Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Weet je dat zeker?
Ik moet binnenkort toch naar de garage voor iets anders en dan kan ik dit meenemen.
Vanwaar probleem tussen aanhalingstekens? Is het geen echt probleem, alleen maar vervelend?
Ja, meer vervelend dan een daadwerkelijk probleem. Heeft te maken met de korte periode dat de motor oliedruk op moet bouwen na het starten. De update zal de nokkenasversteller iets anders aansturen waardoor het geluid zou moeten verdwijnen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Goed, ik zal het meenemen in de discussie.
Volgens mij gaat die garagist mij zo aankijken, maar goed..
Ries schreef:Goed, ik zal het meenemen in de discussie.
Volgens mij gaat die garagist mij zo aankijken, maar goed..
Bij mijn c5 - 2,0 -sedan- aut - RFJ - 2005 en 61K merk ik exact hetzelfde diesel/ratel probleem.
Ik ben dus erg nieuwsgierig naar het vervolg / garage gesprek.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tja, met die garage heb ik het wel een beetje gehad.
Hij keek niet zo -> , maar meer zo ->
En hij zei dat dit ‘normaal’ was en niets om verder wakker van te liggen.
Op het C5 forum wordt dunnere olie aangeraden zodat deze sneller bij de klepstoters kan komen, hij adviseerde dikkere olie. <- zo keek ik zelf toen.
Het geluid is er nog immer.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nee, dat lees ik wel meer.
Zijn insteek was in ieder geval dat dikkere olie langer boven in blijft hangen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
roelben schreef:Ries schreef:Goed, ik zal het meenemen in de discussie.
Volgens mij gaat die garagist mij zo aankijken, maar goed..Bij mijn c5 - 2,0 -sedan- aut - RFJ - 2005 en 61K merk ik exact hetzelfde diesel/ratel probleem.
Ik ben dus erg nieuwsgierig naar het vervolg / garage gesprek.
Krijg je ook een emissiestoring?
Ries schreef:roelben schreef:Ries schreef:Goed, ik zal het meenemen in de discussie.
Volgens mij gaat die garagist mij zo aankijken, maar goed..Bij mijn c5 - 2,0 -sedan- aut - RFJ - 2005 en 61K merk ik exact hetzelfde diesel/ratel probleem.
Ik ben dus erg nieuwsgierig naar het vervolg / garage gesprek.Krijg je ook een emissiestoring?
Neen, de melding van emissiestoring krijg ik niet.
Uit jou vraagstelling maak ik op dat jij die wel krijgt.
Hoe ga je dan verder daar mee om ?
Wat is dan het (verklarende) verband tussen het ratelend geluid en de emissiestoring ?
Ik kom deze week nog bij de Citroen dealer en zal daar eea nog eens aan de orde stellen.
Verder bericht volgt dan.
groet
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
De garage waar ik (nog) kom heeft nu een nieuwerwets diagnoseapparaat besteld, waardoor hij een betere diagnose zou moeten kunnen stellen.
Er zit ergens een fout, maar dat ding waar hij dat nu mee probeert uit te lezen geeft alleen maar ‘storing lambdasonde’ aan en dat is het.
Ik heb sinds een week ook een trilling in de motor bij 2000 toeren ongeveer.
De emissiestoring is nu gewist, maar die komt gegarandeerd binnen een week terug.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bij welke garage kom je dan, toch niet HV (thans Noordegraaf) te Hengelo?
Rij eens door naar Almelo (Wilmink); vriendelijke lui en (gelukkig) verstand van zaken…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nee, een garage in Aalten, waar ik de auto vandaan heb.
En dus ook nog garantie.
Ries schreef:Nee, een garage in Aalten, waar ik de auto vandaan heb.
En dus ook nog garantie.
Inmiddels een gesprek gehad met de werkplaatschef van de Citoen dealer in Venray
Conclusies van dit gesprek.
Probleem: ratelend geluid tijdens het (koud) starten van een 2,0 motor met hydraulische klepverstelling ontstaat door het te langzaam vullen/op druk komen van de cylinders van de hydraulische klepverstelling
Oorzaak: de boring van de cylinders zijn gevoelig voor vervuiling
Verdere feiten:
- de verschillende ratel geluiden onstaan door
de verschillende standen van de nokkenas tijdens het
startmoment
- het is een puur mechanisch/hydraulisch probleem en
heeft niets te maken met software
- veroorzaakt geen schade aan de motor
Gevolg problemen:
- ratelend geluid
- startproblemen vooral in de winter
- emissiestoring als gevolg van het niet volledig vullen van
de cylinders met het gasmengsel doordat de kleppen niet
meteen goed staan.
“Oplossingen”:
- dunnere olie toepassen - 5W30- echter zonder garantie
dat het ratel fenomeen weg is.
- tijdens de onderhoudsbeurt de motor laten spoelen met
een reinigingsmiddel waardoor de cylinder boringen de
olie weer beter kunnen verwerken, ook hier weer geen
garantie
- de 16 cylinders van de variabele kleptiming vervangen
door de cylinders van een 1,8 motor, deze zijn anders
van uitvoering en niet gevoelig voor de optredende
vervuiling. Bij deze reparatie geeft men de garantie dat
het ratelende geluid en verdere gevolgen verdwenen zijn.
Kosten van een dergelijke ingreep ca. 1000 Euro
Mijn voorlopige conclusie is dat er bij dit “ratelfenomeen” sprake is van een constructie fout in de motor.
Hierover ga ik contact opnemen met de klantenservice van Citroen Nederland
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Interessant verhaal.
Ben erg benieuwd naar het vervolg.
Toch vreemd dat ik er op het C5 forum niet veel over lees, maar daar heb jij ook al een draadje lopen zie ik net.
En daar zijn er zat met dezelfde motor.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Roel, ze bedoelen de klepstoters niet de cilinders
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
16 cilinders kan wel, alleen niet in dit geval.