Hoi Joris,
Wat jij bedoelt is dus toespoor in, zoals het in Olyslagers omschreven staat. Dat heb ik vanochtend nog even erop nageslagen, altijd handig om iets achter de hand te houden.
Aan de spoortsagen zelf heb ik naar mijn idee niks veranderd. Ik heb ze er in één stuk afgehaald, en alles ook als één geheel weer teruggezet op het nieuwe stuurhuis.Het enige wat ik “verkeerd” zou kunnen hebben, is dat de positie van het nieuwe stuurhuis zelf ietsje anders is als het voorgaande stuurhuis. Voordeel van de Citrotech stuurhuizen is wel dat ze op de positie waar die lagerkappen moeten zitten, er geen groene verf zit maar grijze verf. Met links en rechts wel wat marge, maar op zich vind ik dat een goed idee, kun je nooit teveel afwijking hebben.
Maar, wat nou als de sporing altijd al fout geweest is?
Overigesn, wat bedoel je met los geweest? De spoorstang waarmee je het toespoor kunt afstellen is alleen van het hulpstuurhuis afgehaald, en weer terug gezet, maar aan het afstellingsdeel heb ik nog niet gezeten.
Hoop er morgen mee klaar te komen, en de uitlijning zal ik met de garagist bespreken, en eens nagaan hoe hij daarover denkt. Mijn vraag is meer hoe je dat meet, want simpelweg een meetlint langs de voorwielen houden, dat werkt net niet….
Nog meer tips, ik houd me aanbevolen…....
MVG, en alvast bedankt Joris,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Gewoon even naar een uitlijnbank rijden, Hadeka in Groningen bijv. is een goeie. Wel met draaiende motor afstellen!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
En, waar zit die Hadeka? Toch niet op industrieterrein Driebond per ongeluk?
Ben daar vanmiddag geweest voor mijn dagelijkse auto voor een kleine reparatie. Zou in de tussentijd even een lampglaasje halen voor de alpenkreuzer, maar dat liep heel anders….... het lampglas moet ik nog steeds halen…....
Ik denk dat ik inderdaad dat uitlijnen als ik er zelf niet goed uitkom kan uitbesteden, zolang het bedrijf in kwestie maar met de DS overweg kan, inderdaad, draaienden motor, en in rijstand.
Op welke manier zou je er tijdens eht rijden iets van kunnen merken?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Energieweg, Hoendiep. Kuil in Engelbert is ook een goeie, zag er laatst nog een Triumphhhhh TRnogwat op de uitlijnbank staan. Bij foutieve uitlijning gaan je banden raar slijten, kom je vaak te laat achter, zonde van die dure XAS/XVSen. Dus die paar tientjes zijn altijd een goede investering!!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hoendiep kan ik vinden, da’s dan zeker achter de Es hell pomp….
En helaas, de voorbanden halen de volgende APK vermoedelijk niet. Inderdaad, door die vreemde slijtage.
Bedankt voor de tip, als ik er geweest ben, kom ik er nog op terug.
Zo te zien lokaal bekend? Wellicht nog tijd voor RTV noord? Kun je op het nieuws zien waardoor mijn middag iets anders liep dan gepland…...
Ik heb het ff niet meer zo op rode escortjes in clipper uitvoering….
Verhaal staat ook wel ergens anders op forum, onder niet citroenen nieuws…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, de klus zit er eindelijk op. Met complimenten van de garagist, want die heeft me vanochtend nog even opgehaald, en die had ook het idee dat alles kwalitatief goed in elkaar gestoken zat.
Watskebeurt….
Eerst radiateur geplaatst, acuu teruggezet en toen gestart. Kaloten….. Startte wel, maar liep niet door verdulleme….. Alle realis maar eens gefrommeld, nog eens gestart en toen liep madam mooi rond. Met de grote schroef op de drukregelaar systeem ontlucht, in de rijstand wieluitslag gecontroleerd, loopt nergens aan, er is zelfs links en rechts nog een cm marge. Prima dus. Helaas, als je een versnelling inschakelt zakt het toerental behoorlijk, het zagende motorkarakter doet weer z’n intrede, en er klinkt gesis vanuit het vooronder.
Echter, aan de rechterzijde van de auto ontstond gelijk een plas olie….. LHM, op een plek waar ik niet gewerkt had. Eerst de leiding met de leidingsleutel strakker gedraaid, maar in overleg met de garagist toch besloten om het rubbertje in het warteltje te vervangen, ik had nu de ruimte en de plek en de tijd en een rubbertje. Vervangen van de wartel zou indien nodig ook gekubnd hebben, maar na deze operatie was de zaak weer oliedicht.Wordt dadelijk vervolgd….
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, verder met het vervolg.
Nadat de controles mbt olie en koelwaterlekkages geweest waren, de spatborden gemonteerd, na ze eerst met owatrol behandeld te hebben op de te roestige plaatsen. Toch maar eens denken aan vervanging ervan.
Alle stekkerverbindingen opgeschuurd, en met kopervet aan elkaar verbonden. Helaas voor mij, rechtsvoor houd ik een stekkertje over…..
aan een lichtgrijze (wellicht voorheen witte) draad.
Minder leuk is echter dat de koplampen als ik alles aan elkaar vastmaak naar beneden blijven kijken. Inspectie van het rechtervoorspatbord maakt me duidelijk dat de rubberring waaraan de koplampen verbonden zijn door ‘;eén van de stangen volkomen uitgescheurd is…. Geen idee hoe dit onderdeel heet, wie dat wel weet mag het zeggen, want dat moet ook vervangen gaan worden.
Tot besluit de terugreis naar huis. Een drama….... Sturen prima, heerlijk soepel ens trask, echt het idee dat er bekrachtiging aan het werk is. Maar verder….... heb erover gedacht om het ding aan de kant te zetten….
Zie voor de problemen het item Problemen oplossen…. Om kort te gaan, de motor begon na een paar kilometer weer vreselijk te bokken en te schokken, en deze keer zelfs zo erg dat de voorwielen doorslsoegen, met piepende banden als gevolg. Het was ook op slag weer verdwenen, maar dan zit je niet echt rustig achter het stuur….. Ik hoop dat dit probleem zich niet nog een keer voordoet, want ik heb geen idee wat het kan zijn. De motor was niet helemaal ijskoud. Naar mijn idee heeft de injectie misschien wel troep aangezogen. De auto heeft 5 dagen met de neus in de lucht staan wijzen, misschien dat er daardoor vuiligheid uit de benzinetank in de leiding is terechtgekomen?
Vervelend is alleen dat exact hetzelfde probleem zich voordeed bij de eerste proefrit, en nadat ik de dame na de eerste beurt ophaalde. Afgelopen periode heeft het probleem zich helemaal niet meer voorgedaan, en dan is dat schrikken.
Tot zover voorlopig, ga nu eerst de dame even inspecteren rondom, en eens zien of er nog bijzonderheden zijn.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Slecht uitgelijnde wielen merk je door een zoekerig gedrag van de dame en door scheef afslijtende banden…
Verder lijkt je probleem iets elektrisch… ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Onder electrisch kan ik zeker slechte vonken ook wel verstaan? Heb gisteranvond nog eens goed onder de kap gekekn, ten eerst voor eventuele lekkages, maar ten tweede voor de andere problemen. Zie ik dat bougie 3 en 4 hun beschermende doppen op het kleppendeksel niet goed hebben zitten. Heeft me 3 kwartier gekost voordat ik ze eindelijk goed dicht had zitten, en met vastzittende bougiekabels…. Probleem is dat de isolatorpijpjes scheef staan, waardoor de afdekdoppen niet meer willen passen. En zit dat niet lekker, en het regent een beetje (het is dus vochtig) kan ik me voorstellen dat zolnag het onder de motorkap niet warm/droog genoeg is, je op die manier 1 of 2 niet meewerkende cilinders hebt. Als ik terug ben van vakantie de zaak nog maar eens goed en kritisch bekijken, inclusief bekabeling.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check!
vwb je sporing. Inderdaad zo als jij het hebt losgemaakt kan je de sporing niet veranderen. Die staat dus nog zoals het was. Een groffe manier is de ruimte tussen de velgranden links en rechts te meten en voor en achter met elkaar te vergelijken.
Een gewone auto uitlijn station met zo’n touwtje systeem en kasten op voor en achterwielen , die niet weet dat de DS achteras smaller is zal de auto ruim driegraden verkeerd zetten( 1 graad uitspoor) Ja dan gaan je banden wel hard kapot!
Michelin XVs… 228 euro.. mwooaahhh!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mwagh.. slechts 228 euri….. Onder mijn dame liggen een stel vrijwel waardeloze onte vredensteins… Met een apart slijtage patroon, maar dat kan ook komen door te lang met te lage spanning rijden. In het midden profiel zat, aan de randen te weinig profiel, ipv geen profiel meer op de binnen randen…..
Nou ja, zoals gezegd, dat zie ik na de vakantie wel!
Heb overigens nog wel ff een meeltje naar citrotech gestuurd, dat wat mij betreft het stuurhuis dik in orde was, en dat ik het er zelf in heb kunnen zetten en dat bijstelling/afstelling eigenlijk niet meer nodig was.
Waren ze toch ook wel weer blij mee, want mestal horen ze tevreden klanten te weinig.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!