Ik rij nu 9 maanden en 43.000 km met mijn C4. Veel genoegen, weinig ongemak.
Behalve een trillend stuur. Af fabriek werkte alles prima, maar met winterbanden is tweemaal gebalanceerd, zonder dat ik helemaal trillingsvrij werd. Nu rij ik zomerbanden en weer tweemaal gebalanceerd en het is nog niet goed. Bij 129 trilt het stuur nog, al doet de windrichting ook wat.
Omdat Profile elke keer de veiligheidsdop kapot draaide, heeft de dealer er nu 5 gewone bouten ingezet. Dat maakt voor het balanceren niets uit, maar elke keer een nieuw doppie bestellen is ook vervelend.
Zijn er meer met balansperikelen? Of heb ik gewoon een waardeloze monteur bij Profile?
C4 Grand Picasso 2.0 16V Lumière EB6V G3
Show Rouge - bèige bekleding
Afn. trekh. Multicon, USBbox, bluetooth. Tomtom 730 HD-T.
Sinds september 2008
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Waarschijnlijk dat laatste.
Ik heb het zelf ook al een paar keer bij de hand gehad bij een Kwikfitter. Gewoon ongeïnteresseerde werknemer die z’n werk maar een beetje afraffelt. Die kom je helaas overal wel tegen. Da’s gewoon pech hebben.
Twee andere puntjes; Er is een apart Forumdeel voor de Picasso’s (C3, C4 en Xsara)
Verder zitten er maar vier bouten in jouw velgen.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Komt vaker voor die trilling die er moeilijk uit gaat, ik zou eens finish balenceren laten uitvoeren aan de auto
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Daan is me net voor, idd een keer balanceren aan de auto. maar is de trilling uitsluitend bij 129 Km/h. Dus heel kort door de bocht bij 128 niks en bij 130 niks ?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daan88 schreef:Komt vaker voor die trilling die er moeilijk uit gaat, ik zou eens finish balenceren laten uitvoeren aan de auto
Leuk, maar als de wagen alleen bij 129 km/h trilt, dan ga je dat dus niet terugvinden met je finishbalancer.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
hoezo niet?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
ik vermoed dat het stuur nog altijd trilt, ookal is de snelheid van 129km/u bereikt..
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Daan88 schreef:hoezo niet?
Als de vibratie echt alleen bij die specifieke rotatiefrequentie van het wiel optreed, dan denk ik niet dat je dat met de lage rotatiesnelheid die je gebruikt bij een finishbalancer dit goed zal kunnen meten.
Maar dat neemt niet weg dat je het zeker wel kunt proberen.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Tijdens het finishbalanceren kan je ook gewoon tot 130km/h gaan draaien bijvoorbeeld
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Maar is je meting dan nog precies genoeg?
(ik heb geen ervaring met finishbalancen met dat soort snelheden)
kijk naar het aanhaalmoment en de vlakheid van het pasvlak van het wiel op de schijf en van de schijf op de naaf.
Laat het desnoods loshalen, maar neem er geen genoegen mee!
heb er ook tijden mee rondgereden, totdat ik hoorde van citro ned dat het bij het produkt hoorde! Ja doei!
gr
Ik rij hier idd ook mee rond. Af fabriek goed, na eerste wissel naar winterbanden fout. Ze kunnen balanceren tot ze een ons wegen. Ook aan de auto helpt niet altijd. Ik heb er naast gestaan: stuur trilde, trilling was ook voelbaar aan de carosserie, geen onbalans op het apparaat.
Hij staat nu alweer 3 weken bij mijn eigen dealer. Heeft er al een keer 4 en een keer 5 weken gestaan (de twee eerste keren bij een andere dealer, op verzoek van de leasemaatschappij). Daarnaast al een 15 keer bij mijn eigen dealer langsgeweest en zeker 25 keer normaal laten balanceren bij euromaster en 4 keer aan de auto bij een ander bedrijf.
Soms is het ineens weg en dan rijd hij weer goed (wel wat zenuwachtig rond de 120-140, maar zeker niet trillen), na een keer bandenwissel (laatste keer zelfs gewoon door de dealer zelf) is het probleem er weer.
bij mij: 120 - 150, soms wel, soms niet trillen. Soms na een klein tijdje (kilometer?) dat het pas begint. even gas terug en weer op snelheid kan het gedrag doen omslaan naar wel of juist niet.
ps. Mijn vervangwagen, ook een C4, exact hetzelfde probleem. Het verhaal dat het een produkteigenschap is, accepteer ik niet met 75k/jaar, lijkt me meer een ontwerpfout die hersteld dient te worden.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Is de trilling alleen bij de winterbanden ?
Probeer dan eens een andere set VELGEN !
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
neuh, zowel winter als zomerbanden. Maar die liggen dan wel weer allebij op dezelfde set velgen (banden worden gewisseld, de velg zelf niet).
Ik kan weinig proberen: t’is een lease auto. heb overigens velgens weleens aangedragen bij de dealer, dat komt hier namelijk wel vaker naar boven, maar volgens hem lag het daar niet aan, was al gecontroleerd.
maandag hoor ik als het goed is weer meer.
Hier ook hetzelfde probleem. Heb ook een C4 coupe die rond de 120 trilt in het stuur. Erg vervelend, al begin ik er een beetje aan te wennen eigenlijk. Ben benieuwd wat hier uitkomt.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR