@Patje: dat is in België dus mogelijk (of kan mogelijk zijn).
Ik heb het al gehad over het verschil in verzekeren in België en NL met NLers.
In België is het bijvoorbeeld ook mogelijk om je platen op een andere wagen te vijzen en daarmee verzekerd rond te rijden. Vb, ik ben al een paar keer met bompa zijn platen op mijn BX naar de keuring geweest. Als ik dan een ongeluk heb dan betaalt de verzekering alle schade (want ze zijn op voorhand verwittigd en waren akkoord, en ik heb dit zwart op wit).
Zo kan jij, als je de verzekering zo ver krijgt, volgens mij ook perfect achter je Berlingo 5 ton hangen en tóch verzekerd rond rijden. Als ze je aan de kant zetten (ze=politie) dan heb je een fikse boete + lading afladen tot het maximum gewicht bereikt is maar je bent wél verzekerd.
om echt zeker te zijn nog eens met je verzekering bellen en melden dat je wagen is gekeurd voor een totaal gewicht van 583kg,en dan nog eens vragen of je verzekerd bent en of ze dat precies geformuleert voor uw wagen op papier willen zetten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Van mijn Belgische kameraad vernam ik dat het tijdelijk overzetten van kentekenplaat bv voor de keuring nu ook verboden is.
Dus… je mag in BE bewust een risico nemen en met een onverantwoorde en wettelijk verboden combinatie de weg op, en bij schade zal de verzekering zonder problemen alles betalen? Phoe hee, dat België klinkt als een walhalla voor wegpiraten!
Hoe gaat het bij jullie als je dronken achter het stuur zit, mag je dan ook “gratis” schade veroorzaken?
Zou je kunnen maar vergeet wel NIET dat het wel degelijk gevaarlijk is. Want, zoals Patje al zei, je remmen zijn niet voorzien enzovoort.
En dat is écht vies hoor, merken dat je remmen geen ‘vette’ meer zijn
@Patje: maar dát is het verschil in België. Het kan verboden zijn en tóch verzekerbaar zijn.
Zo heb ik begrepen dat je als je in NL je verzekering niet betaalt je platen meteen ingetrokken worden.
In België dus niet. Jij kan platen hebben zonder verzekering. Of je kan een verzekering hebben zonder platen.
In België rijdt bij schatting dus ook ongeveer 10% (??) onverzekerd rond.
En het is inderdaad bij wet verboden om je platen over te vijzen. Maar dat wil dus niet zeggen dat je op dat moment onverzekerd bent.
Maar sowieso, in België is het ONMOGELIJK om als particulier LEGAAL een buitenlandse auto te importeren + keuren. Dus laten we deze discussie niet hier voeren
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Bunny (en even zwaar offtopic)
Een andere mogelijkheid is rijden met je eigen nummerplaten. Haal thuis de nummerplaten van je auto en zorg voor vervoer naar de garage waar je de auto gekocht hebt. Daar aangekomen monteer je zelf je eigen Belgische nummerplaten op de auto die je wil importeren. Opgelet, dit is een overtreding van de verkeerswet. Het is een zware overtreding in graad twee en kost je tussen de €175 bij onmiddelijke inning en kan oplopen tot € 2750 in de rechtbank. Bovendien kan je rijbewijs ingetrokken worden. Eerst dus goed nadenken of je dit risico wil nemen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BunnY schreef:Zo heb ik begrepen dat je als je in NL je verzekering niet betaalt je platen meteen ingetrokken worden.
Borrelpraat, niet meer en niet minder.
Nummerplaten overzetten is inderdaad strafbaar. Als ze je pakken is het een boete tot auto in beslag nemen. Je rijdt immers zonder rijtax en keuring.
Anderzijds, de keuring in België ‘raadt’ dit wel aan.
Er zijn in België 2 (illegale) manieren om als particulier je auto te importeren + gekeurd te krijgen.
1) je gaat naar een garage en je vraagt of je zijn Z-platen mag lenen (groene platne, de garage platen). Daarmee rijdt je dan op zijn verzekering en helemaal legaal. Ware het niet dat het voor die garagist VERBODEN is om zijn platen ‘uit te lenen’. Enkel de garagist + meewerkende vrouw, en soms ook het personeel (hangt van het genre plaat af) mag met die platen rijden. Of, en dat is vind ik al ‘interpretatie van de wetgeving’ een proefrit laten rijden. Dus als je een auto binnen brengt voor herstelling dan mag hij in principe je een auto mee geven met (bepaalde, niet alle) Z-platen.
2) je neemt de platen van en andere ingeschreven en verzekerde wagen. Je belt dan naar die verzekering met de vraag of ze de verzekering voor x tijd willen overzetten naar de andere auto. Ze doen dat niet altijd even graag (die van mama en die van papa willen het niet, die van bompa maken er geen probleem van). Je kan dan op die manier naar de keuring gaan.
Andere methode is de auto op een aanhanger te zetten. Naar de keuring rijden en dáár de platen over te vijzen. Dit is echter even illegaal maar wél minder ‘gevaarlijk’ (de kans op controle is miniem).
Edit: ow ja, dit zijn de enige 2 manieren. Legaal kan je dat als particulier niet.
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 26-09-2008
- Berlingo 1.9D MultiSpace
patje74 schreef:
Wat insinueer je nu? Daar zou ik geen gewoonte van maken vrind!
Ik insinueer niets, ik zeg gewoon mijn mening net als jij dat doet.
Zelf ben ik Webmaster van een forum, maar zou nooit mijn positie misbruiken om dreigend over te komen gezien mijn rang daar door te zeggen “Daar zou ik geen gewoonte van maken vrind!”
Ik heb tegen niemand niets en respecteer ieder zijn mening net als ik graag heb dat ik ook als gewoon lid hier een eigen mening mag hebben.
Ik vind dat een grapje tussenin ook eens moet kunnen en niet alles zo letterlijk mag opgevat worden.
Je weet immers maar al te goed dat ik mijn spiksplinternieuw karretje niet zo maar gratis zal verkopen laat staan gratis weg te geven.
Ik ben iedereen zeer dankbaar voor alle info hier wat zo komen we nog eens iets te weten.
En alle wetten in België en Nederland zijn nu 1x niet dezelfde.
Maar ik ben voldoende ingelicht om te weten wat ik wel e,n niet mag met mijn wagen en aanhangwagen.
Toch even goede vrienden.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
spykiller schreef:patje74 schreef:
Wat insinueer je nu? Daar zou ik geen gewoonte van maken vrind!
Ik insinueer niets…
Mooi, houden zo!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
patje74 schreef:BunnY schreef:Zo heb ik begrepen dat je als je in NL je verzekering niet betaalt je platen meteen ingetrokken worden.
Borrelpraat, niet meer en niet minder.
Die platen hebben immers niets met die verzekering te maken. Elke in Nederland ingeschreven auto heeft een kenteken. Dit kenteken blijft een autoleven lang bij dezelfde auto. Ben je niet verzekerd, dan loop je tegen de lamp wanneer er een controle wordt gehouden. Deze controle kan zuiver op papier (of beter via de computer) worden gedaan. Alle gegevens zijn gelinkt, dus de controlerend ambtenaar kan in een keer zien of de auto gekeurd is, verzekerd is, de houderschapsbelasting betaald is en of degene die er mee rijdt de rechtmatige eigenaar is. Is aan een van de voorwaarden niet voldaan, dan ben je het haasje
Dat bedoel ik dus. In België kan men pas zien of je verzekerd ben als ze je aan de kant zetten en ze je papieren vragen.
BunnY schreef:Nummerplaten overzetten is inderdaad strafbaar. Als ze je pakken is het een boete tot auto in beslag nemen. Je rijdt immers zonder rijtax en keuring.
Kan maar in 99% van de gevallen moet je gewoon een boete betalen.
Enkel zonder verzekering op de weg is direct wegtakelen, dus nooit zonder verzekering rijden.
Spykiller kijk eens achteraan op je inschrijvingsbewijs, daar staat wat jij mag trekken geremd en ongeremd. Keuring vult dat in namelijk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dus met een berlingo 2.0 hdi bedrijfswagenuitvoering van 2006 mag ik ongeremd met een aanhangwagen van 250 kg (en max tmt 750) 250 kg laden?
En dan in orde met alles ?
Volgens mij is het met een te zware aanhanger in België net zoiets als met de APK in Nederland: zonder APK ben je nog steeds verzekerd zolang een eventueel ongeval niet te wijten is aan het ontbreken van de APK goedkeur. Simpel gezegd moet je verlichting en remmen het dus doen.
Voorbeelden:
- Als jij ‘s nachts zonder APK en verlichting rond rijdt en een andere auto probeert zijn voorbumper door jouw auto te duwen dan ben je onverzekerd. Doet je verlichting het wel dan ben je gewoon verzekerd.
- Als jij moet afremmen om voorrang te geven omdat een ander voorrang heeft maar je remmen doen het niet en je ramt de ander dan ben je onverzekerd. Als een ander jou geen voorrang geeft terwijl dat had gemoeten dan ben je gewoon verzekerd.
Schijt aan originaliteit.