Vreemde kwestie met de elektriek… Wie weet wat het kan zijn?
Als ik rijd, gaat soms plots m’n acculampje branden. Op dat moment gaat m’n (dashboard-) verlichting feller branden, ventilator en ruitenwissers sneller draaien. Maar tegelijk lijkt de acceleratie / het motorvermogen wat terug te zakken…
Wat kan dit zijn? Dynamo? Dynamo-snaar? Spanningsverdeler? :
Dank alvast voor tips, suggesties en, nog mooier, oplossingen!
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
De spanningsregelaar functioneert duidelijk niet naar behoren (ik ga er van uit dat deze bij een GS in de dynamo is ingebouwd). Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte soldeerverbinding, omdat het probleem maar af en toe optreedt.
Het symptoom is duidelijk: De spanning is te hoog. Daardoor werkt al je elektriek wat “harder”, maar dat vermogen moet natuurlijk ergens vandaan komen, vandaar het verminderde motorvermogen.
Dit probleem moet je snel oplossen; een te hoge laadspanning naar de accu kan een explosie van de accu tot gevolg hebben.
Er kan ook een probleem met de diodebrug zijn, als een soldeerverbinding van een van de diodes los is dan wordt de door de dynamo afgeleverde spanning “piekerig” wat tot gevolg heeft dat de spanningsregelaar niet goed kan regelen. De diodebrug zit ook in de dynamo.
Je kunt proberen de dynamo te openen en de soldeerverbindingen te vernieuwen. Als je niet handig bent met dat soort dingen koop dan maar gewoon een nieuwe dynamo
Klinkt inderdaad als een defecte spanningsregelaar. Welk merk Dynamo heb je op je GS/A? Ik weet hier in de buurt een bedrijf dat losse spanningsregelaars kan leveren voor een aantal GS/A’s. Dit is een klein doosje dat achterop je dynamo zit gemonteerd. Die voor een Valeo (=Motorola regelaar) was 60 tientjes. Afhankelijk van de overige staat van je dynamo kan ook je besluiten heb in z’n geheel te vervangen.
Diederik
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
ikdiederik schreef:Klinkt inderdaad als een defecte spanningsregelaar. Welk merk Dynamo heb je op je GS/A? Ik weet hier in de buurt een bedrijf dat losse spanningsregelaars kan leveren voor een aantal GS/A’s. Dit is een klein doosje dat achterop je dynamo zit gemonteerd. Die voor een Valeo (=Motorola regelaar) was 60 tientjes. Afhankelijk van de overige staat van je dynamo kan ook je besluiten heb in z’n geheel te vervangen.
Diederik
600 Euro voor een spanningsregelaar :
Kan dat niet wat minder :
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Geen mooi prijsje?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik heb een nieuwe dynamo op internet gevonden vorig jaar voor maar 7 tientjes . Is wel meer werk om te vervangen dan alleen de spanningsregelaar. Maar weet je ook zeker dat ie goed is.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Niet mee doorrijden in elk geval. Een ongeregelde dynamo levert spanningen op van 12 volt (stationair) tot wel 30 volt (hoge toeren). Daar gaat alles door naar de sodemieter.
Aangezien er verder nog niets stuk is gegaan doet de accu waarschijnlijk dienst als ‘regelaar’. Omdat die geen hogere spanningen kan verdragen dan 15 volt wordt alles daarboven in de accu omgezet in warmte, net zolang totdat het ‘boem’ doet. En dan heb je de hele motorruimte vol zuur liggen. Op dat zelfde moment valt de regelfunctie van de accu plotseling weg en ontploffen ook je radio, dashboardlampjes, koplampjes, ontstekingsmodule…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Tja, dus wat te doen…?
Ik las in de Vraagbaak dat een (Ducellier) dynamo vervangen nogal omslachtig is: die haal je niet in een keer eruit, maar demonteer je in delen, begrijp ik. Komt nog bij dat er bij mij een andere dynamo in zit dan in ‘de boeken’: een Ducellier 514006B. Die is hier niet te vinden; als ik daarop google kom ik uit in Rusland en Japan… Wat te doen? Past een andere (Ducellier) dynamo?
