Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Even verder monologen:
YES, airco doet het weer na vervangen van het printplaatje achter de draaiknoppen. Doorgaans heel weinig XM’s te vinden tegenwoordig op de sloperijen hier in de buurt, vandaag stond er toevallig een V6 met airco, met alles nog compleet. Moest nog ff pielen want één van de knoppen brak af met het steeltje, dus die moest ik heel voorzichtig van de ouwe af zien te krijgen.
Het inschakelen van de compressor klonk me als muziek in de oren want ik geloofde er eigenlijk niet meer zo in dat het voor een redelijk bedrag weer voor elkaar zou kunnen komen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zoek de verschillen?
Op de bovenste foto zie ik 2 printplaten, op de onderste een interieur van een xm als ik me niet vergis.
Maar, top Jaap, dat het weer werkt en dat je het zelf hebt gefixt!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ries schreef:Zoek de verschillen?
Op de bovenste foto zie ik 2 printplaten, op de onderste een interieur van een xm als ik me niet vergis.
Tjeez, nooit leuk, spelletjes met jou…
Ries schreef:Maar, top Jaap, dat het weer werkt en dat je het zelf hebt gefixt!
Ja, maar nu begin ik me alweer zorgen te maken waarom die eerste printplaat in hemelsnaam zo’n kortsluitng had…..
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ha die Japio
Hoe zit jouw dashboard t.p.v. de verwarmingsbediening eruit als alles weer gemonteerd is?
Gr. René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
René Jongejan schreef:Ha die Japio
Hoe zit jouw dashboard t.p.v. de verwarmingsbediening eruit als alles weer gemonteerd is?
Gr. René
Als nieuw René, maar jij bedoelt wat anders ?
Links een draaiknop voor snelheid ventilator ( + auto stand)
Midden een draaiknop voor blaasrichtingen lucht
Rechts een draaiknop voor temperatuur.
Geen links en rechts afzonderlijke temperatuurregelingen dus..
EDIT: een plaatje zegt zoveel meer: zo dus:
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus niet de uitvoering met het digitale displaytje en de tiptoetsen.
Jij weet toevallig ook niet of dit domweg uitwisselbaar is?
Wat was je overigens voor het printje kwijt?
Mijn airco doet ook nog niets, nog niet echt mee bezig geweest trouwens.
Meest vermoedelijke oorzaak in mijn beleving de elektromagnetisch koppeling van de compressor versleten, maar het zou net zo goed te weinig koudemiddel of misschien wel “jouw” printje kunnen zijn.
Gr. René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik weet niet of de tiptoetsversie net zo makkelijk uitwisselbaar is. Waarom niet eigenlijk ? Schuilt dat achter een identiek paneeltje ??
Heel makkelijke manier om compressor te testen: de 2 middelste vebindingen van de stekker op de droger (drukschakelaar) doorverbinden. Als de compressor dan gaat lopen kun je die uitsluiten.
(niet te lang doen, zie overig verhaal)
Ik was 20 euro kwijt.
Als je nog een knap zwart leren interieur wilt hebben, er zat er 1 in die V6 waar ik dat paneeltje uit vandaan heb.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Leer zonder werkende airco, nee dank je wel!
Trouwens, ik heb een Break, you remember.
En, naar ik begrepen heb, kan bij een lederen interieur van een Break de leuning van de achterbank niet in delen plat of zo iets.
Ga van ‘t weekeinde dus toch maar eerst de compressor testen.
Waar staat die V6 trouwens en is het een type 1 of 2?
Gr. René
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
René Jongejan schreef:Waar staat die V6 trouwens en is het een type 1 of 2?
Gr. René
Heerhugowaardse sloperij, en niet meer rijdbaar, zelfs voor jou niet, want er staat een onbeduidend ander merk auto op het dak te drukken…..
En natuurlijk een serie 1, een serie 2 aircopaneeltje past zo slecht….
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
ambijajance schreef:Even verder monologen:
YES, airco doet het weer na vervangen van het printplaatje achter de draaiknoppen.
Fantastisch dat te horen! Ook dat je compressor niet stuk is. Nu ben je bijna zo ver dat je Het Boek over XM airco reparatie kan schrijven…
Nog geen drukschakelaar aangekomen, maar het is pas zondag officieel zomer. Ik laat je het zeker horen hoe het hier met AC afloopt.
- Keith
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Keith, het is natuurlijk mooi dat de drukschakelaar niet de oorzaak van mijn probleem was, dus de kans is groot dat íe goed is….
Ik hoop alleen dat die Yankees niet denken dat er een handgranaat in die enveloppe zit….
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Oud draadje maar heropend en hernoemd om het wel en wee van die XM van mij te volgen.
Ik heb de laatste wintermaanden een hardnekkig probleempje gehad. Vaak na een korte rit wilde de auto niet meer starten. Omdraaien van het sleuteltje leverde niets op, ook geen klik. Een paar keer wou een hulpstartje ook niet helpen, aanduwen ging dan wel.
Hierop de accu maar vervangen, omdat mijn vermoeden een rotte accu was.
Alas, enkele ritten later weer hetzelfde probleem.
Hierop de startmotor vervangen, omdat mijn vermoeden enz enz..
Vanochtend ging ik op pad naar Hedel, was wat vergeten, terug naar huis, en wat schetst mijn verbazing als ik in de auto stap: weer geeft de auto geen kick. Motorkap open, een paar klappen op de (nieuwe) startmotor en hup, starten.
Mijn vraag: Is er een (start)relais die verantwoordelijk kan zijn voor dit asociale gedrag ?
Startmotor geloof ik niet meer in, ondanks die klap.
Zo niet, waar kan het probleem dan liggen ?
Ander opmerkelijk feit sinds kort: de koplampen gaan met een vertraging van enkele seconden aan, net of ze eerst “opgeladen” moeten worden..
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je zou de volgende keer het volgende moeten proberen:
Niet starten?
- stekkertje van de startmotor afhalen ( de draad die naar het contactslot gaat dus)
- op de startmotor een draadje beunen en dat direct op de accu + drukken. Start ie dan wel, dan zit er iets in het stuk tussen het contactslot en de startmotor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
waterman schreef:Je zou de volgende keer het volgende moeten proberen:
Niet starten?
- stekkertje van de startmotor afhalen ( de draad die naar het contactslot gaat dus)
- op de startmotor een draadje beunen en dat direct op de accu + drukken. Start ie dan wel, dan zit er iets in het stuk tussen het contactslot en de startmotor.
OK, helaas is dit verschijnsel totaal onvoorspelbaar, en meestal doet het zich voor op een plaats van bestemming die toch enkele km van huis is verwijderd (met uitzondering van vanmorgen). Ik zal eens kijken of ik dus zo’n draadje met me mee kan nemen voor dit soort gevallen. Wat zou er mis kunnen zijn tussen contaktslot en startmotor ? Het contaktslot zelf ?
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overgangsweerstand op de mulitstekkers tussen het contactslot en de startmotor, ergens een draadbreukje, of een wat brak contactslot. Mocht je het met een directe verbinding tussen accu en startmotor kunnen oplossen, dan kan het plaatsen van een 12v relais uitkomst bieden. Je sluit de startmotor-aanstuur-aansluiting dan via het relais direct op de + van de accu aan. De draad vanaf het contactslot heeft dan alleen nog maar een stuurfunctie. Bij menig CX/SM heb ik zo al een vergelijkbaar probleem kunnen oplossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste