Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mark Nijenhuis schreef:hmmm dat is mooi vlees….
Je loopt bij hulpmiddeltjes het risico dat de wartel er scheef in gaat…..
Alleen iets zegt mij dat de draad al vergalt is…...
Draad is nog OK, je moet alleen die warteltjes zo verrekte netjes recht voor het gat houden.
En als die er in lijkt te zitten moet je met de hand zeker een halve slag draaien, anders floept die weer los zodra je er met een steeksleutel naar wijst.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nadat bij de pogingen van vorige week mijn beide duimen stuk waren van de wartels, rechts een blaar, links lag open, heb ik een weekje pauze gehouden.
Gisteravond waren de duimen voldoende hersteld om weer verder te gaan en met succes: het tweede warteltje zit erin Nog 2 te gaan.
Natuurlijk kon niet alles goed gaan, dus heb ik maar 1 van die leidingrubbertjes laten vallen. Die is dus ergens in de diepte verdwenen, moet ik weer een nieuwe halen bij de dealer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Brian schreef:Nadat bij de pogingen van vorige week mijn beide duimen stuk waren van de wartels, rechts een blaar, links lag open, heb ik een weekje pauze gehouden.
Gisteravond waren de duimen voldoende hersteld om weer verder te gaan en met succes: het tweede warteltje zit erin Nog 2 te gaan.Natuurlijk kon niet alles goed gaan, dus heb ik maar 1 van die leidingrubbertjes laten vallen. Die is dus ergens in de diepte verdwenen, moet ik weer een nieuwe halen bij de dealer.
Tipje misschien ? deze werken erg fijn
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mark Nijenhuis schreef:Brian schreef:Nadat bij de pogingen van vorige week mijn beide duimen stuk waren van de wartels, rechts een blaar, links lag open, heb ik een weekje pauze gehouden.
Gisteravond waren de duimen voldoende hersteld om weer verder te gaan en met succes: het tweede warteltje zit erin Nog 2 te gaan.Natuurlijk kon niet alles goed gaan, dus heb ik maar 1 van die leidingrubbertjes laten vallen. Die is dus ergens in de diepte verdwenen, moet ik weer een nieuwe halen bij de dealer.
Tipje misschien ? deze werken erg fijn
Zoiets heb ik ook, maar je hebt toch iets minder gevoel in je vingertoppen met die handschoenen, en de ruimte is al beperkt, met handschoenen wordt dat alleen maar erger.
Misschien zijn deze wat dunner, waar haal ik die? Want 144 paar tegelijk vind ik wat overdreven.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Hier in de stad zit een zaak die gespeciliseerd is in (veiligheids)werkkleding, die heeft ze op het schap liggen. of de TU (Technische Unie) of Vihamij misschien ?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De derde wartel zit nu vast. Ik heb wat ruimte gecreëerd door de servo weer wat te lossen achter het rempedaal. Voor de vierde (en laatste ) ben ik wat moed aan het verzamelen. Morgen misschien weer verder.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het is gelukt! Gelukkig had Matthijs309 nog even tijd om me gisteravond te helpen, en hij had in 5 minuten de wartel er op. Alles weer aansluiten wat ik ondertussen er uit gesloopt had om er bij te kunnen en de XM is (bijna) klaar voor de vakantie. Matthijs je bent een held.
Het gesis en getik is nog niet helemaal weg, maar al een stuk minder en soms wel even helemaal weg. Misschien dat het helpt als ik de remmen nog even goed doorspoel en ontlucht.
Weet iemand of de ABS-unit zelf ontlucht? Als er lucht in de remservo zit zal die via de ABS-unit naar de remmen gaan, het zou mooi zijn als de lucht er in de ABS-unit uit verdwijnt. De retour van de ABS-unit zit in ieder geval boven op.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En als toegift blijft de dame met de kont de hele nacht omhoog staan. Ook weer een aanwijzing dat er iets niet goed zat in de remservo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Na verloop van tijd werd het gesis en getik weer erger en de laatste dagen was het weer als vanouds
Besloten om de remmen toch maar eens goed door te spoelen en te ontluchten. De Haynes erbij gepakt en daar kwam ik tegen dat de ABS-unit ook ontlucht zou moeten worden, daar dus maar mee begonnen.
Resultaat is dat het nu bijna helemaal goed is De remmen zelf heb ik nog niet eens gedaan.
Ik durf het nog niet te geloven, dus ik ga het maar eens een tijdje aanzien.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De vreugde was van korte duur. Ook na het bleeden van alle remmen blijft het sissen en tikken.
Zat geen lucht in de leidingen, wel LHM dat meer op motorolie leek.
Wat blijft er over dat ik nog niet vervangen heb: hoogteregelaars, hydractiefkleppen en veercilinders.
Morgen de airco laten vullen en dan eerst maar eens op vakantie
EDIT: ook de ABS-unit heb ik nog niet vervangen, maar dat ben ik dus ook niet van plan. En voor degenen die weten waar die zit is duidelijk waarom.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het begint een beetje een Remi-topic te worden, maar wat geeft het.
Voor de vakantie heb ik nog een stuurkogel vervangen en het leek me verstandig om de banden nog eens even uit te laten lijnen. De bandenboer kwam met de feestelijke mededeling dat ze dat niet konden, doordat de dame naar links hangt. Nou ja het zal wel. Sturen was neutraal dus uitlijnen was niet acuut noodzakelijk en zo scheef hing ze ook weer niet want het was me nooit opgevallen.
Nu terug van vakantie en ben maar eens even gaan meten, en ja hoor. Vóór hangt ze links 2cm dichter bij de grond dan rechts. Achter is het verschil 1 cm.
Ik heb nu het vermoeden dat het scheef hangen te maken heeft met de interne lekkage: op de een of andere manier is er linksvoor drukverlies, waardoor linksvoor niet goed op hoogte komt en daardoor blijft linksachter ook een beetje te laag.
Is dit een zinnige theorie en waar zou het intern kunnen lekken zodat linksvoor niet goed op hoogte komt?
Andere theorieën hoor ik ook graag.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
ZOals ik al zei, of een platte bol of een interne lekkage in je veerpoot..
Tenminste, dat lijkt me voor de hand liggend.
Ouwe mopperkont
Bij een platte bol zou je dit toch niet mogen merken in hoogte? dit wordt dan toch gecompenseerd door het verder “volpompen” van de betreffende bol? En je zou het toch moeten merken aan het veergedrag?
Dus in die geest lijkt mij optie 2 meer plausibel.
Mocht dit zo zijn is het naar mij is verteld niet verstandig om een nieuwe te nemen gezien de vering dan ongelijk zal zijn, bij mijn ex-xantia 2.1 TD is er door een ongelukje met een heftruck toen ook een “nieuwe” andere veerpoot ingezet, gebruikt om bovengenoemd verschil niet te krijgen.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Of een combinatie van beiden… een veerbol met een lekkend membraam waardoor er telkens opnieuw gas in het systeem terecht komt én een flink lekkende veerpoot waardoor ie zichzelf niet meer kan rechten en dus de hele tijd staat te klikken en te sissen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Bron van interne lekkage kun je vinden door met draaiende motor de retourslangen op het LHM-vat één voor één los te trekken, toch?
Een interne lekkage van een veerpoot klinkt wel plausibel, maar toch… Zo’n hoogteregelaar heb ik nog nooit van dichtbij bekeken. Beide torsiestangen zitten erop aangesloten, maar regelt die regelaar nou beide wielen afzonderlijk of gezamenlijk? In het eerste geval zou die nog uit z’n balans kunnen zijn…
Groetjes Erik!