Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
Vandaag op de E40 ter hoogte van Ternat gezien waarom zo’n aanhanger niet te zwaar mag geremd worden.
Ik was er rond 12u40 gepasseerd
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
visual_bAstArd schreef:Vandaag op de E40 ter hoogte van Ternat gezien waarom zo’n aanhanger niet te zwaar mag geremd worden.
Ik was er rond 12u40 gepasseerd
Ja ok maar er word duidelijk vermeld “Een auto met aanhangwagen begon om een nog onduidelijke reden te slingeren”
Ook is er geen info of de aanhanger al dan niet geremd of ongeremd is en of de bestuurder in fout is i.v.m. overgewicht.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nu heb je je verzekeringspapieren er bij gepakt, de rijbewijs-regels opgesnort, maar kijk eens in je auto-papieren. Als daar dit staat;
graddus schreef:Even opgezocht voor mijn berlingo 2.0 HDI lichte vracht (nl), max. aanhangergewicht ongeremd is 583 kg.
dan is deze combinatie illegaal. Ongeacht wat de verzekering zegt en er in je rijbewijs staat.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
ik heb es nagezien op bvb
Technische specificaties Citroen Berlingo X-TR 1.6 xtr 80kW
daar staat er bvb “Rijklaar gewicht 1402 kg
Maximaal laadvermogen 623 kg
Aanhanger ongeremd 750 kg
Aanhanger geremd 1300 kg “
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar jij hebt toch een 1.9 diesel? Pak die er eens bij, dan heb je pas echt bruikbare informatie.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
patje74 schreef:Maar jij hebt toch een 1.9 diesel? Pak die er eens bij, dan heb je pas echt bruikbare informatie.
Dan kom ik op volgende info uit:
Merk / model: Citroen Berlingo
Uitvoering: -
Type voertuig: Bestel
Bouwjaar: 2004
Kilometerstand: 117.234 km Dit voertuig is voorzien van een NAP Weblabel, klik hier voor meer informatie
Transmissie: -
Brandstof: Diesel
LPG-g3: Nee
Kleur: Niet relevant
Gemiddeld brandstofverbruik: -
CO2-uitstoot: -
Energie label: -
Motor, prestaties en onderstel
Motorinhoud: 1.868 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 70 pk
Koppel: -
Turbo: -
Topsnelheid: -
Acceleratie 0-100: -
Aandrijving: -
Remmen voor: -
Remmen achter: -
Maten en gewichten
Lengte: -
Breedte: -
Hoogte: -
Wielbasis: -
Tankinhoud: -
Kofferbak inhoud min. - max.: -
Leeg gewicht: 1.138 kg
Max. toelaatbaar gewicht: 1.755 kg
Gewicht aanhanger geremd: 1.100 kg
Gewicht aanhanger ongeremd: 569 kg
Maar nogmaals, als ik bvb 10 zaken zand van 50 kg het stuk vervoer op mijn aanhangwagen, dan denk ik niet dat de politie mijn wagen in beslag zal nemen hoor.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
spykiller schreef:Maar nogmaals, als ik bvb 10 zaken zand van 50 kg het stuk vervoer om mijn aanhangwagen, dan denk ik niet dat de politie mijn wagen in beslag zal nemen hoor.
Die kans is misschien klein. Maar als je je berlingo + kar met 500kg zand in een overstekende peuterklas boort omdat je niet snel genoeg kunt remmen, ben je volledig aansprakelijk. En je verzekering zal niets uitbetalen omdat je de wet hebt overtreden. Ik mag dan toch echt hopen dat politie je voordien van de weg plukt.
Dit lijkt mij toch geen onbelangrijke bijzaak toch?
Kortom, we hebben nu een hele discussie gehad over of het wel of niet mag. De conclusie is dus duidelijk; het mag niet.
Ik kan je dan ook enkel aanraden om die kar te laten staan.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
alhoewel je de aanhanger mag belasten tot 1000 kg per as weet ik ook dat je met een ongeremde aanhanger daar geen 1000 kg moet op gaan leggen.
Maar zelfs leeg moet je rekening houden met de remafstand, omdat je een extra gewicht meesleept.
Maar als iedereen die een ongeremde aanhangwagen heeft deze kar aan de kant moet zetten dan zijn we er zoet mee.
Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij opgebeld en daar zeggen ze mij heel duidelijk dat ik inclusief mijn aanhangwagen 750 kg mag trekken.
