Net met de Peugeot dealer aan het praten geweest en hij vond ook dat er behoorlijk meer kabaal vanaf komt.
Over aanpassingen wist hij niets, sterker nog hij vind de nieuwste 206 ook meer geluid maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
heb bij mijn dealer navraag gedaan over aanpassingen aan de veringen door citroen belgie en die wist ook van niets….raar, zou het een nederlands probleem zijn?
Bij mijn XTR rammelt die achteras ook flink. Ik heb het idee dat het minder is als hij flink beladen is.
Zijn er mensen waar de garage dit gebonk heeft opgelost?
Dit is een gekend probleem, zie hier
Met vriendelijke groeten uit België,
STYLUS 3530
BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km
nog een foto gemaakt van de ophanging (met reservewiel verwijderd)
Berlingo rijder
brandkraan schreef:nog een foto gemaakt van de ophanging (met reservewiel verwijderd)
Is het geklop nu opgelost ( weg) met het reservewiel verwijderd ??
niet geprobeerd zonder reservewiel
maar dat is ook moeilijk want de stalen houder voor het reservewiel hangt dan wel erg los !
verwacht niet dat het reservewiel de oplossing is; deze zit prima vast en kan geen kant uit !
als oorzaak zit ik meer aan de schokdemper-rubbers te denken.
en de vering is zo-wie-zo vrij hard dus er zijn allicht meer geluiden dan in de oude Berlingo die een zachte vering had
Berlingo rijder
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
voor de Berlingo Ph3
1. HERKOMST
Aanslag van de achtervering .
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Vervangen van de aanslag van de achtervering .
2.1. Benodigde onderdelen
1 Aanslag van de achtervering (Links - Ond. nr. 5220 77).
1 Aanslag van de achtervering (Rechts - Ond. nr. 5220 78).
2.2. Noodzakelijke werkplaatsdocumentatie
Citroën Service / BERLINGO III / Methoden / Zoekprocedures / B3BG011JP0 Uitbouwen - Inbouwen : Schokdemper, achter.
2.3. Werkzaamheden
Verwijder de achterdemper.
Op een werkbank :
Verwijder de bout (2)
Vervang de aanslagen (1) van de achtervering
Breng de bout (2) aan ; Houd het juiste koppel aan ( daN.m)
Monteer : De schokdemper, achter .
2.4. Bewerkingstijd
Handelingnummer 2383 IR10.
Factureertijd 2,10 h.
3. OPLOSSING SERIE
Vanaf OPR-nummer 11672 : Montage in de serieproductie van de verbeterde aanslagen (Met uitzondering van bedrijfsauto’s niveau 0).
OPMERKING : Maak geen CRI meer aan bij een wagen met een fabricagedatum vóór de wijziging in de serieproductie ; Verstuur daarentegen een CRI voor alle gevallen waarbij de storing zich herhaalt na toepassing van deze informatie of alle gevallen die een wagen met een fabricagedatum na de wijziging in de serieproductie betreffen
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Kijk, daar heb ik wat aan….
Ik zal binnenkort eens even langsrijden bij de dealer met deze info.
joost.s schreef:Kijk, daar heb ik wat aan….
Ik zal binnenkort eens even langsrijden bij de dealer met deze info.
Vanaf orga 11672 betekent vanaf produktiedatum 22 okt 2008
dit is dus alleen van toepassing voor de Berlingo die geproduceerd is voor deze datum; de Berlingo’s van na deze datum hebben deze modificatie al.
Je organummer staat op de stikker met de bandenspanning (in de deurpost) ergens bovenaan. Moet in de orde van 11500-11900 liggen, erachter staat dacht ik de letters FV.
De modificatie lost volgens mij niet het gerommel/gedreun van de vering/ophanging op maar voorkomt metaalachtige geluiden uit de vering die soms optraden; dan sloeg de kop van de schokbreker tegen de onderzijde van de auto. Dit is opgelost met een extra groot rubber stootblok aan de bovenzijde van de schokbreker.
Mijn XTR (produktie april) rommelt en dondert alleen; geen metaalachtige geluiden.
De niewste Berlingo’s hebben af fabriek trouwens rubberen tules om de veerwindingen.
Berlingo rijder
@citroenmonteurtje:
de nieuwste Berlingo’s hebben een rubberen tule om de veerwindigen (zowel voor als achter) Is hier ook een service aanwijzing van ?
Berlingo rijder
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
nee, hier is geen melding van.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ik heb 11846FV in mijn deur staan, dus bij mij zou deze modificatie reeds meegenomen moeten zijn tijdens de bouw. Dat gaat mij dus niet van het gebonk afhelpen.
Sinds dit weekend is de eurogas LPG installatie ook ingebouwd in de berlingo. Hierbij zijn ook de hoofdveren achter vervangen door progressieve blauwe MAD veren. Het rijdt in elk geval anders, maar ik heb nog te weinig gereden om echt conclusies te trekken. Ik heb ook het idee dat de XTR achter nog iets hoger is geworden dan voorheen.
LPG Tankdop, zit trouwens netjes ingebouwd naast de benzine dop. (achter de klep dus).
Ik hoor de vering ook wel, maar ze stoort me niet echt.
Ik maak me wel de bedenking dat voor een zo goed uitgeruste wagen van die prijsklasse het verschil in kwaliteit met wagens uit een hogere prijsklasse toch wel èrgens moet in zitten ...
Dus lijkt het me niet onlogisch dat Citroën op zaken zoals comfortabele (lees stille) veringen heeft bespaard.
Correct me if I’m wrong ...
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
mannen, ge moet eens met een clio rijden!
je word doof in dat ding en vering heeft deze wagen volgens mij niet