Ik vraag me af wanneer de C5 nieuwe motoren krijgt, bijna elke concurrent heeft kleine turbomotoren in de aanbieding en dat lijkt mij ook ideaal voor de relatief zware C5:
- 1.8 vervangen door de 1.6 benzine (wel lager koppel…)
- 2.0 vervangen door de 1.6 THP benzine 150 pk
- Gat tussen de 2.0 en de 3.0 V6 opvullen met de 1.6 THP 175 pk
- 1.6 HDI met 6-bak i.p.v. 5-bak (ligt al met een 6-bak in de Peugeot 3008 en 5008)
- 2.0 HDI met 150 en 160 pk
- gat opvullen tussen de 1.6 HDI en de 2.0 HDI
- 2.2 HDI meer vermogen geven, bijvoorbeeld 200 pk
Zijn die nieuwe 1.6 benzine motoren trouwens ook op gas te krijgen? Hopelijk wachten ze met de nieuwe motoren niet totdat de opvolger van de 407 verschijnt, want dan moeten we nog wel even wachten…
Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn!
We beginnen met 198.000 km….
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hallo lampo,
Ik verwacht dat de vernieuwde motoren in Frankfurt worden tentoongesteld en dan pas worden geleverd.
PSA, maar vooral Citroën is wat traag met hun “nieuwe” benzinemotoren, met ingang van EuroV emissienorm krijgt de 1.6THP 156pk ipv 150pk en de 175pk wordt 185pk.
Of de 218pk(voorgesteld in de 308 RCZ concept en de HY4motion 218pk hybride concept) bij Citroën komt weet niemand. Gezien de WRC overwinningen mag dat best van mij in een DS3, C4 maar ook in de C5 (V6 benzine is er niet meer, sinds de komst van de 3.0 V6 HDI).
Volgens mij geeft PSA geen goedkeur voor LPG op de THP motoren, op de VTI wel.
Het brandstofverbruik zal niet veel schelen met de THP tov de 1.8 en 2.0 motoren in de C5 verwacht ik. Het zal prettiger rijden vanwege het hogere beschikbare koppel bij lagere toerentallen.
Dat verschil merk ik duidelijk met de C4 (Grand) Picasso tussen een VTI/THP tov de 1.8 en 2.0.
Op dieselgebied gaat er meer gebeuren, volgens Vince op planete Citroën .
De 1.6HDI bij Citroën krijgt ook de 6 bakken.
DW10B Euro5 103KW/140pk 320Nm/340Nm (6bak en 6 traps automaat/EB6V))
DW-10C 150pk/163pk en 340Nm permanent (6 bak en 6 traps automaat/EB6V)
DW-10FC 130kw/177pk en >340Nm?? Verwacht 360Nm bv?? (6 bak en 6 traps automaat/(EB6V?))
DW-12FC 150kW/204pk en =400Nm verwacht (6 traps automaat)
De DW-12FC zal wel niet meer koppel krijgen dan de 400Nm, anders wordt het verschil te klein met de DT-20C (max 450Nm).
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord Citrophile! Ik ben benieuwd wat de 3.0 V6 benzine gaat vervangen, want ook bij de C6 is deze geschrapt en in een C6 kun je met de beste wil van de wereld geen 1.6 THP met 218 pk gaan leveren denk ik… Er deden een tijdje geleden nog behoorlijk wilde geruchten de ronde over de opvolger. Eén van de geruchten was dat het een kleinere V6 zou worden met een turbo meen ik mij te herinneren. Overigens staat de 3.0 V6 benzine nog wel in de Nederlandse prijslijsten… Daaruit haal ik ook dat buiten de 3.0 HDI geen enkele motor voldoet aan de Euro V eisen, er zal dus sowieso een update van het hele motorpalet doorgevoerd moeten worden voordat de Euro V eisen van kracht worden (ergens in september dit jaar toch?).
Ik hoop dat ze snel met de nieuwe motoren en bakken komen, die 6-bak schijnt veel beter te schakelen dan de 5-bak en ik heb het idee dat de combi 1.6 THP 150pk / C5 een hele lekkere gaat worden. Nu rij ik in een Peugeot 407 met 1.8 liter motor en 5-bak en dat is niet altijd een overdeeld genoegen, zowel qua motor als qua versnellingsbak. Die 1.8 houdt als hij koud is behoorlijk in en snel schakelen is een utopie.
Hoop alleen dat het mogelijk wordt om gas te gaan rijden met zo’n 1.6 THP, anders zal ik aan een diesel moeten en die zijn gelijk een heel stuk duurder.
