Hallo,
Vanochtend op weg naar werk, zag ik dat het grootlichtaanduiding erg zwak was.. toen begon de auto flink te stotteren.. bij het contact afsluiten was de licht verklikker heel erg zwak..
Lijkt dat de accu zwak is, maar hij start goed..
(Het gaat om een BX 1.4 uit 1987..)
Weet iemand mij te vertellen waar ik het beste kan kijken om dit te verhelpen?
alvast bedankt,
jorn
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik denk dat je dynamo minder wordt/ is
Even meten met een multimeter. Tijdens het rijden moet namelijk al het stroom verbruik via de dynamo gaan. Anders trekt hij je accu leeg.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de auto stationair draait moet je rond de 13,8 volt meten op de accu. Bij motor uit ongeveer 12 volt. Brandde het accu-lampje ook op het dash?
- Check de dynamoriem voor de zekerheid even. Die zou geknapt kunnen zijn of heel erg kunnen slippen zodra je het elektrische systeem belast, b.v. als je het grootlicht aanzet in combinatie met de achterruitverwarming o.i.d.
- Check of de bedrading goed vast zit aan de accu en de dynamo. Controleer ook de nuldraad aan het chassis.
Je zou een sluiting kunnen hebben in de verlichting of ergens anders waardoor alle stroom wegtrekt.
Elektronische ontsteking of een injectiecomputer kunnen in de war raken wanneer er een sluitingen of onderbrekingen in het elektrische systeem voorkomen.
- Loop even rond de auto om te kijken of álle verlichting normaal functioneert en er geen lampen gaan branden die niet horen te branden of zwakker branden dan het hoort te zijn. Kijk ook even naar de stekker+bedrading van een evt. trekhaak.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dank Mc Dean en Midfriesland!
Ik heb inmiddels de Accu vervangen door een nieuwe.. Alleen brand het accu lampje op het dashbord.. ook tijdens het rijden.. dus word de Accu niet opgeladen..
Ik heb de + kabel zelf bij elkaar gesprokeld uit 2 andere BX’en omdat de originele was gebroken..
Ik heb nu een stuk die van de + pool naar de startmotor gaat en de ander van de startmotor naar de dynamo gaat.. dit alles is goed verbonden.. zou toch moeten werken?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
.
Ja daar zal het wss niet aan liggen. Wel aan een brakke dynamo of spanningsregelaar. Deze kun je laten reviseren of inruilen. Even voorleggen aan je garage of een auto-electra specialist.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Bij de BX kun je gemakkelijk zelf de koolborstels en spanningsregelaar vervangen, kost iets van 12 euro bij de brezan en zit met 2 schroefjes en 1 kabeltje vast. Als je dynamo niet giert of andere geluiden produceert zou ik dat gewoon doen. Aan de achterzijde zie je de bewuste schroefjes zitten, als je die los hebt trek je het regelaartje met de koolborstels er zo uit, even naar de onderdelenboer gaan voor een nieuwe, terugschroeven en je kunt weer vooruit.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
bedankt voor de tips..
Voordat ik de koolborstels aanpak..
Zou het ook te maken kunnen hebben met het verschil in Ah van de Accu?
Ik had voorheen een 45 Ah erin dit is nu een 75Ah.. maar het Acculampje brand heel zwak op de dashbord.. zo zwak dat je het overdag niet eens ziet..
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
André schreef:Nee.
wah hij zeit!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
na nieuwe dynamo probleem weer terug..
Dag allen, na de nieuwe dynamo erin te hebben geplaats, dacht ik van het probleem af te zijn tot dat ik gister avond het duivels rode accu lampje weer zachtjes zag branden..
voordat ik de dynamo heb vervangen ben ik naaar de dealer gegaan om zeker te zijn dat ik de dynamo moest vervangen.. want ik heb geen multimeter.. ik kreeg te horen via telefoon dat de dynamo defect was en voor 365 euro een nieuwe erin kon laten zetten.
Daar heb ik vriendelijk voor bedankt en heb netjes voor de diagnose kosten betaald 41 en zei alleen wel dat dat de prijs van een nieuwe multimeter is bij betaling. waarop de medewerker antwoorde; ja maar dan moet je wel weten hoe je hem moet gebruiken.. tja.. het zit mij niet mee bij de dealers.. maar denk toch even terug te gaan want ik heb nu een dynamo vervangen terwijl er een probleem in de bedrading zit..
