1 van de 2
 1 2 Volgende > 

H of Ambulance/bagagère
MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 653

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 09:12 PM

Nu heb ikzelf tot voor korte nooit reden gehad om uberhaupt een auto te hebben, laat staan de mogelijkheid maar wel altijd geweten dat wanneer het zover zal komen Citroën erg hoog op het verlanglijstje staat (samen met Panhard, maar da’s toch echt nog even te kostbaar)

Tja en nu komt het dus… Vorig jar als zelfstandige aan de slag gegaan (nog wel een tijdje een kantoor baan erbij, maar zou gauw als mijn tent goed genoeg lopt is dat dus voorbij) en tot de conclusie gekomen dat een soort van transport nu toch wel prettig zou zijn. Lijstje opgesteld van wat ik er mee moet en/of wil kunnen doen:
must:
-van a naar b komen
-materieel (studio apparatuur e.d.) transporteren
-op langere reizen een rust plekkie hebben
-het idee opgvat dat het ding moet kunnen fungeren als mobiel kantoor, de klant komt niet naar mijn kantoor, mijn kantoor komt nar de klant
-kleedruimte voor modellen/sanitaire voorzieningen (althans, gelegenheid voor opfrissen, koppie koffie, dat soort dingen
-opvallen, het zou mooi zijn als het voertuig in kwestie als een soort van rijdende mascotte/uithangbord kan fungeren..

Een Zweedse maat van me (die een hekel heeft aan franse en italiaanse auto’s, zweert bij hoog en laag op VAG, mar heeft eindelijk begrepen dat zelfs een doorgewinterde rationalist als ik soms gewoon zijn hart moet volgen) vind dat ik een H(Y) moet nemen en dat zijn natuurlijk ook fantastische wagens, maar het kan ook anders…

Ik heb de Tissier varianten op de DS, CX en XM altijd vreselijk aantrekkelijk gevonden, vooral wanwege het feit dat het conversies van gewone personen auto’s zijn. en ook de heuliez conversies zijn vaak niet te versmaden…

Nu is de grote vraag, wat is de verstandiger?

Voor elke variant valt wat te zeggen, en even goed iets tegen in te brengen

De H(Y)
Voor:
-relatief simpele en degelijke techniek
- ouderwets, charmant
-dwingt tot rustig rijgedrag, lijkt me lekker onthaastend
-relatief makkelijk om aan te sleutelen (zeker als ik dankbaar misbruik maak van de kennis en contacten van dewandelende Citroën vraagbaak die ik mij oom noem) (en ook wanneer vergeleken met de technisch beduidend complexere DS/CX en DS afgeleiden)
-waarschijnljk makkelijker een betaalbaar exemplaar in een bruikbare staat te vinden
tegen:
-ik vraag me af of ze op langere ritten voldoende comfort bieden
-je ziet ze in steden als mijn Amsterdam nog relatief veel (vergeleken met de tissier/heuliez dames)

de Ambulances/Bagagères (specifiek de CX en XM, de DS is op voorhand al uitgesloten, waarschijnlijk schieronbetaalbaar, en bij voorkeur met een enkele achteras)
voor:
-Zo zeldzaam dat het gegarandeerd opvalt
-de personenauto cabine en het bijbehorende comfort, zeker op langere ritten lijkt dit me bedidend prettiger…
-de hydropneumatische vering (dat hemelse comfort, altijd helemaal weg van geweest)
-komt fatsoenlijk mee in hedendaags verkeer
-moderne techniek
tegen:
-de complexe techniek (de CX is tot op zekere hoogte waarschijnlijk nog wel zelf te onderhouden, maar toch flink beperkt)
-de hydropneumatische vering (ja heel comfortabel, maar kostbare techniek
-in het geval van de jongere exemplaren van de CX, en in ieder geval voor de XM altijd, torenhoge belastingen.

Tja er zijn waarschijnlijk nog heel veel meer voor en tegens te bedenken, en zake waar ik rekening mee moet houden die ik nu over het hoofd zie.