De 1.6 HDI blijft dus voorlopig 110pk leveren? En in de Peugeot 3008 en 5008 levert de 2 liter HDI 150 pk in combinatie met de handbak en rond de 160 pk met de EB6V. Toch apart dat PSA dan weer zoveel varianten gaat leveren…
We beginnen met 198.000 km….
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoi lampo, ik dacht de V6 benzine ook in de C5 geschrapt zou worden maar staat gelukkig nog steeds in de prijslijst . Een C6 met THP gaat het niet worden, daar komt geen benzinemotor meer in denk ik.
Over de 2.4 biturbo is inderdaad even over gesproken, maar blijkt helaas toch niet zo te zijn. Heb wel gehoord dat er gewerkt wordt aan een 2.0THP, maar die motor komt pas over een paar jaar.
Eind dit jaar, spetember/oktober 2009 gaat Euro5 inderdaad van kracht en zullen de aangepaste motoren toegepast worden.
PSA heeft nog nooit LPG goedgekeurd voor een turbo benzinemotor.
Er is al een 1.6HDI 112pk Euro5 leverbaar bij de 3008/5008. Het wordt er niet heel veel duidelijker op met de nieuwe motoren-bak combinaties, hopelijk komt dat wel goed.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoi lampo, ik dacht dat de V6 benzine ook in de C5 geschrapt zou worden maar staat gelukkig nog steeds in de prijslijst . Een C6 met THP gaat het niet worden, daar komt geen benzinemotor meer in denk ik.
Over de 2.4 biturbo is inderdaad even over gesproken, maar blijkt helaas toch niet zo te zijn. Heb wel gehoord dat er gewerkt wordt aan een 2.0THP, maar die motor komt pas over een paar jaar.
Eind dit jaar, spetember/oktober 2009 gaat Euro5 inderdaad van kracht en zullen de aangepaste motoren toegepast worden.
PSA heeft nog nooit LPG goedgekeurd voor een turbo benzinemotor.
Er is al een 1.6HDI 112pk Euro5 leverbaar bij de 3008/5008. Het wordt er niet heel veel duidelijker op met de nieuwe motoren-bak combinaties, hopelijk komt dat wel goed.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoi lampo, ik dacht dat de V6 benzine ook in de C5 geschrapt zou worden maar staat gelukkig nog steeds in de prijslijst . Een C6 met THP gaat het niet worden, daar komt geen benzinemotor meer in denk ik.
Over de 2.4 biturbo is inderdaad even over gesproken, maar blijkt helaas toch niet zo te zijn. Heb wel gehoord dat er gewerkt wordt aan een 2.0THP, maar die motor komt pas over een paar jaar.
Eind dit jaar, spetember/oktober 2009 gaat Euro5 inderdaad van kracht en zullen de aangepaste motoren toegepast worden.
PSA heeft nog nooit LPG goedgekeurd voor een turbo benzinemotor.
Er is al een 1.6HDI 112pk Euro5 leverbaar bij de 3008/5008. Het wordt er niet heel veel duidelijker op met de nieuwe motoren-bak combinaties, hopelijk komt dat wel goed.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Inderdaad vreemd, want op diverse fora wordt gesproken over een 120 pk 1.6 HDI die aan de Euro V normen voldoet…
120 pk en 280 -300 nm koppel zou ideaal zijn, dan kan de 1.6 HDi de strijd weer makkelijk aan met de 1.6 TDi en de 1.6 JTD en wordt het gat met de 2.0 HDI niet te groot. De huidige 1.6 HDI lijkt me voor de zware C5 een beetje behelpen.
Zijn die TSI’s van VAG wel op gas te krijgen eigenlijk? Of zijn moderne turbomotoren met directe inspuiting überhaupt niet zo geschikt voor gas?
We beginnen met 198.000 km….
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik zie het nu pas dat mijn vorige post 3x staat , de site was traag.
De 1.6HDI 120pk Euro5 bestaat ook, dat vergat ik erbij te vermelden. Persoonlijk vind ik de 1.6HDI voor een C5 ook iets te klein, maar er zijn mensen (ook op het forum) die tevreden ermee zijn.
Ik vermoed dat TSI`s ook geen LPG mogen hebben. Door het compressorwiel van de turbo wordt de inlaatlucht gecomprimeerd en de einddrukken en eindtemperaturen in de verbrandingskamer zijn vele malen hoger dan van atmosferische motoren. Als LPG daar bovenop wordt ingespoten wordt het alleen maar heter.
