Hallo,
Sinds donderdagavond 04-06-09 ben ik (eigenlijk mijn vrouw ) eigenaar geworden van een 2CV 6Club uit 1987.
Het is onze eerste ervaring met een Eend. Mijn vrouw wilde al jaren lang een Eend maar het was er nooit van gekomen.
Anderhalf jaar geleden gingen we op zoek naar een eend maar eindigden met een DSuper 5. Maar na grondige overwegingen deze uiteindelijk weer verkocht omdat de kosten hoog op gingen lopen om haar helemaal op te knappen. Ik heb geen garage en de auto staat gewoon voor de deur. En wij vonden het zonde om de DS helemaal op te knappen om haar vervolgens buiten weer weg te laten rotten.
Vandaar de DS eruit en de eend erin.
Natuurlijk geld voor een eend hetzelfde maar de kosten zijn een heel stuk lager. En het onderhoud is veel eenvoudiger en dat is fijn als je geen sleutelruimte hebt.
Ik ben begonnen met de simpele klusjes. Alles een beetje beter gangbaar maken hier en daar een druppeltje olie en nieuw sluitwerk voor de klapraampjes. Deze vlogen steeds open op de snelweg.
Verder zijn er wat roestplekken op de standaard plaatsen die wat aandacht behoeven.
En mijn eerste vergissing ook al gemaakt. ops:
De remblokjes zagen er heel dun uit. Dus maar een nieuw setje gekocht. De oude blokjes eraf en wat blijkt…..nog helemaal goed. Kan nog wel 10000 km mee.
Ik had dus naar de handremblokjes gekeken. Die waren erg dun. Maar ja dan heb ik de remblokken vast op voorraad.
Binnenkort probeer ik haar op een brug te krijgen om het chasis te inspecteren. Ik houd er al een beetje rekening mee dat hier iets aan moet gebeuren want het orginele chasis zit er nog onder.
Hier een foto van onze aanwinst.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuke eend, van harte!
Nu maar hopen op een berg mooi weer met dat open dakje.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ruitjes die open waaien op de snelweg. Welkom in de wereld die Eend heet. Nog iets meer gas en de deurtjes gaan van onderen ook open staan
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Leuke auto om te zien.
Heb je deze kunnen inruilen op de Dsuper?
Ik hoop dat de onderkant geen gekke dingen laat zien.
Maar je hebt al wel genoeg roest gezien om in te schatten hoe de auto er voor staat.
Succes ermee.
Peter.
Allemaal bedankt voor je reacties.
@Pavang.
We hebben er al min of meer rekening mee gehouden dat er een nieuw chasis onder moet. Misschien kan het nog even een keuring mee, maar dan komt er zeker in het loop van het jaar een nieuw chasis.
Alleen dan weet je zeker dat hij goed is aan de onderkant. Verder zal er hier en daar wel iets gelast moeten worden maar daar was de prijs ook naar.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Ik heb een vraag over het schakelen.
Eerst had ik problemen om haar geluidloos van 2 naar drie te schakelen.
Inmiddels heb ik ontdekt dat je van twee even naar zijn vrij moet, eventjes wachten en dan ga je geluidloos naar zijn drie.
Maar van vier terug na drie blijft onder enge kggrrr geluiden gaan.
Is dit normaal voor een 2CV? Of is daar ook een “trucje” voor om dit netjes te doen?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Dit probleem heeft mijn eend ook gehad, ik was al bang voor slechte synchromesh-ringen en hoge kosten.
De oplossing was echter veel simpeler:
Gewoon de bakolie verversen. Of even controleren of er wel voldoende olie in zit
De oliepeil van de bak wordt tijdens onderhoud alleen gecontroleerd.
Maar met het verstrijken van de jaren veroudert en vervuilt de olie ook.
Succes
Bedankt ik zal dit gaan proberen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Nog een beginnersvraagje.
Op het dashboard zitten boven in twee lampjes. Het linker lampje brand als ik het contact uitzet en zodra ik start gaat het uit. Ik neem dus aan dat dit het olie druk lampje is.
Maar waarvoor is het lampje ernaast?
Dit brand alleen als ik op het knopje boven de ruitenwisser knopje druk. En waar is dat knopje dan weer voor? Behalve om dat lampje te laten branden?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Het is het remvloeistofpeil-is-te-laag lampje. En ja met de drukknop controleer je of het lampje nog werkt.
Haha wat een luxe zeg een remvloeistofpeil-is-te-laag lampje.
Bedankt voor je info engbokho.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Wolfman schreef:Haha wat een luxe zeg een remvloeistofpeil-is-te-laag lampje. quote]
uhhh dat was tot voor kort een APK eis!!
nu niet meer.
vraag me niet waarom maar nu niet meerds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Ik heb de 2CV op een brug van onderen kunnen bekijken.
Er zijn drie slechte plekken.
Ongeveer in het midden aan de linkerkant zat een gaatje in het chassis en achter rechts ook. Dit stelt niet zo veel voor en kan makkelijk gelast worden.
Echter links voor zat een gat van zon 7 cm net voor de plaat onder het motorcompartiment.
Ik wil proberen dit nog voor de keuring in augustus in orde te laten maken. Daarna heb ik een jaar de tijd voor een nieuw chassis.
Weet iemand in de buurt van Ridderkerk een adres die dit goed kan lassen?
Uiteraard niet te duur. ops: Want dan kan ik beter gelijk een nieuw chassis kopen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
nu je een eend hebt misschien een lidmaatschap van het ei erbij,best handig (geven ook lascursussen)en daar zijn zat mensen met eende-las-ervaring.
f.rockefeller schreef:nu je een eend hebt misschien een lidmaatschap van het ei erbij,best handig (geven ook lascursussen)en daar zijn zat mensen met eende-las-ervaring.
Had ik gelijk al geregeld!
Ik zal zaterdag eens kijken of ik iemand kan “huren” voor een lasklusje…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Gisteren weer een simpel klusje geklaard.
Binnenverlichting gemaakt.
De contactjes een beetje opgeschuurd en hij werkte weer.
Ik heb nog een vraag aan leden van het eendeei.
Is er in het magazijn ook olie te koop?
Ik wil mijn versnellingsbakolie vervangen en dat lijkt mij een leuk klusje om dat daar te doen zaterdag.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”