Ik rijd aardig door en helemaal lekker stationair heeft hij ook niet gelopen de afgelopen tijd Hoop dat dat nu wat verbeterd is, want het weer wordt weer wat mooier.
Voor de winter en dat geklooi met mijn startmotor reed ik ook 1op12. Dus ga het nu weer bijhouden hoeveel ik rijd op een tank
Omdat het toch gerelateerd is met verbruik: Als ik de mijn BX start dan duw ik altijd de gas wat in . Zodat hij rond de 2000 toeren draait. Om hem dus sneller op hoogte (en druk) te krijgen.
Dit zal uiteraard niet echt goed zijn voor het verbruik en daarom dus de vraag, wachten jullie gewoon na het starten of geven jullie ook wat gas?
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een BX hoef je niet eens erg lang te wachten als het onderhoud van het LHM systeem gewoon goed is
Sommige BXen kunnen na onderhoud aan het systeem zelfs een week lang rechtop blijven staan.
BunnY schreef:Omdat het toch gerelateerd is met verbruik: Als ik de mijn BX start dan duw ik altijd de gas wat in . Zodat hij rond de 2000 toeren draait. Om hem dus sneller op hoogte (en druk) te krijgen.
Nooit in het instructie boekje gelezen? Je gaspedaal niet intrappen tijdens het starten…
Ik heb het wel gelezen (vorig jaar toen ik hem pas had, en toen ik hem pas had dan moest ik wat gas geven of hij bleef niet lopen ).
En wat is de gedachte er achter dan?
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Gas geven bij koude motor doet de slijtage vergroten,
Gas geven tijdens het starten is niet nodig gewoon weg, tenzij je auto niet in orde is.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Met mijn 1400 haal ik in de stad gemiddeld 1 op 13 met gewoon rijgedrag. Op de lange afstand haal ik de 1 op 15 met gemak. Laatst met vooral snelwegkilometers van ca. 140 per uur 1 op 15,5 gehaald, 1 op 16,5 is ook al eens gelukt.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Poekoek schreef:Met mijn 1400 haal ik in de stad gemiddeld 1 op 13 met gewoon rijgedrag. Op de lange afstand haal ik de 1 op 15 met gemak. Laatst met vooral snelwegkilometers van ca. 140 per uur 1 op 15,5 gehaald, 1 op 16,5 is ook al eens gelukt.
Dat doet Besje je niet na. Die lust wel 1 op 13,5… beter heb ik nog niet gehaald ondanks nieuw luchtfilter, bougies, kabels en wat al niet…
Citroenbx schreef:Gas geven bij koude motor doet de slijtage vergroten,
Gas geven tijdens het starten is niet nodig gewoon weg, tenzij je auto niet in orde is.
Dan was mijn vermoeden toch over. En nu is het opgelost hoor dat stilvallen. Blijft gewoon lopen.
Ow ja, euhm… mijn verbruik op LPG was 12l/100km (dus 1 op 8 ? ).
Goh, wat knap: 1 op 12 of 13 met de GTi. Hoe doe je dat? Met de mijne met de vuile Jetronic inspuiting lukt het me niet om beter dan op 1 op 10 te komen, maar ik moet erbij zeggen dat ik wel erg veel in de stad rij. Laatste tankbeurt was omgerekend 1 op 9,6 en toen heb ik echt geprobeerd om m’n rechtervoet een beetje te beheersen, wat vrij moeilijk is met de GTi. Maar het moet wel, want met mijn vorige BX, een 1.6 automaat, heb ik nooit een snelheidsbon gekregen en nu vallen ze bij bosjes binnen.
Laatst pakte een geniepige motoragent met lasergun me in de stad, toen ik net even snel iemand aan het inhalen was: 83 (80 met aftrek) waar ik 50 mocht. Even 204 eurietjes naar Leeuwarden overmaken. Kwam er trouwens achter dat mijn snelheidsmeter verdomd nauwkeurig is. Bij al m’n vorige wagens ging ik voor het gemak altijd uit van een afwijking van tegen de 10%, maar bij mij is 130 op de teller ook écht 130. Duurde een paar bonnen voor ik daar achter kwam.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Oef, erg lullig om daar op die manier achter te komen. Een afwijking van 10% is inderdaad gebruikelijker.
Wat de GTI’s betreft, het lijkt erop dat de latere Motronic-versies met kat qua verbruik nogal te lijden hebben onder hun milieu-afstemming. Ik haalde vroeger met mijn vuile GTI gemiddeld 1: 11,8 gemeten over de totale duur dat deze GTI in mijn bezit was. Records: 1: 13,5 en 1: 10. Veel onzuiniger kreeg ik ‘r niet. Is wel redelijk in overeenstemming met de ervaringen van andere vuile GTI rijders.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een GTi met kat is 1 op 12 makkelijk haalbaar.
Uiteraard zijn lange snelweg ritten (moet je het toerental nog wel beetje normaal houden) gunstig voor het verbruik.
Vergeet ook niet dat een auto met een koud blok veel meer verbruik dan als de motor netjes warm is
Vandaag weer getankt: 2op22,4
Autofan schreef:Vandaag weer getankt: 2op22,4
1op 22.4????? duw jij de auto gedeeltelijk zelf ofzo???
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
1 op 11.2 Stan.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005