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tsjonge, wat een tarief voor hooguit 2 minuten werk (multimeter pakken, aanzetten, auto starten, pennetjes op de accu, klaar) Wat zouden ze vragen voor het vervangen van een koppakking? 50.000 euro?
Bij zo’n type garage is de dynamo NATUURLIJK stuk want dan kunnen ze fijn een woekerprijs vragen voor een exemplaar uit een sloop-peugeot die na wat ‘aanpassingen’ perfect past…
Ik zou toch echt zelf even een multimetertje scoren. Bediening van een standaard bouwmarkt-exemplaar is uber-simpel. Meestal zit er een ronde knop op. Die zet je op de stand 20 V met de horizontale streepjes. Da’s de stand voor gelijkspanning tot 20 Volt.
Bij stationair moet er ongeveer 14 volt laadspanning op de accu staan. Dan is er niks aan de hand en heb je gewoon last van een eigenwijs lampje. Bij een voltage onder de 13,5 volt is er wel degelijk iets mis met de dynamo óf de bedrading. Vergeet ook de nul-verbindingen niet!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: na nieuwe dynamo probleem weer terug..
loadoner schreef:Dag allen, na de nieuwe dynamo erin te hebben geplaats, dacht ik van het probleem af te zijn tot dat ik gister avond het duivels rode accu lampje weer zachtjes zag branden..
voordat ik de dynamo heb vervangen ben ik naaar de dealer gegaan om zeker te zijn dat ik de dynamo moest vervangen.. want ik heb geen multimeter.. ik kreeg te horen via telefoon dat de dynamo defect was en voor 365 euro een nieuwe erin kon laten zetten.
Daar heb ik vriendelijk voor bedankt en heb netjes voor de diagnose kosten betaald 41 en zei alleen wel dat dat de prijs van een nieuwe multimeter is bij betaling. waarop de medewerker antwoorde; ja maar dan moet je wel weten hoe je hem moet gebruiken.. tja.. het zit mij niet mee bij de dealers.. maar denk toch even terug te gaan want ik heb nu een dynamo vervangen terwijl er een probleem in de bedrading zit..
Heb je nu wel of niet de dynamo (bij die dealer) vervangen ??
Dat is in bovenstaand verhaal niet vast te stellen….
Als je nu accu en dynamo hebt vervangen en nog steeds last van dat lampje, doe die Volt check van hierboven, maar kijk ook de aansluitingen van je accuklemmen even na. Mischien zitten deze (te) los.
De klemmen van mijn XM wilden ook niet meer vast op de accupolen, ik heb ze moeten vervangen voor aftermarket….
nog even voor het overzicht en de juiste diagnose:
metertje kopen bij de bouwmarkt. mag gerust uit de 5 euro bak.
metertje op 20 V=
motor uit accu meten (iets van 12 tot 12.5 V)
motor aan accu meten (iets boven de 13 V)
motor aan, iets verhoogd toerental (ca 2000), licht aan, achterruitverwarming aan, sigarettenaansteker aan. Dan de accu meten. (iets boven de 13V)
Als je de waarden doorgeeft dan weten we meer.
En inderdaad: heb je er nu wel of neit een andere dynamo ingezet? En zo ja, een nieuwe of sloop?
Groeten,Rob
meting
Merci Rob,
Ik had de email notificaties uitgezet, daarom mijn late reactie.
Bedankt voor de suggesties, Ik heb inmiddels een dynamo erin gezet (uit de sloop). k ga een meter koper om de waardes te kunnen meten.
Zodra ik de waardes weet zal ik ze ‘posten’.
Gr.
Jorn
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
heb wel eens gehad dat de accupool smerig was, of soort van corosie op zat…
Dan krijg je ook dat er niet genoeg stroom door gaat.
Lijkt mij in ieder geval niet echt slim qua betrouwbaarheid als je de elektrische problemen linkt aan het ontbreken van een stuk uitlaat… Zou alles zeker goed doormeten en nalopen, zeker ook je massapunten even controleren op goede verbinding en even opschuren?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
ach.. tis frans he… alles iis mogelijk