met de GS
Bij stationair draaien valt me op dat de hydrauliek toch wel vaak “aanslaat”. Mijn vader vertelde eerder al over een aflevering van het TV-programma Wheeler Dealers over een DS waarin iets gezegd werd over het moeten vervangen van de regulator/accumulator om die reden. Dus ik heb bij thuiskomst het programma maar eens op YouTube opgezocht, en ze vertellen zowaar over het ontdekken van groene drupjes onder de auto aan de achterkant…
Op de parkeerplek van mijn GS zag ik een week ofzo geleden al twee groene drupjes, maar ik heb er niet meer over nagedacht na de constatering dat waar die vloeistof lag de achterkant van mijn auto was dus dat het dan wel niet uit mijn auto zou zijn gekomen… beetje dom want ik weet natuurlijk ook wel dat de achtervering ook op LHM werkt.
Lijkt er dus op dat ik wel eens hetzelfde probleem zou kunnen hebben. In het TV-programma (dat niet altijd even precies is) wordt de regulator/accumulator vervangen maar over het lekken achter wordt niets meer gezegd. Is dat lekken omdat er iets overloopt door een overdruk veroorzaakt door een slecht werkend reguleeringssysteem?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik zal eens beginnen om de voorraadbol te vervangen.
Die zit bovenop de versnellingsbak.
Ik denk dat die leeg is.
Die lekage achter kan alles zijn , van een poreuze retourleiding tot een rotte hoofdleiding , dat word opzoeken.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
dat ziet er erg mooi uit! Dat zie je echt nooit meer zo. Ga je er hoezen om doen? De bekleding is zo weg namelijk en nieuw is het er niet meer…
My other car is a broomstick.
Er zaten hoezen omheen vanaf nieuw, daarom ziet het er ook nog zo uit.
De hoezen hadden het na 32 jaar wel gehad… Maar om er nou weer nieuwe hoezen over heen te trekken vindt ik in een zekere zin ook jammer, want dan heb ik er zo weinig plezier van dat het nog in zo mooie conditie is.
Ik heb nu een oud hoeslaken in de auto liggen dat ik over de voorstoelen heb getrokken toen ik aan de auto aan het werk was. Op zich voel ik er meer voor om gewoon zoiets in de auto te laten voor zowel voor- als achter- zodat ik het kan afdekken zo wanneer ik de auto parkeer (tegen zonlicht etc…). Als ik ga rijden kan ik die lakens dan gewoon in de kofferbak gooien. Misschien moet ik dan wel even een echte stoelhoes over de bestuurdersstoel trekken zodat die niet slijt door het gebruik.
Mijn GS is weer voor een jaar goed gekeurd. Het was wel grappig ik moest de keurmeester even tekst en uitleg geven over de bediening Hij had dan ook nog nooit eerder een GS gekeurd. Er waren geen problemen, dat was ook niet te verwachten met hooguit 500km sinds de laatste keuring.
‘s Middags stond de auto voor het raam van mijn kantoor en dus viel een man op die foto’s van mijn auto maakte. Hij bleef vrij lang hangen dus ik liep maar eens naar buiten om een praatje te maken. De man was er van overtuigd dat dat zijn oude auto was. Ik heb hem aan de hand van de oude registraties laten zien dat ik het ding toch echt uit de familie van de eerste eigenaar gekocht had. De man vertelde dat hij ooit een zelfde groene GS Club had, bij dezelfde garage in Tampere besteld, met dezelfde letters op het kenteken… een andere uit een serie van auto’s die in één keer door die dealer is besteld dus. Heel onwaarschijnlijk dat je een oud-eigenaar van zo’n auto dan gewoon op je werk (2,5 uur van Tampere) tegen het lijf loopt…