Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Vanochtend kreeg ik al argwaan toen het voorgloeilampje niet wilde gaan branden (recent alle dashboardverlichting vervangen, dus het lampje kon praktisch gezien niet stuk zijn). Toch maar gehoopt dat het aan het lampje lag en braaf gewacht tot hij ongeveer voorgegloeid zou moeten zijn.
Starten, maar veel meer dan een poging tot starten werd het niet, de startmotor draaide netjes rond, maar daar bleef het bij.
2e Poging, zelfde resultaat, geen lampje en ook niet starten…. Toen ik de 2e startpoging bijna op wilde geven, zag ik tot mijn vreugde het voorgloeilampje in 1x wel weer branden!
Contact weer afgezet en opnieuw voorgloeien (ditmaal mèt lampje!) en ja hoor, gewoon starten, heel even (amper 1 seconde) schoot de motor wat hoog i/d toeren om gelijk weer terug te zakken naar stationair.
Ik hoop dat dit een éénmalig gevalletje is/was, maar wil toch wel proberen uit te zoeken waar het aan kan liggen om erger te voorkomen.
De brandstofpomp staat nog niet optimaal afgesteld (stond helemaal verkeerd toen ik de auto kocht een paar maanden geleden en is inmiddels wel iets bijgesteld bij Citroville), misschien deels de boosdoener?
Iemand soortgelijke ervaringen of tips waar ik het zou kunnen zoeken?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Er is absoluut geen enkel verband tussen de brandstofpomp en je voorgloei-elektra.
Gebrekkige verbindingen in je stekkers en/of een relais wat op z’n einde loopt kan natuurlijk wel. Schema’s er bij pakken en alle draden en stekkers controleren. Wat ook slim is: extra voorgloeiunit kopen en in de kofferbak houden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
- C15 GV (Grand Volume)
tnx voor het meedenken! Het is sindsdien niet meer voorgekomen, maar toch!
Ik ga eens op zoek naar een extra unit en evt. naar wat bedrading kijken.
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik heb met de GV wel eens gehad dat het voorgloeirelais overleden was. Die vond het blijkbaar niet zo leuk dat ik de boel onder de motorkap lekker had schoongemaakt…
En zonder gloeien wilde het ding dus echt niet aanslaan
Heb het probleem even omzeild door een startkabel op de pluspool van de accu te klemmen, en vervolgens de andere klem van de kabel een paar seconden tegen het pluspooltje van de best bereikbare gloeibougie te houden.
Vervolgens starten en lopen
Nu heb ik volgens mij een voorgloeiunit uit een 205 ofzo…
- C15 GV (Grand Volume)
C15GrandVolume schreef:En zonder gloeien wilde het ding dus echt niet aanslaan
Dat heb ik gemerkt…..
Eerst volgende week maar eens een rondje Frankrijk met de dame (hopen dat ze dan wel wil gloeien ) en dan maar eens op zoek naar een 2ehandsje om op voorraad te leggen of evt. te vervangen (maar dan moet ie wel zeker weten goed werken natuurlijk!).
Een voorgloeikastje is eigenlijk niets meer dan een fors relais met een timer, een input die voorgloeien stopt zodra de motor aanslaat en een uitgang voor een lampje.
Ik ben van plan het voorgloeien in de toekomst handmatig te doen, gewoon met een dik relais en een knopje/schakelaartje in m’n interieur. Lekker simpel.
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Veel simpeler dan het nu al is kan het toch niet? Stekkertjes ompluggen is toch veel simpeler dan draden trekken?
Mijn eerste C15D kon je zelfs in de winter zonder gloeien starten. Heb ‘m wel eens in de winter aangeduwd, sloeg aan bij de eerste slag.
- C15 GV (Grand Volume)
Alcyone schreef:een input die voorgloeien stopt zodra de motor aanslaat en een uitgang voor een lampje.
Dit doet mij vermoeden dat er idd iets niet helemaal lekker werkt. Als ik met warme motor direct start (hoef je m.i. niet voor te gloeien), blijft het lampje branden… Dit heeft geen enkele andere diesel die ik ooit heb gehad (toch meer dan 15 in totaal) ooit gedaan.
Zou dit een teken kunnen zijn van een falend voorgloeirelais/kastje?
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Kun je eens kijken welke nummers op je relais staan?
Ik heb namelijk uit een partij citroen-onderdelen een lading voorgloeirelais overgehouden, wellicht zit er wel goede voor je tussen, dat wil wel in een envelopje jouw kant op kunnen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Nadat het controlelampje dooft gloeit het systeem nog een paar seconden door. Dat het lampje uit gaat is alleen een indicatie dat je kunt starten.
De voorgloeiunit ‘weet’ niet of de motor loopt of niet.
Ik heb een sterk vermoeden dat het voorgloeirelais in je CX hetzelfde is als in bijna alle andere PSA-diesels.
C15GrandVolume schreef:Nadat het controlelampje dooft gloeit het systeem nog een paar seconden door. Dat het lampje uit gaat is alleen een indicatie dat je kunt starten.
De voorgloeiunit ‘weet’ niet of de motor loopt of niet.
Ik heb een sterk vermoeden dat het voorgloeirelais in je CX hetzelfde is als in bijna alle andere PSA-diesels.
Mij is geleerd dat ie dat wel ‘weet’; heb de draad van de mijne niet aangesloten (heb een aparte soort toerenteller) maar er is een draad die je aansluit op een bdp sensor.
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
Bij een turbodiesel misschien wel? Ik zal het electrisch schema eens checken…
- C15 GV (Grand Volume)
Ik kan me in ieder geval niet (ook niet met zekerheid ) herinneren dat ik ooit een diesel heb gehad die dat deed… Ik kan het iig bij m`n LandRover checken, maar die staat nu bij de garage dus dat gaat niet à la minute.
Misschien iemand anders die het kan checken bij een (Turbo)diesel? Het gaat in mijn geval ook niet om heel even, hij gaat de hele ‘voorgloeicyclus’ door met branden.
Waar zit dit relais trouwens bij de CX 25TRD?
- C15 GV (Grand Volume)
Nou, het probleem is voorlopig hopelijk/mogelijk/waarschijnlijk opgelost…
Ik heb eerst de stekker op het voorgloeirelais losgehaald en ingespoten met contactspray met als resultaat…..................... dat ie het helemaal niet meer deed
Dit bleek niet aan de contactspray te liggen, maar aan het feit dat 1 draad a/d 4polige stekker ooit al een keer opnieuw verbonden is en dan op een lichtelijk knullige wijze in ieder geval niet zo dat het jaren zonder problemen gaat houden.
Ik heb `m voor nu opnieuw vastgemaakt en prompt werkte het weer. Ik ga er dus van uit dat het hieraan heeft gelegen (de tijd zal het leren) en ga `m binnenkort eens fatsoenlijk vastmaken.
Misschien toch maar een keer zo`n relais op voorraad leggen, alstie stukgaat heb je echt een probleem (ik kijg deze diesel zonder niet gestart, anyone?).
Tnx voor het meedenken!!
Robert
- C15 GV (Grand Volume)
Bij CX basis het volgende gevonden…. Kan je hiermee sneller voorgloeien of is het hetzelfde als wat er nu inzit en ziet het er alleen anders uit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Robert