De airco van onze picasso 1.8 uit 2002 doet het niet helemaal goed meer. Hij blaast nog wel, maar koelen en verwarmen zit er niet meer in.
Ik heb alle zekeringen gecheckt, dat is allemaal in orde. Heb zelf al even wat research gedaan, en denk dat de koudestof op is. De dealer zegt echter dat het eeen gesloten systeem is en dat er dus niets uit moet kunnen. Ik heb ook even onder de motorkap gekeken, maar daar zie ik niets raars. Waar zit de airco ergens? Dan kan ik iets gerichter zoeken.
Wat zou het kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Wat is dat voor uitleg van je dealer, ja het is een gesloten systeem, maar het minste lek laat het gas zo ontsnappen. En dat gas kan dan ni meer gecomprimeert worden, dus kan ook niet meer koelen.
Een lekje kan voorkomen door per ongeluk ergens tegen te komen, of door steenslag, maar ook gewoon door slijtage aan een darmpje of koppelstuk of wat dan ook.
Waar de airco bij een xsara picasso zit, daar heb ik geen idee van.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Nouja, de uitleg van de dealer was meer van: Het is een gesloten systeem dus er kan niets uit. Als het niet werkt dan is er iets stuk.
Zover was ik natuurlijk zelf ook al..
Wat je schrijft over lekkage zou goed kunnen. Ik heb de week er voor namelijk onder de motorkap schoongemaakt, omdat het er allemaal wat vies uit zag.
Ik ga vanavond nog even op zoek of ik iets vinden kan. Als iemand me kan zeggen waar de slangen precies lopen kan ik wat gerichter zoeken…
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Vaak wordt een airco systeem bijgevuld met fluor, hierdoor is een lek eenvoudiger opzoeken, met behulp van een UV lamp (ultra violet)
Maar een airco systeem loopt altijd leeg na een aantal jaar (geleidelijk) dus opnieuw vullen kan al de oplossing zijn
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je airco/climate control ook niet meer verwarmt zou er wat anders aan de hand kunnen zijn volgens mij. Lijkt op een meet/besturingsfoutje in de CC ?
Re: Airco koelt niet
Dwergkonijn schreef:De airco van onze picasso 1.8 uit 2002 doet het niet helemaal goed meer. Hij blaast nog wel, maar koelen en verwarmen zit er niet meer in.
Ik heb alle zekeringen gecheckt, dat is allemaal in orde. Heb zelf al even wat research gedaan, en denk dat de koudestof op is. De dealer zegt echter dat het eeen gesloten systeem is en dat er dus niets uit moet kunnen. Ik heb ook even onder de motorkap gekeken, maar daar zie ik niets raars. Waar zit de airco ergens? Dan kan ik iets gerichter zoeken.
Wat zou het kunnen zijn?
Hallo,
Het is heel normaal dat een airco één keer in de vier jaar getest en bijgevuld moet worden. Je zult dan merken dat de koeling meteen een stuk beter is.
door allerlei hele kleine lekkages verliest het systeem op den duur koelvloeistof. Je kunt zelf wel gaan zoeken, maar als je geen apparatuur hebt om de airco af te persen en bij te vullen hoef je er niet aan te beginnen.
Misschien verstandig om naar een dealer te gaan, want als het goed is hebben ze daar de apparatuur om het bijvullen uit te voeren. Als de garage dit niet heeft zoek dan naar een airco specialist in de omgeving.
Succes
Ton Rozema
Mn vader is vandaag even bij Dura Vermeer langsgeweest met de Picasso. Airco systeem is gecontroleerd, afgetapt enzo, dat is allemaal goed. Het blijkt te liggen aan de eerste fan, die zorgt voor de koeling van de motor en de airco. Waarschijnlijk is het relais hiervan defect. De tweede fan zorgt wel voor koeling van de motor, maar niet van de airco, omdat dit teveel vermogen zou vragen.
Hij gaat er volgende week even heen om het relais te vervangen en dan werkt het hopelijk allemaal weer
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Krijgt de spoel wel spanning? De spoel gaat wel eens kapot….
deze zit bij de multi riem, aan de compressor even de draad volgen en dan de stekker loshalen en even met een VOlt meter de spanning meten moet met draaiende motor 14V zijn
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi Allen,
Ik heb een zelfde soort probleem. Bij mij krijgt de spoel wel spanning maar er gebeurt niks. Weet iemand een adresje voor een spoel of magneetkoppeling (liefst 2-de hands).
De druk in de airco is ok, dus een nieuwe of ruil compressor vind ik wat overdreven.
Tips welkom,
Evert
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Monteer alleen een nieuwe spoel ! omdat de luchtspleet moet worden afgesteld. bij de nieuwe spoel zit alles bij bij de 2de hands niet, en eigelijk zijn ze altijd beschadigt bij het demonteren (ze hebben een tik nodig van een hamer).
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Dwergkonijn schreef:...
Wat je schrijft over lekkage zou goed kunnen. Ik heb de week er voor namelijk onder de motorkap schoongemaakt, omdat het er allemaal wat vies uit zag.
Ik weet niet hoe het zit met een xara picasso, maar in het boekje van onze GC4P staat dat je de motor niet op eigen houtje mag reinigen, met bijvoorbeeld hogedrukreiniger, om niks te beschadigen. Kans is in elk geval met hogedrukreiniger niet zo klein, als je een goed exemplaar hebt kan je makkelijk plastic beschadigen, en tegenwoordig zit er wel een hoop plastic en draden die geisoleerd zijn met plastic onder de motorkap.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.