Onlangs hoorde ik een piepend geluid met DS “73 en ben toch maar even gestopt: De kogels van de waterpomp schoten er letterlijk uit!
Dus met 1km/h naar huis om deze te demonteren…
Nu heb ik alle moeren op de pomphuis (draadeind) en het motorblok los, maar ik krijg er geen beweging in!
Moet ik de draadeinden (5x) verwijderen of toch maar brute krachtgebruiken?
Zit het draadeind eigenlijk in het waterpomp geschroefd?
Ik ga er vanuit dat ik geen schroevendraaier tusen de gietdelen mag slaan…? Of is het geheel gewoon heel erg vastgekoekt?
Wie weet er wat ik vergeet en hoe ik verder moet?
Ze moet er zo afkomen, de draadeinden zitten in het blok, door de pomp heen. Tenminste…..
Je neemt toch wel de voorkant van de pomp eraf. Er is ook nog een pomhuis aan het blok, deze zit met nog een schroef binnenin vast. Dit deel laat je zitten. Dus alleen waar je pakking ziet, dat gaat eraf,
Even goed kijken of je alle moeren heb gevonden, dus rondom (5 geloof ik), en dan zachtjes kloppen met een houten hamer oid. Het wil weleens plakken hoor,
.komma
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Dirkman schreef:Er is ook nog een pomhuis aan het blok, deze zit met nog een schroef binnenin vast
Niet een schroef: 2 bouten
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die wel eens vergeten worden, dan komt de pomp heel moeilijk los!
Citroen!
ok ok, 2 bouten ,
maar die wil je er niet uit hebben! toch?
Lagers zitten voorin, dus gewoon het voorste deel wisselen met een mooie tweedehands of nieuwe. kost weinig, levert veel plezier!
groet.
.komma
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Strikt genomen zijn het moeren en die moeten los als je het pomphuis van de motor wil halen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Klopt, samen komen we er wel: Voor in de kop zitten 5 draadeinden waar het waterpomp onderblok mee vast zit. Twee van die draadeinden zitten in het onderblok.
Op dit onderblok zitten weer 5 draadeinden waar de eigenlijke waterpomp mee bevestigd wordt.
Slogica, dus alleen deze vervangen! (euro 50,- op Citromobile)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Waterpomp vervangen
Geweldig Wat een tips! Bedankt allemaal.
Ik was inderdaad al begonnen om ALLES los te schroeven en dus ook het achterste pompdeel.
de ventilator heb ik nu ook los en verwijdert, deze is helemaal ingesleten helaas…
Het voorste pompdeel (Met de kogellagers) komt al 1/2 mm los, maar niet verder. Misschien geschrankt?
Vraagje1: Kan ik kruipolie tussen de pakking spuiten (helpt dat?) ?
Vraag2: Kan ik niet gewoon 2 kogellagers kopen en deze vervangen… zo doe ik dat nml ook met wasmachines…
Vraag3: hoe krijg je toch plaatjes op het forum? het is zeer handig, maar mij lukt het niet.
Bedankt nogmaals, groet,
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: Waterpomp vervangen
slogica schreef:
idea Vraag3 hoe krijg je toch plaatjes op het forum? het is zeer handig, maar mij lukt het niet.
Bedankt nogmaals, groet,
Account aanmaken bij iets als mijnalbum.nl
Foto’s uploaden
in je bericht verwijzen naar foto
Volg je hart, gebruik je hoofd.
foto waterpomp
zo dus, bij deze een plaatje van mijn waterpomp
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: Waterpomp vervangen
slogica schreef:Het voorste pompdeel (Met de kogellagers) komt al 1/2 mm los, maar niet verder. Misschien geschrankt?
Vraagje1: Kan ik kruipolie tussen de pakking spuiten (helpt dat?) ?
als je de delen al iets van elkaar hebt, houdt de pakking het losnemen niet meer tegen. Bij mij waren de draadeinden dik aangeroest in de pomphuis gaten. Daar kan wel kruipolie in, evt met tandarts-haakje de roest verwijderen. Voor montage van de nwe pomp de raakvlakken goed schoonmaken. Bij de nwe pomp zit al een nwe pakking.
slogica schreef:Vraag2: Kan ik niet gewoon 2 kogellagers kopen en deze vervangen… zo doe ik dat nml ook met wasmachines…
Als je de waterpomp uit elkaar kan halen zonder de boel te slopen, en dan 2 (?) nwe lagers monteren en alles precies weer passend monteren?
Al die moeite (en tijd) ipv 50 euro voor een kant-en-klare nieuwe?
Ik heb net ook een nwe gemonteerd bij de motorwissel. De waterpomp deed het nog goed, maar ik kon er nu toch goed bij….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
waterpomp
Goede tips:
Weer 3 uur aan de waterpomp zitten trekken en hameren:
4 draaideinden (M6 geloof ik) zitten los
1 draadeind (de onderste) (M8!!) zit zo vast als een huis….
Dus de bovenkant komt los, maar de onderkant beweegt geen mm!
Dus ik ben maar even gestopt voordat ik alles kapot maak, want op dat punt stond ik…en de buren waren mijn gehamer beu.
De onderste draadeind is dus dikker vreemd genoeg, is dat normaal? nee toch.
Wat nu, ONMOGELIJK dat de pakking mijn bruut geweld tegenhoud.
Is het echt roest?
Alle draadeinden zijn recht.
Wat nu….
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: waterpomp
slogica schreef:Wat nu….
Als je ruimte hebt aan de bovenkant kun je wellicht een dunne strip van bovenaf er tussen schuiven totdat die klemt. Dan de bovenzijde van de waterpomp in de richting van het blok kloppen?
Je bedoelt een WIP maken.(ja haha)
Hoe hard kan ik tegen de waterpomp kloppen met een plastic hamer voordat ie in 2-en springt?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je nu alle moeren los?
Een tapeind is dikker, orgineel al.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
slogica schreef:...plastic hamer…
Gebruik een houten blok van paar kilo, meer impuls, werkt beter. Geen hardhout nemen, maar vuren oid.