Met de huidige directe injectie systemen is er inderdaad ook weinig ruimte in de kop om nog LPG injectoren te plaatsen. De verbrandingskamers zijn verder ook geoptimaliseerd voor de directe benzine injectie met diverse lambda regelingen.
Hier en daar lees ik wel dat er op een oude CT turbo motor ook LPG is gemonteerd (ver na garantieperiode) en dat het tot nu toe goed gaat.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Op zich lijkt detonatie mij niet zo’n probleem, daar LPG een fors hoger octaangetal heeft dan bezine.
Dat het heter en schraler verbrandt is dan weer wel het geval.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
DigiDaan schreef:Op zich lijkt detonatie mij niet zo’n probleem, daar LPG een fors hoger octaangetal heeft dan bezine.
Dat het heter en schraler verbrandt is dan weer wel het geval.
Klopt, het zal niet zo snel detoneren als benzine .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Waar ligt die 120 pk 1.6 HDI in dan? Ik weet dat er al een Euro V 1.6 HDI ligt in de 308 CC met 112 pk en 270 nm, hetgeen niet echt een spectaculaire update is… Inderdaad raar dat ze weer zoveel verschillende uitvoeringen hebben, zou die 112 pk een overgangsmodel zijn o.i.d.? Bedoeld om de 308 CC dit jaar überhaupt uit te kunnen brengen?
Jammer dat gas geen optie is, dan zit ik zeker vast aan een dure diesel. Vraag me echt af wanneer die overmatige belasting op dieselvoertuigen nu eens afgeschaft gaat worden. Bij een beetje C5 scheelt het zo 4 tot 5000 euro en dat vind ik een hele hoop geld!
We beginnen met 198.000 km….
Citrophile schreef:
Persoonlijk vind ik de 1.6HDI voor een C5 ook iets te klein, maar er zijn mensen (ook op het forum) die tevreden ermee zijn.
sterker nog, volgens mij zijn het alleen maar diegene die geen 1.6hdi hebben die altijd zeggen dat de motor te licht is etc etc.
de mensen die een 1.6hdi hebben zijn eigenlijk allemaal tevreden.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
De 1.6HDI is geen racemonster, maar kan prima meekomen en is voor mij vlot genoeg. Waarom zeg ik dat? Wel deze namiddag men vervangde picasso moeten binnenleveren ivm een mogelijke koper die de wagen wou zien, en in de plaats een C5 III 1.6HDI break meegekregen.
Voor mij vlot genoeg, ik ben er op en af naar gent mee gereden en ik kan alleen maar besluiten dat de wagen voldoende vermogen heeft. Maar het is geen wagen waar je het merendeel van de andere wagens te snel mee af bent, maar dat is niet mijn bedoeling, en ook niet die van de gemiddelde bestuurder van een C5 1.6HDI.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om mensen voor de schenen te schoppen, die 1.6 hdi is een prima motor en was destijds zijn tijd vooruit! Maar de concurrentie biedt nu eenmaal meer koppel en soms ook meer vermogen aan voor hetzelfde geld in deze klasse. En wat meer koppel kan geen kwaad denk ik voor de C5 die niet echt licht is. Zelf heb ik een hele tijd gereden in een Xsara break met 70 pk 1.9 diesel en dat ging ook prima, dus ik ben ook geen scheurneus.
Die extra 30 nm van de 1.6 HDI die in de 308 CC ligt zou denk ik gewoon erg welkom zijn, net als een 6-bak!
We beginnen met 198.000 km….
onee ik weet wel wat je bedoeld, ik heb zelf een evasion 1.9td gehad met 90 pk en die was even zwaar als de c5. en dat ging ook goed,
als ik meer pk nodig had kocht ik wel een 2.0 hdi en de concurrenten.,
tja .. ik wilde de c5…
een vriend van mij kocht een vectra 1.9 diesel en die heeft maar 100 pk…
Voor mij is het ook geen vraag of het een C5 wordt, dat is een vast gegeven . Maar aangezien ik aan allerlei eisen moet voldoen (fabrieksnavigatie, bluetooth carkit, roetfilter, metaallak, etc, etc.) loopt een auto in deze klasse al snel in de papieren. Een 2.0 HDI kan natuurlijk wel, maar die is denk ik met alle opties (Ligne Business met metaallak) wel buiten budget, zowel qua leasebedrag als qua bijtelling.
Maar goed, ik moet eerst nog een jaar wachten en van een afstand genieten voordat ik een andere auto mag uitzoeken… Zo´n Evasion heb ik trouwens ook nog gereden met 2.0 benzine, was een erg comfortabele auto!
We beginnen met 198.000 km….