Ik ben nu ook niet van zin om die aanhanger met een buildozer te laten laden met zand of paletten met stenen.
Dan rij ik liever verstandig 2x in de plaats.
Of denk nu maar eens aan bvb tuinafval veel in omvang maar weinig gewicht, of om naar het stort te gaan.
1 iets staat vast, ik heb de aanhanger aangekocht met de bedoeling om hem te gebruiken, en zal hem zeker niet aan de kant zetten of verkopen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
spykiller schreef:Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij opgebeld en daar zeggen ze mij heel duidelijk dat ik inclusief mijn aanhangwagen 750 kg mag trekken.
Ook als het trekkende voertuig dat niet mag? Dus als ik mijn eend voor die kar zet, zal de verzekering dat ook prima vinden? Indien het antwoord “ja” is, geloof ik je niet.
Maar wat je nu ook zeggen, ze zullen alles uit de kast trekken om een eventuele vette schadeclaim niet te hoeven betalen. En daar maak jij het ze wel heel erg gemakkelijk mee.
Ik wens je veel geluk toe!
bij elke autoverzekering is de laatste jaren automatisch een aanhanger verzekering inbegrepen tot 750kg(totaal gewicht =aanhanger +lading),alles daarboven is zowieso aparte plaat met tweejaarlijkse keuring en verzekering.
met die veronderstelling dat je wagen wel degelijk technisch in orde is (lees gekeurd!!) voor het te trekken gewicht met de vermelde maximums op uw keuringbewijs.
dus volgens uw wagen mag je niet over die 583kg (ongeremd)gaan,aanhanger met lading inbegrepen.
effe een voorbeeld van een 2pk,die mag oficieel 400kg(geremd) trekken en dus volgens uw bijgeleverde verzekering zou die dan toch 750kg mogen trekken,niet dus!
Of weggeven
Hier is een kandidaat
Btw bij dat ongeval was het een ongeremde aanhangwagen aan een volumewagen sharon ofzoiets. De auto lag op zijn dak. En de trekhaak was rond zijn bumper geplooid. Op die aanhangwagen lag een grote hoop planken. Het stak zelf uit aan de achterkant Ze hadden er een gele fluovest aan gebonden.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
patje74 schreef:spykiller schreef:Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij opgebeld en daar zeggen ze mij heel duidelijk dat ik inclusief mijn aanhangwagen 750 kg mag trekken.
Ook als het trekkende voertuig dat niet mag? Dus als ik mijn eend voor die kar zet, zal de verzekering dat ook prima vinden? Indien het antwoord “ja” is, geloof ik je niet.
Maar wat je nu ook zeggen, ze zullen alles uit de kast trekken om een eventuele vette schadeclaim niet te hoeven betalen. En daar maak jij het ze wel heel erg gemakkelijk mee.
Ik wens je veel geluk toe!
Mijn verzekeringspapieren staan op mijn auto en niet op een eend.
Veel mensen rijden rond met een zelf gemaakte kar met alle mankementen vandien
En ik weet heus wel dat ik niet moet overladen.
Ik zal heus geen risico’s lopen hoor.
Moest ik zeggen dat ik op aanraden van iemand mijn kar beter zou laten staan en dat ik ze gratis aanbied, dan ben jij misschien wel bij de eerste die interesse zou hebben
Maar zo kunnen we blijven zeuren hoor
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
spykiller schreef:Moest ik zeggen dat ik op aanraden van iemand mijn kar beter zou laten staan en dat ik ze gratis aanbied, dan ben jij misschien wel bij de eerste die interesse zou hebben
Maar zo kunnen we blijven zeuren hoor
Wat insinueer je nu? Daar zou ik geen gewoonte van maken vrind!
effe ter verduidelijking over uw ‘‘zie hier de duidelijke info’’ dit gaat over het rijbewijs en heeft totaal niets te maken met de technische keuring van een wagen.
het voorbeeld van een ongeval met grote financiele schade is zeer duidelijk en hopelijk niet mee te maken,maar in dit geval zal de verzekring zich zeker terug trekken.
dus practisch is het geen enkel probleem om 1000kg of minder te laden maar zogauw je over die 583kg gaat ben je wettelijk niet meer in orde,en de autowegenpolitie weet wel heel duidelijk maar ze op moeten letten als ze een dubbel-asser zien rijden met een gewone nummerplaat en zonder remmen.