dag heren forummers,
ik heb last van een bekend ZX-kwaaltje: mijn benzinemeter geeft totaal verkeerde waarden aan. ik rijd nu gemiddeld 470 tot 550 km op 1 tank, (allemaal snelweg) afhankelijk van het aantal files wat ik tegenkom. mij is verteld dat de ZX een 60-litertank heeft. laatst zat ik zelfs rond de 560 km, en mijn wijzertje wisselde van zijn plek, beginnende net voor het rode gebied tot aan het middelste streepje. ben voor alle zekerheid toch maar gaan tanken. tot mijn verbazing ging er maar max. 33 liter in de tank, en de meter gaf aan dat ie vol was (benzinepomp sloeg ook af).
1)hoe kan dit?
2)hoe is dit op te lossen?
ik rijd 170 kilometer per dag, en het lijkt me heerlijk om gewoon 700 a 750 km op 1 tank te kunnen rijden.
alvast bedankt voor de evt tips en reacties!
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: problemen bij het voltanken
Het kan ook zijn dat het tankpistool wat vroeg is afgeslagen omdat de benzine omhoog borrelde. Als de tank bijna vol is, tank ik altijd op halve kracht zodat het niet gaat borrelen. Hij slaat dan op een wat normaler niveau af. Maar het verbruik is lastig te berekenen met 1 tank, je hebt altijd afwijking.
Ik tank tegenwoordig ook vrij op tijd; ik heb ooit eens niet kunnen starten toen mijn auto op een hellinkje stond. De naald stond tussen laatste witte streepje en eerste rode in.
@ ZXcruiser: hoe repareer ik dan die ontluchting? enig idee?
@Handjes: ik rijd tegenwoordig ook meer op de dagteller dan op de meter, vrij onbetrouwbaar…
bij mijn vorige auto (205) heb ik dit kunnen repareren door de vlotter van de tank beter gangbaar te maken. zou dit bij een ZX ook kunnen, en zoja, waar kan ik de vlotter vinden?
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZX heeft een 56L tank (alle typen en motoren)
Heb zelf als max. 52l getankt. Lampje van min. voorraad gaat eerst alleen branden na bochten en hellingen maar als je vervolgens op rechte wegen rijdt gaat lampje weer uit en pas later continu branden. Daarna zit er nog altijd min. 8l in de tank
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
ik rijd 170 kilometer per dag, en het lijkt me heerlijk om gewoon 700 a 750 km op 1 tank te kunnen rijden.
Waarom rijd je geen diesel of Gas kan makkelijk uit. Uitgaande van 170 per dag zit tog gauw richting 50.000 per jaar.
Met mijn diesel rijd ik tussen 850 -1000 km op 1 tank.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
diesel was ook mijn eerste keuze. dit werd mij sterk afgeraden door mijn vaderlijk gezag ook aangezien hij een groot LPG-freak is. heeft zelf een 309 met +/- 330000 km op de klok op gas lopen.
LPG installatie ligt zelfs al klaar, nog een keer de ruimte/tijd vinden om t in te bouwen en te laten keuren.
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Re: problemen bij het voltanken
Handjes schreef:Het kan ook zijn dat het tankpistool wat vroeg is afgeslagen omdat de benzine omhoog borrelde. Als de tank bijna vol is, tank ik altijd op halve kracht zodat het niet gaat borrelen. Hij slaat dan op een wat normaler niveau af.
Dit is ook een bekend kwaaltje van Citroen/Peugeot, alleen mijn Xsara had er geen last van, de Saxo, 306, ZX en nu de Xantia, na het afslaan gaat er nog ruim 6 a 8 L in.
ZXfurore schreef:diesel was ook mijn eerste keuze. dit werd mij sterk afgeraden door mijn vaderlijk gezag ook aangezien hij een groot LPG-freak is. heeft zelf een 309 met +/- 330000 km op de klok op gas lopen.
LPG installatie ligt zelfs al klaar, nog een keer de ruimte/tijd vinden om t in te bouwen en te laten keuren.
Snap ik niet. Heb in gas, diesel en benzine gereden en als ik mocht kiezen koos ik nu toch echt voor diesel. Blokken gaan langer mee, gene gedoe met ruimte van tank en diesel hebben ze overal.
Heb een keer in de midle of F*(&*(^&*(^ nowhere stilgestaan in de hooglanden van schotland. Dan kan je het waarderen dat elke boer altijd diesel heeft… kom je om een litertje benzine is het al lastig om over ene litertje gas maar niet te spreken….
overigens, met een diesel kan je ook gewoon ff bij de lidl tanken,maar weet niet zeker of je dan wat aan de zegeltjes hebt ops:
Hier ook iemand die zijn meter niet helemaal vertrouwd. Ik rijd er meestal zo’n 500 km meter mee en dan kom ik vaak niet verder dan zo’n 30 liter brandstof. Dat betekent dus dat er steeds nog bijna de helft in zit, terwijl de meter toch echt richting het einde aan het kruipen was.
Afgaande op mijn gemiddelde verbruik (van 1 : 16) zou ik dus zo’n 900km met een tank moeten kunnen rijden. Ik zag zelfs dat ik deze week 1 : 17.5 heb gereden. Dus ZXfurore, je kunt (als je een 1.4i hebt en zo te zien heb je die) er toch zeker wel 700km mee rijden, alleen niet teveel op de meter letten.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Re: problemen bij het voltanken
ZX1.4i schreef:Handjes schreef:Het kan ook zijn dat het tankpistool wat vroeg is afgeslagen omdat de benzine omhoog borrelde. Als de tank bijna vol is, tank ik altijd op halve kracht zodat het niet gaat borrelen. Hij slaat dan op een wat normaler niveau af.
Dit is ook een bekend kwaaltje van Citroen/Peugeot, alleen mijn Xsara had er geen last van, de Saxo, 306, ZX en nu de Xantia, na het afslaan gaat er nog ruim 6 a 8 L in.
Bij diverse typen Citroën loopt er een tussenschotje in de tank. De uitsparing is er geloof ik vanwege de uitlaat. Ik heb een ZX 1.4 gehad waarmee zonder meer 650-700 km op een tank kon worden gereden. Met mijn diesel haal ik 900-1050 kilometer op een tank, afhankelijk van het seizoen. En zoals een ander al schreef, een bochtje naar rechts of links doet de brandstof al weer wat beter verdelen in de tank. Ik heb overigens toch twee keer zonder brandstof gestaan, maar ff wat diesel opvoeren via het knijpmechanisme dat bij de diesel aan de brandstofleiding zit kon ik weer op mijn gemak naar de pomp rijden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ZX-Cruiser schreef:Zit bovenin de tank, kan je bereiken onder de achterbankzitting, is de deksel die het meest dichtbij het midden zit.
Hoe krijg je dat deksel er in hemelsnaam van af? Ik heb precies hetzelfde probleem (hoewel meestal niet zo extreem kon ik laatst 44 liter tanken nadat de auto al begon te stotteren). Maar meer dan 48 liter heb ik er met goed fatsoen nog nooit in gekregen.
Ik heb al eens willen kijken in de tank of er misschien wat scheef zit of zo maar ik krijg die verdraaide deksel er niet af
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
trekken en pielen, zoals bij het meeste franse spul
gompy58 schreef:trekken en pielen, zoals bij het meeste franse spul
Ik dacht dat het een schroefdop was?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
ZX-Cruiser schreef:Nope, zit geklemd.
Een grote schroevedraaier er tussen duwen en dan wip je em zo los.
Ik heb hem los gekregen met behulp van een waterpomptang, maar het is toch echt een schroefdop.
Misschien dacht je dat ik het over de afdekkap die er nog boven zit had?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
ja, hij had het over de afdekdop, die schroefdop kan met een platte schroevedraaier rond tikken tot dat ie los komt
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
je hebt zo een nieuwe van sloop geregeld
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......