Dit weekend na een ritje Provence-België in Luxemburg een cruciale fout begaan: na 13 jaar autorijden en 1 dagje na m’n verjaardag blijkbaar staan slapen aan de pomp: ik begon te tanken toen mijn vriendin me er na 17 liter op attent maakte dat ik benzine aan het tanken was!
Ik heb me voor alle zekerheid laten wegtakelen naar een lokale garage en heb de tank laten leegtrekken.
Ik wou me naar huis laten wegtakelen omdat ik wist dat mijn garagist ongetwijfeld goedkoper was maar de takelwagen van de verzekering was niet voorzien van een kinderzitje voor m’n zoontje. Veiligheid primeert dus de eerste de beste garagist mocht m’n tank leegtrekken.
172 euro betaald maar dit is uiteraard goedkoper dan een nieuw motortje en de veiligheid van m’n zoontje is me uiteraard meer waard dan een prijsverschil van pakweg 100 euro!
Wat zouden jullie gedaan hebben in mijn geval?
6 liter diesel nog in de tank, 17 liter benzine erbij en dan…. de vraag…..
Nota: nooit gedacht dat ik ooit verkeerde brandstof zou tanken EN dat mijn vriendin het WEL in de gaten zou hebben! Voor de mensen die commentaar zouden hebben op m’n stommiteit: bezint eer u begint. Het kan u ook overkomen ops:
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Direct aftappen en geen meter mee mee rijden. Op de drukplunjer van de inspuitpomp ( de feitelijke brandstofpomp dus) zit namelijk een spontane coating die “oplost” door gebruik van benzine. De pomp loopt gegarandeerd volledig in puin…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Prima actie, de tijd dat je benzine bij de diesel mocht doen (winter) is lang gepasseerd.
En stomme actie? Ik reed eens op de laatste dampen luxemburg binnen, toen de pomp 44 liter aangaf (40 liter tank) kreeg ik door dat de benzine er al volop aan het uitgutsen was (vulopening), het pistool was niet afgeslagen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik denk dat je actie zeker de slimste is geweest (en zeker de goedkoopste naast diesel tanken ipv benzine )... Ik mag hopen dat ik zo alert ben als het mij een keer overkomt.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Dat je je tank hebt laten leegtrekken was inderdaad het verstandigste. Ikzelf had me (als dat inderdaad gedekt was door de verzekering) me, inclusief auto gewoon naar huis danwel m’n “eigen” garage laten vervoeren. In geval van geen kinderzitje kun je toch gewoon het kinderzitje uit je auto halen en in de takelwagen zetten?
En anders nog geen man overboord: Dat de takelwagen niet is voorzien van een kinderzitje wordt in de wetgeving afgevangen onder het kopje incidenteel vervoer.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Daffodil31LE schreef:En anders nog geen man overboord: Dat de takelwagen niet is voorzien van een kinderzitje wordt in de wetgeving afgevangen onder het kopje incidenteel vervoer.
Of het nou incidenteel vervoer is of niet, dat maakt bij een aanrijding helemaal niets uit.
Eveneens ben ik tevens ook.
Sleepauto duwt wel door het personenwagentje heen ...
Schijt aan originaliteit.
De oplossing is de aanvoerleiding in de motorruimte loshalen en via deze leiding de tank helemaal leeg pompen.
Daarna de tank helemaal vullen met diesel zodat de eventuele laatste restjes benzine die nog zouden kunnen achterblijven, gemengd worden met de diesel. Door de tank volledig te tanken is het percentage benzine minimaal genoeg en zou dit theoretisch geen schade aan kunnen richten.
Dit alles geldt natuurlijk als je de auto niet gestart hebt na het tanken, zelfs niet om alleen de auto op een aanhanger te rijden of dergelijke.
Als je de auto al gestart hebt, is het aan te raden de keerringen van de pomp ook te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Helaas ja, vroeger reed een diesel nog best met een scheut benzine erin. Vandaar dat men ooit het wonderlijke systeem heeft bedacht dat wel benzine in een diesel auto kan tanken, maar geen diesel in een benzine auto.
Tegenwoordig werkt dit idd niet meer met die moderne diesels.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Mijn broertje, die in Frankrijk woont, heeft een Skoda (turbodiesel) en een vrouw…
Die vrouw is in Nederland, met de Skoda, en vergist zich in de kleuren van de slangen bij de pomp. Ze gooit ‘em vol met benzine en begint met opgewekt gemoed aan de lange thuisreis. Ze heeft het gehaald, alle 750 kilometers. Wel vond ze dat de auto ietwat merkwaardig reageerde, zo hier en daar. Maar die Skoda rijdt, nu twee jaar later, nog steeds als een zonnetje. Echt waar!
Ergo: ik had, als ik er nog maar 17 liter benzine ingegooid had, verder afgetankt met diesel en ik was naar huis gereden. Big deal!
johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een diesel die afgetankt is met benzine en het 750km blijft doen, dat is onmogelijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
knäckor schreef:Een diesel die afgetankt is met benzine en het 750km blijft doen, dat is onmogelijk.
Leuke verhalen op feestjes, een fictief relaas over een gebakken tarwedeeg produkt in samenhang met een onbepaalde primaat.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
knäckor schreef:Een diesel die afgetankt is met benzine en het 750km blijft doen, dat is onmogelijk.
Skoda dat is een vooroorlogse VW motor, dat zou nog wel kunnen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja de vraag is natuurlijk hoe leeg was de tank?
Als je er iets van 20% benzine bij gooit is het misschien wel te doen?
Als de tank gewoon redelijk leeg was dan lijkt me niet dat de motor het blijft doen…
Ja, ik kan me wel voorstellen dat ik met mijn vorige wagen (prehistorische TDI motor ) ook wel naar huis zou gereden hebben. Om de 50 km stoppen, bijtanken en zo het percentage benzine naar omlaag halen.
Die oude motortjes, een mens lacht daarmee maar die konden echt wel wat hebben. Iemand die ik ken heeft trouwens eens met zo’n oude auto gestunt: het betrof een ouwe Peugeot 305 diesel waar hij verkeerdelijk diesel in de motor (of was het nu olie in de tank?) gegoten had.
De fout was pas duidelijk geworden nadat hij van z’n buitenverblijf in Spanje naar huis gekomen was.
Anyway, ik wijk af…
Gezien de HDI een veel fijnere verstuiving heeft kon ik het risico echt niet nemen. Er zijn al zoveel verhalen gekend van slechte brandstof en de bijhorende klachten dus dan kan je je voorstellen wat er kan gebeuren met de verkeerde brandstof hé...
Nee, ik ben blij dat ik de keuze had (dankzij mijn vriendin, ere wie ere toekomt!) om hem niet te starten en hem af te tappen!
Ik ben blij dat m’n polletje die richting uitging want anders had ik me wel wat haren uitgetrokken denk ik
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89