Spanningsregelaar dan maar vervangen? Klinkt een stuk eenvoudiger. Maar, welke spanningsregelaar moet ik hebben bij die ‘vreemde’ dynamo? Past daar een reguliere (Ducellier) spanningsregelaar (8366 A, volgens de Vraagbaak)? Maar waar vind ik die? Ook daar helpt google me weinig verder? Of kan er ook een andere op?
Overigens rijd ik al bijna een jaar en vele kilometers met dit euvel, Midfriesland. Ik geloof dat ik veel geluk heb gehad tot nu toe…
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dynamo’s en regelaars zijn allemaal niet zo krititsch: Een ander merk dynamo of regelaar doet het ook hoor!
Meet eens de accuspanning met motor uit en met draaiende motor (multimeter op de accupolen).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
op alle GS’en waar ik aan gewerkt heb kreeg ik de alternator er altijd wel in zijn geheel uit .
maar als ik jou symptomen lees verdenk ik echt wel de regelaar .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Omdat die geen hogere spanningen kan verdragen dan 15 volt wordt alles daarboven in de accu omgezet in warmte, net zolang totdat het ‘boem’ doet. En dan heb je de hele motorruimte vol zuur liggen. Op dat zelfde moment valt de regelfunctie van de accu plotseling weg en ontploffen ook je radio, dashboardlampjes, koplampjes, ontstekingsmodule…
Kom kom, tot 17 volt gaat het prima…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Verschillende types en merken maakt geen drol uit. Voorlopig inderdaad beter even niet te rijden met de auto, al zal het met ontploffende onderdelen wel loslopen. Stekkerverbindingen begin al ruim daarvoor te smeulen en is je auto al lang afgefikt
Zoek even op je regelaar het merk en typenummer. Mijn mailserver ligt er even uit en kan zodoende niet bij mijn adressenbestand maar ik heb een adresje voor je in de regio nijmegen (verzenden ook) waar ze veel van dit soort onderdelen ook voor oldtimers nog steeds kunnen leveren. Als je wil kan ik het morgen nog eens proberen te vinden.
Suc6
waterman771 schreef:Midfriesland schreef:Omdat die geen hogere spanningen kan verdragen dan 15 volt wordt alles daarboven in de accu omgezet in warmte, net zolang totdat het ‘boem’ doet. En dan heb je de hele motorruimte vol zuur liggen. Op dat zelfde moment valt de regelfunctie van de accu plotseling weg en ontploffen ook je radio, dashboardlampjes, koplampjes, ontstekingsmodule…
Kom kom, tot 17 volt gaat het prima…
Midfriesland heeft gelijk, als de accu uiteindelijk plotseling weg valt krijg je een piekspanning die even tot enkele honderden Volts kan oplopen. Dat het meestal zo’n vaart niet loopt wil niet zeggen dat het vooruitzicht niet ernstig genoeg is om er direct wat aan te doen.
Fijn als je even wilt kijken, Ikdiederik!
De spanningsregelaar is een Ducellier 511007.
Als ik daarop google, blijkt die niet in Nederland leverbaar. Misschien dat jouw mannetje-in-de-buurt-van-Nijmegen er nog een heeft liggen? Of is er een alternatief.
Dank voor alle tips en suggesties alvast!
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Update van de bezorger zelf.
Het was inderdaad de spanningsregelaar. Naar de plaatselijke autoelektronicaspeciaalhandel* (Scrabble woordwaarde: 23) gegaan en die bleek, na verwoed zoeken, nota bene precies dezelfde nieuw in een oud, beduimeld doosje te hebben liggen! Schroeven, vloeken, wrikken, nog meer vloeken, en… opgelost! Geen knipperende lampen meer en een mooier stationair lopend motortje.
Dank voor alle wijze raad!
*Krabbers van Liempt in Empel (‘s-Hertogenbosch). Las op andere Citroen-fora ook al jubel over deze man. Denkt mee en heeft vaker het juiste (oude) materiaal liggen.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!