Hoi allen,
Ik ben weer begonnen met de opbouw van mijn SM en ik heb een korte vraag:
Ik heb de lagers van de draagarmen (voor en achter) uitelkaar gehaald en schoongemaakt.
Voor: conische lagers van boven- en onderdraagarm.
Achter: conische lagers waarmee draagarm in chassis draait.
Voordat ik de draagarmen uitelkaar haalde draaide alles erg stroef.
Alles weer netjes inelkaar gezet met nieuw vet enzo -> alles draait verdacht soepel. Ik heb de aandraaimomenten aangehouden uit het werkplaatshandboek (nr.581)
Ik heb de indruk dat de lagers vanaf fabriek met een veel grotere voorspanning vastgezet werd (dat geldt overigens ook voor de hulpstuurhuizen).
Iemand gelijke ervaring?
Overigens voel ik geen speling, maar mijn angst is dat er gewoon meer voorspanning op moet om een zekere stijfheid in de lagering te krijgen.
Groet,
Maart
Maart:
Daarvoor kun je in het reparatiehandboek terecht: Boek 581 deel 3, het deel dat gaat over de- en montage van onderdelen! ( niet 581 deel 1, dat gaat alleen over inbouw/uitbouw)
Sectie 410-3 beschrijft de demontage en montage van de voordraagarmen, Sectie 422-3 de de- en montage van de achterste draagarmen.
Als je zo ver gaat met demonteren en monteren zijn die boeken een must.
Radiale en Axiale speling op een ingebouwd lager kun je met een micrometer goed meten: Zet de micrometer met statief vast op de arm, probeer de arm te bewegen en je ziet op de mikrometer wat je speling is.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Peter, weet je zo de maat van de moer van de onderste draagarm?
Groeten Erik
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
38…..
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)