Vandaar dus deze post… waarom wel de een en niet de ander of juist andersom?

ik hoop dat jullie me enigzins op weg kunne helpen, of in ieder geval kunnen wijzen op dingen die ik in het achterhoofd moet houden bij het uiteindelijk maken van de keuze

M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Monsieur Grat @ WordPress

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 juni 2009 10:14 PM
  [ # 1 ]

Voor woon/werk moet je geen HY nemen. Het ding zal in no-time onder je kont wegrotten en op den duur zal je het kabaal op de lange ritten beu zijn.
Echt, ze zijn fantastisch, je zit gegarandeerd met een glimlach achter het stuur. Echter totdat je er dagelijks van afhankelijk bent….

De techniek is vrij simpel, dat moet dan ook niet je grootste vrees zijn. Nee, het plaatwerk. Ga maar eens heel stilletjes naast een HY staan. Het superdunne (de ribbels zitten er niet voor niets in!) plaatwerk kun je horen rotten.
Daarbij komt dat de meeste betaalbare HY’s met werk zijn.

Mocht je toch serieus belangstelling hebben, de mijne gaat zeer waarschijnlijk binnenkort in de verkoop. Maar eerst komt er nog even 2 jaar APK op.

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 10:30 PM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Voor woon/werk moet je geen HY nemen. Het ding zal in no-time onder je kont wegrotten en op den duur zal je het kabaal op de lange ritten beu zijn.
Echt, ze zijn fantastisch, je zit gegarandeerd met een glimlach achter het stuur. Echter totdat je er dagelijks van afhankelijk bent….

hmm, woon/werk verkeer is het niet te noemen, uiteindelijk is mijn kantoorbaan om de hoek, daar loop ik fiets ik altijd heen, als zelfstandig ondernemer houd ik nu kantoor an huis, daarnaast moet ik af en toe een interessante klant laten schieten omdat ze op rare plekken zitten waar geen ov komt… Het is in ieder geval zeker niet de bedoeling dat, welke het ook wordt, het ding dagelijks zal rollen, of liever, dagelijks grotere afstanden zal rollen…

uiteindelijk zal er natuurlijk een BXje, GSje of CX bij moeten voor het gewonere verkeer.

het geluid is inderdad een van de argumenten die mij meer richting de Bagagère/Ambulances doet neigen…
van de andere kant, dat geluid moet deels lijkt me op te vangen zijn..

Hmm, mmenteel nog lang niet op het punt van kopen… vooral orienteren en kijken hoe ik e.e.a. budgetmatig moet inrekenen..

wat werk aan een wagen vind ik wel een prettig idee, naarmate mijn fotografie en grafisch werk steeds meer werk en minder hobby wordt, kan ik wel een vervangende vorm van afleiding gebruiken Wink

M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 763

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 14 juni 2009 10:34 PM
  [ # 3 ]

Leuke zoektocht! Je hebt dit gepost op het CX-gedeelte van het forum, dus een helemaal objectief antwoord hoef je niet te verwachten… waardeloos die HY’s, DSsen en XM’s, je moet natuurlijk een CX nemen Wink

Een voordeel van de HY die je nog niet hebt genoemd, en relatief nadeel van alle andere opties, lijkt mij de ruimte: je vraagt nogal wat ruimte (vervoer van materiaal, kantoor, omkleedruimte, slaapplaats) en zonder er een meetlat bij te hebben lijkt mij dat de HY in de hoogte en breedte nog wel wat voordeel heeft, zelfs op heftig verlengde versies van CX of XM.

Ik heb nog nooit in een HY gereden, kan je alleen maar vertellen dat een CX het ultieme rijgenot verzorgt, goed meekomen met het verkeer maar veel lekkerder zitten en veel souvereiner sturen dan al het blik om je heen.

Hoewel DS Tissiers ongetwijfeld (nog) duurder zijn, ben ik bang dat ook CX Tissiers, Pijpopsen en Heuliezzen duurder zijn dan je misschien verwacht. Voor een CX Tissier met verlengde achteras ben je meestal al wel meer dan 15 mille kwijt, en dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je een concours-voiture hebt: vooral de Tissiers staan juist bekend om extreme roestgevoeligheid op de punten waar ‘aanpassingen’ zitten.

Probleem bij de CX is bijna nooit de hydrauliek: veel mensen denken dat dat een achilleshiel is, maar nadat Citroen de kinderziekten er bij de DS uit heeft gehaald, werkt dat in de CX bijna altijd prima. Is ook niet zo complex als je misschien denkt. Probleem bij de CX (maar waarschijnlijk ook bij de HY, wat dat betreft is een XM een betere keuze) is ROEST. Ook en juist bij de aangepaste versies die jij zoekt zal het moeilijk zijn om een onaangetast exemplaar te vinden.

Ambulances bieden misschien niet de ruimte die je zoekt, maar daar is in Frankrijk nog best wel veel en betaalbaar aanbod. Kijk maar eens op http://www.leboncoin.fr (citroen cx invullen, in de dropdown menu’s ‘voitures’ en ‘toutes la france’ kiezen), er zijn flink wat Heuliez ambulances voor tussen de 500 en 4000 euro.

Op Marktplaats staat nu net een Tissier project aangeboden (men is halverwege een restauratie), ik weet niet of je daar zin in hebt maar dat zou een optie kunnen zijn - belastingvrij,een diesel uit 1979.

Veel succes!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 juni 2009 10:47 PM
  [ # 4 ]
MonsieurGrat schreef:

het geluid is inderdad een van de argumenten die mij meer richting de Bagagère/Ambulances doet neigen…

Moeilijk, echt, erg moeilijk. Je zit met je tenen pak-m-beet 15 centimeter van het uitlaatspruitstuk verwijderd en als je rechts langs je versnellingspook naar beneden kijkt, zie je de versnellingsbak zitten. Kijk je langs je gaspedaal, of welke pedaal dan ook, dan zie je het wegdek. Natuurlijk kun je dit afwerken met rubbertjes, overal geluidsdempende materialen op plakken enzovoorts, maar je krijgt hem niet comfortabel stil.
Daarbij komt dat een HY eigenlijk binnen moet staan voor 3/4 van het jaar. Anders gaat het zaakje snel van je af.

Succes!

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 10:48 PM
  [ # 5 ]

grappig, leboncoin was ik recent inderdaad tegen gekomen, en ik heb me erg lopen verlekkeren op een antal va de voitures die daar voorbij kwamen.

zoals eerder gemeld is een beetje werk geen punt, zolang het beestje rijd en in voldoende conditie is om in het verkeer mee te kunnen en mgen draaien, besteed ik vervolgens met alle plezier tijd aan het verdere verbeteren op mijn spaarzame vrije dagen. een antal van de franse ambulances spraken me erg aan juist omdat ze zo herlijk hoog zijn, en de prijzen vielen me idd alleszins mee… maar dat is natuurlijk ook een kwestie van leren wat wel en niet reeel is.

alhoewel ik de XM op zich een erg mooie en prettige auto vindt, mist ze toch de charme van de CX, als het tussen die twee gaat, dan dan eindig ik waarschijnlijk bij de CX varianten…

belangrijke vraag wordt dan ook nog, Tissier vs. Heuliez.. zitten daar significante verschillen qua kwaliteit?

Wanneer het punt van aanschaffen bereikt is, zal ik sowieso zorgen dat er iemand mee gaat die a. verstand heb van citroenen (welke zijn rijp, en welke zijn overrijp) en b. een goed woordje frans spreekt…

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 10:50 PM
  [ # 6 ]
patje74 schreef:
MonsieurGrat schreef:

Moeilijk, echt, erg moeilijk. Je zit met je tenen pak-m-beet 15 centimeter van het uitlaatspruitstuk verwijderd en als je rechts langs je versnellingspook naar beneden kijkt, zie je de versnellingsbak zitten. Kijk je langs je gaspedaal, of welke pedaal dan ook, dan zie je het wegdek. Natuurlijk kun je dit afwerken met rubbertjes, overal geluidsdempende materialen op plakken enzovoorts, maar je krijgt hem niet comfortabel stil.
Daarbij komt dat een HY eigenlijk binnen moet staan voor 3/4 van het jaar. Anders gaat het zaakje snel van je af.

Succes!

helder… veel karakter, mar tegen een hoge prijs… en binnen staan is in Amsterdam nog een hele kunst…

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 14 juni 2009 10:51 PM
  [ # 7 ]

is C25 of C35 niet een optie? Minder charmant dan een HY, ik weet het, maar met name een C35 heeft wat mij betreft ook een hoop karakter!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 juni 2009 11:01 PM
  [ # 8 ]
25trd schreef:

is C25 of C35 niet een optie? Minder charmant dan een HY, ik weet het, maar met name een C35 heeft wat mij betreft ook een hoop karakter!

Nog moeilijker te vinden dan een HY. De C35 tenminste.

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 juni 2009 11:07 PM
  [ # 9 ]

Pfff, je wilt nogal wat…

Een HY is de fijnste auto in de hele wereld, maar HY kan gewoon erg tegenvallen.  Veel is afhankelijk van je budget. Niet alleen je aanschaf, maar ook je onderhoudsbudget. Ook hoe veel tijd je er zelf in wilt stoppen in combinatie met je handigheid. En onderschat niet de herrie en de traagheid van zo’n ding.

Op gevoel raad ik je een XM ambulance aan. Roest veeeel minder dan je alternatieven. Als het past qua ruimte is het denk ik de goedkoopste oplossing. Reken nog steeds op een aantal duizend euro aanschaf en onderhoud afhankelijk van je aantal kilometers 1000 tot 2000 euro per jaar gemiddeld. Of je moet zelf veel gaan doen, dan wordt het misschien minder.

Anyway, ik ben benieuwd wat het wordt…

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 juni 2009 11:08 PM
  [ # 10 ]
25trd schreef:

Een HY roest minder en rijdt beter.

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 11:25 PM
  [ # 11 ]
Ree schreef:

Pfff, je wilt nogal wat…

idd, maar vandaar ook dat ik het lijstje in twee delen gesplitst heb, Musts en Likes..

de musts zou ik met een gewone XM of CX (al dan niet Break) veelal gewoon kunnen.. maar aangezien ik de komende tijd meer shots met modellen in de openlucht wil doen, en ik gemerkt heb dat voorl mijn vrouwelijke modellen zich nog wel eens ongemakkelijk voelen met omkleden e.d. in een gewone personen auto of in de openlucht, derhalve dat die likes best zwaar beginen mee te wegen…

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 11:35 PM
  [ # 12 ]

hmmm, ze hebben mij nooit echt aangesproken, redelijk anoniem. geen slecht idee, het voldoet qua vorm en mat voering prima, maar de vormgeving doet niet voor mij, en looks is toch best belangrijk, het ding moet echt een binnenkomer zijn, iets dat zelfs niet auto liefhebbers en niet citroenliefhebbers even doet stppen en kijken….

voor wat betreft de CX/XM Ambulance, zit ik te denken aan dit formaat:

of

ik zag laatst ook nog een Evasion conversie van tissier, met in de achtrklep de lichten van de XM, maar ik kan alleen 6 ielers vinden op foto’s, terwijl ik meen ergens een 4 wiel vesie geien te hebben..

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 14 juni 2009 11:55 PM
  [ # 13 ]

De CX van Heuliez is übercool!

Had je deze HY al gezien?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

MonsieurGrat
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- CX 2400 GTi
Gepost: 14 juni 2009 11:58 PM
  [ # 14 ]
25trd schreef:

De CX van Heuliez is übercool!

uhhuh, zag er netjes uit, mooi formaat ook, en die hydraulische achteras makt een hoop goed…

Monsieur Grat

Monsieur Grat on Flickr

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 15 juni 2009 12:00 AM
  [ # 15 ]
25trd schreef:

Reken er maar niet op dat deze 123 door de APK komt en “originele benzinemotor is verwisseld voor een diesel” is géén goed nieuws.  Cool Géén HY om mee te beginnen!

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook