Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Vanochtend rustig weggereden… Na een minuutje of 5 ging het lampje van m`n koelvloeistof branden (ik heb een série 2 CX van 1989), het stoplampje ging niet branden. Ook duurde het erg lang voor de thermometer überhaupt maar iets ging weergeven (deze begint normaal te werken vanaf 50 graden en dit is nog wel een keer bereikt).
Daar het stoplampje niet ging branden (deze werkt wel!) en ik héél recent het koelvloeistofpeil nog gecontroleerd had, ben ik niet gestopt maar doorgereden (moest ook niet zo ver), ondertussen wel heel goed oplettend op tekenen van oververhitting.
Een minuut of 10 na deze constatering ging het lampje uit en tegelijkertijd ging de temperatuurmeter ook weer werken (stond toen op 72 graden oid).
Ik verdenk iets i/d richting van het thermocontact of een verbinding hierbij (dit contact zit toch op het blok).
Ik ga eerst deze even opzoeken (zit deze bovenop het blok rechts naast de gloeispiralen ongeveer?) en kijken wat er gebeurd als ik deze loskoppel, als het effect hetzelfde is als vanochtend weet ik in ieder geval met redelijke zekerheid dat het euvel hier ergens inzit.
Iemand nog tips over wat ik evt. nog meer zou kunnen checken?
Nog een andere vraag, als dit thermocontact niet meer werkt, zal mijn motor dan snel oververhit raken en zo ja, krijg ik daar dus geen melding meer van totdat er dampen onder mijn motorkap vandaan komen?
Bij voorbaat dank!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

- C15 GV (Grand Volume)
Nou, de schuldige zit waarschijnlijk ergens i/d buurt van het thermocontact. Als ik deze lostrek (het was net eindelijk droog ), doet zich hetzelfde euvel voor als vanochtend…
Ik heb `m losgetrokken, ingespoten met contactspray en ga zo dadelijk even een nieuw thermocontact bestellen (je kan `m maar vast op voorraad hebben.
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zou eerder zeggen thermostaat, omdat je temperatuurmeter ook niets aangeeft….
en dat thermocontact, welke bedoel je: die in de radiateur of die in het thermostaathuis (zie mijn verdenking..)...
Oftewel: het motorblok wordt warm/heet -> thermocontact schakelt rood lampje, maar thermostaat blijft dicht -> temperatuurmeter doet niets.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Uit het feit dat de STOP lamp uit blijft, kun je aan de hand van het schema waarschijnlijk precies afleiden wat er gebeurt. Waarschijnlijk los draadje en/of verkeerd contact.

- C15 GV (Grand Volume)
Pascal schreef:welke bedoel je: die in de radiateur of die in het thermostaathuis (zie mijn verdenking..)...
Ik bedoel die bovenop het motorblok…
Pascal schreef:Oftewel: het motorblok wordt warm/heet -> thermocontact schakelt rood lampje, maar thermostaat blijft dicht -> temperatuurmeter doet niets.
In dit geval zou het stoplampje toch eigenlijk ook moeten branden? Of zie ik dat verkeerd?

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zeg je wat….geen flauw idee eigenlijk..
Efkes denken; die in de radiateur stuurt alleen de ventilator(en) aan, die in het thermostaathuis de temperatuurmeter en dus ook de STOPlamp dunkt me…
‘Spirit of avant-garde’

- C15 GV (Grand Volume)
ik ben net even bij de automaterialenhandel geweest en die konden me helaas niet helpen aan het contact…
Moet ik dus even wat dieper gaan speuren, misschien even in het clubmagazijn kijken zaterdag alhoewel ik vermoed dat daar niets ligt.
Wel net even telefonisch contact gehad met de ‘experts’ (Citroville) en die vertelden me dat ik me er in principe niet al te druk om moet/moest maken. Blijft wel vervelend dat je de temperatuur van je water niet kan zien.
Hij zij ook dat ik even kon proberen de waterpomp te ontluchten, misschien dat daar wat lucht zit—-> Hoe doe ik dit?