Hallo,
Ik heb zojuist een proefrit gemaakt en dat beviel erg goed alleen zit ik nu met een paar vragen:
Bij contant rijden rijd de auto super en lekker relaxt maar als je vanuit rust ineens lekker wilt gasgeven komt de motor haperend op toeren (df df dffff)...(excuses voor mijn geluid imitatie in de vorm van tekst haha) dit gebeurd rond de drie a vier duizend toeren p/min.
Heeft iemand soortgelijks gehad met specifiek de 1.9 motor? Mij viel overigens op dat de slang op de radiator met zoon tuutje eraan er niet zat , kan dit de oorzaak zijn? Mijn vermoeden is dat het zit in de ontsteking of brandstofregeling/sonde maar misschien is het nog eenvoudiger?
Verder heb ik op de cruciale punten even gekeken:
bij het ‘op en neren’ kwam de auto snel omhoog en langzaam omlaag. Verder heb ik op de trekhaak gestaan en de hoogteregeling was goed maar voor deed ie het niet (is dat logisch/normaal?)
De auto maakte wel veel ssshhht (slurp geluiden) achter elkaar(om de vijf seconden ofzo) maar en ‘tik’ was niet vaak aanwezig.
Qua roest was de auto bijna niet aangevallen alleen een ietsje pietsje bij het voorportie en het dak vreemd genoeg niet bij het raamrubber maar het schuine vlakje erachter .
hier zij wat foto’s van de koets het interieur was netjes maar wel vies.
Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven en dat ik misschien bij de tweede kijke ergens op kan letten, ik heb namelijk nog maar heel weinig bx gereden. ops:
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
dit bedoel ik met “zoon tuutje”
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.
Waarom de motor wat haperend op toeren komt kan eigenlijk aan van alles liggen (bougiekabels, injector(en), sensoren, stappenmotor, etc.) Het kan heel simpel zijn en het kan zelfs na een goede rit vanzelf overgaan, maar dat is natuurlijk moeilijk gokken zonder de auto te kennen.
Over het ssshhhhhhhht in plaats van tik, dat doen BXen met stuurbekrachtiging. Dat het zo vaak gebeurt ligt meestal aan een voorraadbol die niet meer op druk is maar kan ook duiden op interne lekkages (remservo, stuurhuis, veerpoten enz.) maar goed, als eerste zou je natuurlijk die voorraadbol moeten checken.
Wat bedoel je trouwens met dat de hoogteregeling het voor niet deed als je op de trekhaak ging staan? de hoogteregeling is er natuurlijk voor om de auto altijd op de juiste hoogte te houden, ga je op de trekhaak staan dan gaat de neus niet omlaag en wordt daar ook niet iets bijgeregeld. Ga je op de motorkap leunen dan moet de auto daar wel omhoog komen, als ie dat niet doet heb je waarschijnlijk met een ernstig vervuilde hoogteregelaar te maken.
Maar goed, een BX vinden waar absoluut niets aan mankeert is ten eerste vreselijk moeilijk en ten tweede (maar dat is persoonlijk) saai Als de rest van de auto je een goed gevoel geeft en de prijs is ok, dan zou ik zeggen, gefeliciteerd
Op de foto’s ziet ie er iig goed uit!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.
Het is toch een aanzuigslang van het luchtfilter?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wilde ‘t net zeggen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik bedoelde inderdaad dat toen ik voor op de motorkap (zijscherm) ging zitten de auto niet zichzelf weer goed zette dus het zal wel iets zijn met de hoogte regeling . Verder mag van mij een dergelijke oude auto best iets hebben maar de kosten heb ik geen zicht op .
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
GoofBlikscha schreef:Mechuccio schreef:Die slang daar zul je geen last van hebben, dat is alleen maar om de radiateur wat sneller op te warmen in (extreem) koude gebieden, in NL heb je die slang eigenlijk nooit nodig.
Het is toch een aanzuigslang van het luchtfilter?
Ik zie het ja heb weer lekker zitten opletten, ik was in de war met die stofzuigerslang die je over de monopointblokken wel eens naar achteren ziet lopen naar het uitlaatspruitstuk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik weet niet of de Motronic dat ook heeft maar bij mijn Jetronic zitten er allemaal slangen aan het inlaatdeel vast. Daar zou ik beginnen met zoeken naar het inhouden aangezien dat vooral goed kijken en voelen is.
Bij mij zit er bijvoorbeeld een klep voor verhoogd stationair, 1 kant bleek gewoon los te zitten en daardoor bokte ze heel erg bij een vast toerental.
Bougie’s, bougiekabels, verdelerkap en rotor zijn ook goede kanshebbers.
Die luchtslang mis ik ook, durf niet te zeggen of het echt invloed heeft maar mijn wagentje loopt er prima mee (al zal ik wel wat pk’s missen)
Gais,
wat bedoel je met die slangen kunnen die verstopt zijn waardoor de boel niet lekker loopt? Overigens bij constante snelheid geen centje pijn maar zo gauw als je in een keer volgas trapt komt hij inhouderig in de toeren.
Dinsdag gaat hij op de brug en word de auto helemaal technisch doorgelicht en beoordeeld op eventuele kosten. Mijn huidige auto verkoop ik dan aan de garage. Als het eventuel herstel niet al te duur is dan kom ik op de nul uit en heb ik een bx break! (nu maar hopen dat ie niet heel gaar is) Tenzij iemand interesse heeft in mijn mooie rode zx natuurlijk
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Kan ook iets heel simpels zijn als een vervuild brandstoffilter?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Een TZI is toch een injectie? Dan heeft ze toch injectoren. Injectoren kunnen vervuilen. Daar bestaan middeltjes tegen die je in een tank benzine kiepert. Dan worden de injectoren weer gereinigd.
Ik heb het 1 keer gehad en precies wat je zegt. Als je het gas snel intrapt begint het bokken en inhouden. Met een fluwelen voetje nergens last van. Flesje injectorreiniger door de tank gemikt en het was over.
Succes met de BX, nette auto zo te zien. Welk bouwjaar? Ik zoek ook zoiets maar dan een bouwjaar 1986.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
dat zou het dan ook wel kunnen zijn heb daar geloof ik al eens van gehoord en het is zeker te proberen. bedankt voor de tips zal ze meenemen als ik naar de garage ga voor de check
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Kijk ook eens naar de ADAL’s van deze BX. Het lijkt alsof de achterwielen scheef naar binnen staan /-\.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
hendrik69 schreef:Een TZI is toch een injectie? Dan heeft ze toch injectoren. Injectoren kunnen vervuilen. Daar bestaan middeltjes tegen die je in een tank benzine kiepert. Dan worden de injectoren weer gereinigd.
Ik heb het 1 keer gehad en precies wat je zegt. Als je het gas snel intrapt begint het bokken en inhouden. Met een fluwelen voetje nergens last van. Flesje injectorreiniger door de tank gemikt en het was over.
Succes met de BX, nette auto zo te zien. Welk bouwjaar? Ik zoek ook zoiets maar dan een bouwjaar 1986.
Met vervuilde injectoren zal het beesje ook niet lekker op één tempo willen lopen. Ik zet m’n geld op “normaal” onderhoud. Bougies, kabels, rotor, verdeelkap, luchtfilter, benzinefilter en meer van dat fraais. Verder ziet ie er best patent uit!
het blijft een beetje een gok: het kan iets kleins zijn wat je snel vindt maar er staat ook een chic te koop waarvan inmiddels de tweede eigenaar het onregelmatig lopen er niet uit krijgt.
ik zou er in elk geval niet heel veel geld voor bieden.
Groeten,Rob
ik zal denken om die adals. De auto verwisseld misschien voor vierhonderd euro van eigenaar dus dat is zeer schappelijk te noemen gezien de staat van de auto.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!