2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Toerental zakt langzaam UPDATE
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 13 mei 2009 01:12 AM
  [ # 16 ]
l.wenting schreef:

Ben nog niet veel verder vrees ik. Stappenmotor is het niet. Klep zit direct dicht als het gas losgelaten wordt. Misschien belangrijk; hij doet het wel 100% bij koude motor, zakt direct naar ca 1000 toeren. Hoe warmer de motor, hoe langer het duurt eer hij terug is op 1000 toeren. Iemand nog een idee?

In dat geval is een andere gedachte 1 van de sensoren op je thermostaathuis. De ECU regelt aan de hand van de temperatuur je mengselregeling. Mocht 1 van de sensoren (volgens mij is het de groene) overleden zijn, dan krijgt de ECU foute input waardoor hij gekke dingen gaat doen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 13 mei 2009 11:03 AM
  [ # 17 ]

De bruine is het iig niet, die gaat naar de bitron module voor de aansturing van de fans heb ik gelezen Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 mei 2009 09:41 PM
  [ # 18 ]

Prutsy LJ heeft eigenlijk al heel goed aangegeven hoe je de stappenmotor kunt testen. Dat laten we even voor wat het is dus. Is het CO van de auto al gemeten? En, belangrijker: heb je de auto al eens door een dealer met een lexia laten uitlezen?

Dan nog: kan het zijn dat er ergens een lucht-lek zit? Trekt er niet ergens valse lucht het systeem in? Zitten alle slangen goed? Geen barsten of scheuren in het aanzuighuis of aanzuigslang? Heeft de auto op gas gelopen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 16 mei 2009 07:43 PM
  [ # 19 ]
waterman771 schreef:

Dan nog: kan het zijn dat er ergens een lucht-lek zit? Trekt er niet ergens valse lucht het systeem in? Zitten alle slangen goed? Geen barsten of scheuren in het aanzuighuis of aanzuigslang? Heeft de auto op gas gelopen?

Nee, nooit op lpg gelopen. Hij heeft nog niet aan de diagnosekast gestaan.
Vandaag nog maar eens gekeken, daarbij viel me het volgende op. Als je de stappenmotor verwijdert zie je twee kunststof buisjes die in een zitting van het gasklephuis vallen. Eén linksboven en één rechtsonder de stappenmotor. Hier worden rubber slangen overheen geschoven. Ze worden op hun plaats gehouden door de stappenmotor. De zitting van de linkerbovenste aansluiting zit inwendig echter dicht, ik kan er niet doorheen prikken. M.a.w. deze heeft nu dus geen functie. Is dit normaal Confused:

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 juni 2009 06:18 PM
  [ # 20 ]

Zo, wel iets wijzer maar nog niet veel verder. Het komplete gasklephuis is nu vervangen inclusief stappenmotor en sensoren maar hij doet nog steeds hetzelfde. Sterker nog; het wordt steeds erger. Het is net of er een cruise control op zit als je het gas los laat. Hij gaat maar door. Ik zal hem nu laten uitlezen door de garage maar heb het idee dat daar niets uitkomt, we zullen zien.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 07 juni 2009 04:24 PM
  [ # 21 ]

Nog even over de map sensor, zit die in dat zwarte kunststoffen kastje onder het spruitstuk verborgen, en kan deze voor lekkage zorgen waardoor het toerental veel te hoog is bij stationair?  Zoals eerder gezegd loopt de motor verder wel normaal, bij elk toerental.

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 07 juni 2009 09:53 PM
  [ # 22 ]

Je inlaatspruitstuk is waarschijnlijk ook van zwart kunststof. Als je geen airco hebt kun je van links je hand hieronder steken. Heb je wel airco dan zit je hd-pomp hier in de weg en is het makkelijker je gasklephuis te verwijderen. De MAP-sensor zit onderin aan de achterzijde van je inlaatspruitstuk. Je voelt de connector met daarnaast een 10mm zeskant kopbout. Deze kun je losdraaien en dan de MAP-sensor verwijderen en vervangen.

Succes.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 07 juni 2009 11:56 PM
  [ # 23 ]

Het spruitstuk is van aluminium. Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden. Ik zie zo op het eerste oog alleen een zwart kunststoffen kastje zitten dat me in de weg zit. Overigens, als de auto stationair loopt ( bv met 1800 toeren) en ik haal de steker van de stappenmotor los, dan blijft hij gewoon door lopen, dat lijkt me heel vreemd. Shocked

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 08 juni 2009 09:42 AM
  [ # 24 ]

Nee hoor, dat is heel normaal. Een stappenmotor is geen motor in de zin dat hij altijd draait. Het is een stelmotor. Door middel van elektrische impulsen wordt deze in een bepaalde/gewenste stand gesteld. In dit geval wordt de gasklep ermee gesteld. Staat die eenmaal in de gewenste stand dan doet de stappenmotor niets meer.

Het grote euvel hiermee is dan ook meestal dat de stappenmotor door vervuiling te langzaam reageert, i.e. zwaar draait en daardoor langzamer is dan de pulsen die worden toegevoerd.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 08 juni 2009 07:35 PM
  [ # 25 ]

Ik heb contact opgenomen met de Citroën specialist hier in de buurt met de vraag of hij de computer uit kan lezen. Hij vertelde me dat dit geen enkele zin heeft zolang het motormanagement lampje niet brandt. Volgens hem is het een valse lucht probleem welke hem met een beetje pech 2 dagen werk kan kosten. Zo wordt het een duur geintje voor een oude auto. Ik blijf het vreemd vinden dat er met steenkoude motor niets aan de hand is, en hij het alleen met warme motor doet. Als ik de slang van het luchtfilter er af haal en de opening naar de stappenmotor afsluit slaat de motor wel af. Hij haalt de lucht dus niet ergens anders vandaan. Sad  Sad  Sad

Profiel  
 
takkie swee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009

- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 juni 2009 01:33 AM
  [ # 26 ]

Ik heb hetzelfde probleem met een 2.0i 16V. Mijn garageman (Ordas Diemen) kwam met een tip: haal een pool van de accu er af en plaats deze na een paar minuten terug om vervolgens te starten zonder bij te gassen. De pjoeter van de auto is dan gereset wat dat betreft.

Het leek of het afdoende was maar het is weder terug. Ik merk wel dat als ik de koppeling tot op de bodem intrap het toerental sneller zakt….
Soms gaat het goed, ook als de motor warm is, soms blijft ie weer een beetje hangen.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 juni 2009 06:44 PM
  [ # 27 ]

Ondanks alle tips is het nog steeds knudde. Klote moderne auto’s ook! Met een cx nog nooit last van dergelijke kwaaltjes gehad. Ik heb het nu resoluut aangepakt en de stappenmotor buitenspel gezet. Hij kan nu net lucht inlaten wat hij wil, maar dat heeft geen invloed meer. Ik heb een by- pass gemaakt waardoor hij nu geen dienst meer doet. Niettemin wil ik hem wel origineel houden en streef naar een oplossing. Komt die er niet dan blijft het zo, want het werkt nagenoeg perfect, ook is het co voor de apk prima. Smile

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 27 juli 2009 09:12 PM
  [ # 28 ]

Hier ongeveer hetzelfde probleem en van alles al geprobeerd.
De ene keer valt hij na het starten netjes in de toeren, maar het is vaak zo dat hij is eerst induikt….naar 4 a 500 en dan naar de 950.
Na een tijd is starten een ramp, hij valt direct weer uit.
De specialist hier weet het ook niet meer.
Ben benieuwd wat je vindt…ik ga ook maar weer eens op zoek. M’n vriendin rijdt er al een jaar mee.
Betreft hier een 1.8 16V.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1243
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 juli 2009 10:58 PM
  [ # 29 ]

Ik heb van medeforummer Thijs een mapsensor en de groene temperatuursensor gekregen en zal ze deze week monteren. Ik laat wel weten hoe het afgelopen is want hier hebben veel xantiarijders problemen mee lijkt het wel. Eeste reactie blijkt telkens; dat is de “stappenmotor” die het veroorzaakt, regelmatig is het dat niet en heb je voor Jan ### voor 150 euro op het schap liggen.

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 29 juli 2009 01:54 AM
  [ # 30 ]

Bij mijn HDi is 3 jaar geleden de toerentalsensor vervangen om dezelfde reden. Ben verder niet op de hoogte van de details, maar wellicht dat het je helpt.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook