Haha, dat die term nog steeds bestaat.
Dat waren nog eens de goede oude tijden van BXNL.
En ja, we hebben hier te maken met de Heer Scissorhands.
Ik heb overigens vandaag nog geen tijd/zin gehad om er mee aan de slag te gaan. Vanochtend startte de BX in ieder geval niet, dus ik ben met de trein naar mijn werk gegaan. Gezien mijn toch wel lastigere werktijden dan gedacht, moet ik even zien of het deze week nog gefixt kan worden, of anders dit weekend.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
@jan: jaja, scissorhands ja, gaan we daar hier nou ook al over beginnen? hoe is het trouwens met td ll nog wat afgelopen?
@wout: hoe is je apk afgelopen?
Nou, eh, niet. Ik ga eerst eens rustig (lees: zaterdag) de startmotor vervangen en dan in de komende weken de BX eens ter APK aanbieden bij de locale garage.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ikdiederik schreef:@jan: jaja, scissorhands ja, gaan we daar hier nou ook al over beginnen?
Vertel…...
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Vanmiddag op de fiets met gereedschapskist naar Autosloperij Rutte in Velserbroek gereden:
Ik kon uit een aantal auto’s kiezen, welke allemaal zijn voorzien van de 1400- TU-motor: BX, ZX, 309 en 306. Uiteindelijk heb ik een zwarte 306 uit 1995 uitgekozen, omdat ik daar het makkelijkste bij kon. Na een half uurtje klooien had ik de startmotor gedemonteerd.
Tadaaaa.
Teruggefiets naar Haarlem met de buit in de gereedschapskist.
Daar stond de BX al een week zielig onder een boom, vol met vogelpoep en smerig plakkerig spul uit de boom.
Eerst maar eens de startmotor uit de BX gehaald en naast de donor gelegd.
Links = BX.
Rechts = 306
Ik was er al bang voor, maar er is dus een verschil tussen de beide startmotoren.
Op de BX-startmotor (rechts) zit een rode stekker aangesloten op een plat metalen pinnetje. Bij de 306-startmotor (links) zit geen stekker, maar een schroefdraad:
Nogmaals (BX is links en 306 is rechts):
Hier moest ik dus een creatieve oplossing voor vinden. Uiteindelijk heb ik een ander klein BX-onderdeeltje gevonden, welke ik over de schroefdraad heb geplaatst (uiteraard tussen 2 ringetjes), waarop uiteindelijk het rode stekkertje bevestigd kon worden:
Hier moet ik het allemaal nog vastdraaien:
Hier is alles goed vastgedraaid en het stekkertje is nu aangesloten op het pinnetje:
Na alles nagelopen te hebben, konden de accupolen er weer op.
Sleutel omdraaien en….. starten!!
Ik ben weer zo blij als een kind dat ik het toch weer allemaal zelf heb gerepareerd.
Nu kan ik gewoon weer met de BX naar mijn werk in plaats van de trein.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Netjes, wouter!
Netjes gedaan! Ik kwam hetzelfde probleem tegen en heb er gewoon een moertje opgedaan met zo’n kartelringetje en dat stekkertje eraf geknipt en er een oogje aangeknepen
Dat wilde ik ook doen, maar had daar niet het juiste gereedschap voor.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Kostte dat ding nâh? Voah Wèhnag zekâh?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dit is idd een beste oplossing, volgende keer heb je weer een startmotor met een plat stekkertje en dan moet je het ringetje afknippen en vervangen door een plat stekker… dan word de draad steeds korter…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
heeft die wouter toch dat probleem met die (mogelijk)geoxideerde stekker omzeild!
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zeg Wouter, wil jij nog die blauwe zonneband hebben?
Eveneens ben ik tevens ook.
Alcyone schreef:
Kostte dat ding nâh? Voah Wèhnag zekâh?
De meneer van de sloop, nadat ie had getest of de startmotor werkte: “Meneertje, dat gaat u 25 euro kosten. Oh nee, doet u maar 20 euro, want dan hebben we er allerbei plezier van.”
GoodOldDiesel schreef:Dit is idd een beste oplossing, volgende keer heb je weer een startmotor met een plat stekkertje en dan moet je het ringetje afknippen en vervangen door een plat stekker… dan word de draad steeds korter…
Precies! Dat draadje is al zo kort, dus ik wilde alles voorkomen om dat lieve rode stekkertje af te knippen.
Assitch schreef:heeft die wouter toch dat probleem met die (mogelijk)geoxideerde stekker omzeild!
Goed hè.
Het grappige is wel dat elke startmotor weer anders klinkt.
Mijn BX start nu ineens met een heel ander rateltje.
knäckor schreef:Zeg Wouter, wil jij nog die blauwe zonneband hebben?
Ja, graag.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
Het grappige is wel dat elke startmotor weer anders klinkt.
Mijn BX start nu ineens met een heel ander rateltje.
Dat is idd wel grappig.
Ik heb er nu een Peugeot startmotor inzitten, en die klinkt ook heel anders, en hij draait sneller.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Bij mijn nieuwe startmotor staat ook heel groot het Peugeot-leeuwtje (niet te zien op de foto’s).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX